• lillstrumpa23

kommer aldrig ha råd

Var på bröllop igår! var jättefint och nu idag så kikade jag på hur mycket personer som jag o sambon skulle få ihop och börjar man räkna så blir det ju en del, föär bjuder man den måste man bjuda den osv.....å jag känner direkt att vi kommer aldrig ha råd att gifta oss men kyrka,fest, å allt. Har inte de pengarna alls, så det blir väl att få spara i några år. Blir så besviken när jag tänker på det. Vill ju oxå ha ett fint bröllop med fin klänning å allt men det verkar gå åt skogen.**suck**

• Svar på tråden kommer aldrig ha råd
  • Fjällräv

Det gör mig lika ont varje gång jag ser eller hör någon som säger att den skulle vilja gifta sig men inte har råd.

Klart ni har råd att gifta er, men ni kanske - liksom massor av människor - inte har råd med just den sortens bröllop som råkar vara inne just nu.

Massor av kloka människor har skrivit här om hur man kan hålla nere kostnaden för den stora dagen på bästa sätt, och det allra bästa - tycker i alla fall jag - är att liksom på doktorsmiddagar våga ta en kuvertavgift. Smidigt för alla, och tänk på alla ljusstakar och salladsskålar som ni slipper låtsas vara glada för!

• Afrodite_Aug-07

summergirl med flera. det mesta handlar om prioriteringar och bra efterforskning.

Nu har lite hunnit ändrats i vår budget, jag har bytt ring, men skall skriva ner lite mer detaljerat ändå lite olika tips.

Våra ringar, två stycken. Min kommer har en 0,21 ct princesslipad diamant och troligen flera små diamanter. Jag har köpt den stora diamanten själv och låter sen fatta in den i en vanlig guldring som jag köper på vigselbutiken, bara genom att köpa sten och ring för sig och sen låta en smed fästa stenen så kommer vi ner många tusenlappar i pris.

min brudklänning har jag beställt från china ekt, mått beställd för mig, den kostade inklusive frakt ca 1000kr, tillkommer nu ca 400 för att justera vissa av måtten här hos en sömmerska.

Vår dotter som är näbb (kommer vara 4 år) köpte vi en klänning i blått linne med liv med brodyr på åt henne. hon fick välja själv, vi köpte den på ellos för drygt 200kr.

Vår son kommer vara 1,5 år, han skall få ha blå skorta och beiga skjorts/byxor beroende på väder hade vi tänkt. vi vill ju ha ett relativt enkelt sommarbröllop även om vi är i kyrkan. hans kläder kommer inte kosta mer än 300.

I anslutning till kyrkan ligger kyrkstugan där vi efter bröllopet kommer att serverar först brudskålen med chokladdoppad frukt till.
    Som bubbel har vi efter att ha smakat oss fram valt asti cinzano för 69kr/flaska och som alkoholfritt alternativ kommer det blir en stockmoscider.
    som liten parantes kan nämnas att från systembolaget fick vi höra att dom gjort ett blindtest med 12 experter och överlägset hade asti cinzano vunnit som bubbel som passade till jordgubbar.
    den chokladdoppade frukten gör vi sjävla, har provat att göra hemma, det är inte svårt alls, kostar knappt 200kr för att göra ca 400 chokladdoppade jordgubbar/vindruvor.
    sen kommer vi att ha bröllopstårta och kaffe även det i kyrkstugan. servis finns där. tårtan kommer beställas för 25 personer, 45kr / bit, vilket ger ett pris på 1125. sen kaffe och mjölk socker ca 100kr.
    Fotografen har vi beräknat ca 3000 för.
    Vi kommer inte ha en traditionell bröllopsfest med dans och spex och liknande. utan efter vår bröllopsmottagning med bubbel, chokladdoppad frukt, tårta och kaffe så kommer vi ta med våra gäster ner till båthamnen ( vigseln sker ute på mälaröarna) där kommer sedan en stor motorbåt att vänta på oss och vi tar sjövägen in till stan. sen kommer vi att äta på vanlig restaurang med våra gäster. vi funderar på en libanesisk restaurang med först fördrink ute på deras terass, sen en 20 rätters meze och därpå efterätt och kaffe.
    vi kommer inte abonera restaurangen då vi är ett ganska litet sällskap.
    till mottagninge blir vi 25 personer, då även medräknat präst, fotograf, kantorn och några till.
    tillmiddagen blir vi 18 vuxna och eventuellt 4 barn, tror dock att barnen kommer vara hos barnvakt om jag känner deras föräldrar rätt.
    men för middagen är budgeterat max 10 000, troligen blir det mellan 7-8000kr.
    champagneglas till mottagningen köpte vi på ikea för 39kr/ 6 glas.
    mina skor snubblade jag över på rea, kostade mig enbart 99kr. ett par ljusrosa remsandaler med liten klack, underbart söta.
    min väska hittade jag också på rea, en matchande rosa liten väska med handbrodyr också runt 100kr.
    mina smycken har min blivande köpt i present till mig, dom vet jag inte vad dom kostar, men det är pilgrimsmyken.
    min slöja är den som min mor bar när hon vigde sig, om jag skall ha den eller ej vet jag inte än.
    inbjudningarna har vi gjort själva.
    likaså vigselprogrammet gör vi själva.
    Brudbuketten kommer bli en handbunden bukett med 19 stora rosor och en del grönt, några långa grässtrån, kommer kosta 5-600kr.
    Näbbuketterna binder jag själv, kommser kosta max 100kr
    smink och naglar fixar jag själv.
    håret vet jag inte än, men lutar åt att fixa det själv.
    Bröllopsnatten lägger vi desto mer krut på nu, har precis bokat den, kommer kosta ca 3200.
    gästboken kostade oss 99kr på plantagen, en jättefin i vitt med silverdekor.
    hmm vad mer, tänker så det knakar. nä kommer inte på något mer för stunden.
    summan på det ovan ligger på 24600.

