• Vackra

P-stav, hur är Eran mens??

Hejsan alla...

Jag satte in en P-stav för nästan precis ett halvår sedan... Och barnmorskan sa att mensen kommer att upphöra helt efter MAX ett halvår... Under tiden av detta havåret så har jag haft det hemskt! Typ mens i 20 dagar och sen 1 dag utan och sen mens i 15-16 dagar igen, 3 dar utan och sen mens osv osv... Och nu har det gått ett halvår, sm jag längtat så himla mycket efter!! Jag har fortfarande mens, och det är klart, den upphör ju inte EXAKT på datumet efter ett halvår..

Men så har jag hört av andra att dom har haft mellanblödningar/mens även efter 1-2 år typ...

Hur har ni som har p-stav eran mens efter halvårets gång???

• Svar på tråden P-stav, hur är Eran mens??
  • Azacia

Jag satte in min stav borjan av december, sa typ 6 manader sen oxa.
    2 veckor efter att jag satt in den hade jag en mork och vet inte hur jag ska forklara, men inte riklig mens, i typ en vecka, sen har jag inte haft nagon mens eller blodningar overhuvudtaget forran nu i midsommar, och jag har haft mensliknande blodningar sen dess!!!

Sa tror inte vad du hort stammer alls utan det ar helt olika fran person till person, tyvarr......

• Vackra

Hmm.. jag får hoppas att det "går över" då... :)

• Sosso

Jag satte in min p-stav i Mars i år och har inte haft en droppe mens sen dess och det är bara såååå underbart :D
    mina kompisar som också har p-stav har inte heller nån mens men tror det är väldigt individuellt hur mkt/lite mens man får tyvärr :/

• KatarinaT

Vad är det för någon knäpp barnmorska?!?! Hur mensen blir är individuellt!!! Så är det med alla biverkningar...

Lika många som får mer eller mindre konstant mens, blir av med den också, så hon kan omöjligt veta hur det blir för din del.

Själv har jag haft olika perioder. I någon månad har jag haft mer eller mindre konstant mens, andra perioder har jag haft mindre, ibland bara små blödningar. Hur det var efter ett halvår kommer jag inte ihåg exakt.. Har haft min i 2 år nu, och har inga andra biverkningar förutom blödningarna =D Är helnöjd!!

• S-T

Knäpp barnmorska indeed!

Jag hade Cerazette som är samma hormon (gestagen) och jag hade mens i tre och en halv månad, precis på det sättet du beskriver. Det var hemskt... sedan avtog det... och kom tillbaka... och jag bara grät, för jag ville verkligen att det skulle vara över. Dessutom gjorde gestagen mig deprimerad.

Jag gav upp. Hoppas det löser sig för dig!

• fröken Inghamn

Hej Jag satte in P-stav för tre år sedan. Var mensfri i något halvår men sedan var det ett helvete. Ständig mens tills jag efter tre månader tog ut den. Då var barnmorskan upprörd att jag inte tagit ut den tidigare.

Det går att reglera blödningarna med minipiller men det rrekomenderas inte. Dumt att ta så mycket hormoner.

Lycka till

• KatarinaT

fröken Inghamn

Är det farligt att ha mycket mens? Menar på att barnmorskan blev så upprörd...

• Brud 2008

Jag funderade på att sätta in en stav, men barnmorskan sa att nästan alla får konstant mens i minst ett halvår, och att om någon inte fick det trodde de att hon var gravid för att det var så vanligt. När jag frågade vad som hände efter ett halvår sa hon att hon inte visste eftersom nästan alla hade tagit ut staven efter 3 mån. Jag misstänkte väl att det inte var riktigt sant, men jag har inte vågat testa :(

• fröken Inghamn

Det som är farligt är ju det att man förlorar mycvket blod. Jag blödde mycket, dag och natt. Blev trött, mådde illa, huvudverk. Kroppen fick aldrig återhämta sig.

Man ska va försiktig med den kropp man har. Behåll inget preventivmedel som du mår dåligt av, det finns så många andra att välja på. Har föresten hört att det kommiot P-plåster som man byter en gång i veckan. LÅter grymt

• KatarinaT

Brud 2008
    Hmm, det där låter lite överdrivet. Visst, många får mycket mens och många tar ut staven tidigare, men långt ifrån alla!

fröken Inghamn
    Ahh, ja det är ju sant... Jag blöder rätt mycket, men störs inte av det. Säkerheten övervägen där =) Jag har provat plåster innan jag satte in staven, men gillade det inte riktigt. Det lossnade i kanterna väldigt snabbt, så jag gick och oroade mig över om jag var skyddad eller ej. Sedan när det skulle av var det en pina, för i mitten lossnar det inte särskilt lätt... Men funkar det så är det smidigt!! Påverkas ju inte heller av magsjuka, vilket jag tycker är viktigt!

Svar på tråden P-stav, hur är Eran mens??