• Afrodite_Aug-07

just det. det jag hade räknat på ovan var ju en egengjord grekisk buffe hemma i mian föräldrars trädgård. då var vi 54 gäster. nu har vi gjort så att vi valt att ha färre gäster men lite lyxigare och äta på restaurang. Men vill man ha ner priset så är det ju mycket billigare att göra buffé själv hemma. en grekisk regäl buffé kostar runt 80-90kr/ person räknade vi ut om man gör allt själva.
    så det hade ju varit lite billigare att göra själva och ha större hemma. men vi vill ha ett mindre bröllop, och mindre jobb så det fick bli lite dyrare fast med mindre gäster.

• gabbiz

25.000 kunde vi lätt också hamnat under med vår lokal för 800 och egenlagad mat och alkohol från Tyskland. Det vi kunde skurit ner på om vi ville komma undan billigare än våra 45.000 ca (varav mamma betalar mellan 10-15.000) är:

DJ (kostar 4.500, finns DJ in a box, annars kan man bränna skivor själv och köra i stereon)

min ring (som kostar 6.900, det finns betydligt billigare och jättevackra)

häst och vagn (kostar 3.200, man kan åka gratis med annat färdmedel eller så kanske man känner någon som har hästar och kan låna en vagn, etc.)

bröllopsnatt på hotell + spadagar (kostar ca. 6000 allt som allt, men vi har inte tid (eller råd, vi har sonen också att betala för, plus mat och fickpengar) att åka på bröllopsresa direkt, vi önskar oss presentkort på resa istället och hoppas kunna resa till vintern)

sambons hyrda kläder för 2.600 (finns billigare att hyra, han kunde gift sig i en av sina kostymer, etc.)

musiker i kyrkan (två st som tillsammans tar 3.000, man kan nöja sig med kantorn/organisten eller ha musik på CD, men fiolspelaren och häst och vagn var väldigt viktigt för min sambo, och det är ju hans bröllop också..)

Sånt vi fixat billigt:

mammas kompis är florist och köper blommor av grossist, vi får alla blommor, buketter och arrangemang till kraftigt reducerat pris. Utnyttja alla människor ni känner, alla gillar att vara del av bröllop!

Vi har gjort alla trycksaker själva; inbjudningar, placeringskort, vigselprogram, festprogram. Alla papper, kort och grejer från Panduro har nästan gått bredvid budgeten, för jag handlar lite då och då för "mina fickpengar", det brukar ju inte bli så stora summor åt gången.

Klänningen köpte jag på Tradera för 3.200, aldrig använd av brud, dock provad i butik.

Smycken lånar jag av mamma. Min vanliga frisör som är billig och jätteduktig gör håruppsättningen för en femhundring eller så. Sminkösen är precis färdigutbildad hudterapeut, tar 250 kr + körersättning. Fotografen är en kompis till en kompis, fotar hela dagen för en spottstyver, vi betalar för bilderna på CD och de kopior/förstoringar vi vill ha. En kompis lillasyster med kompis är serveringspersonal (systern visserligen dyr, men professionell). Sambon lånade manschettknappar av min styvfar igår. Mamma och svärmor lagar maten och bakar. Tårtan får vi i bröllopspresent av pappa. Mamma lade upp min klänning igår..

Det går om man vill och är beredd att jobba lite själv. Det krävs en del pyssel, men det kan bli perfekt.

• Tokmaja

Vi spar oxå men har turen med lite sponring oxå o fina skattepengar som vi fick tbx.

Jag förstår precis hur du känner det men jag vet att det går att fixa bröllop i alla varianter av budget. Jo jag vill oxå ha en budget på 100 000 men jag tyckerinte det är rimligt att lägga så mkt pengar.
    Dessutom har jag vart på exlusiva bröllop på slott i Bratislava o budget variant o båda var lika fina..alla drömmer vi ju om att hyra ett slott o ha den dyraste ringen men jag tror inte att det gör en mer lycklig eller bröllopet mer lyckat...hade jag haft oändligt med pengar hade givetvis vårt bröllop sett annorlunda ut men vi rättar oss efter budget...det kan ni oxå göra...ge inte upp...

• Kerin

Tycker du har fått många kloka svar. Det är nog tyvärr så att det råder en väldig bröllops-hausse nu och det är väldigt svårt att stå emot den!

Jämför med att köap hus och inredning som ju också är så trendigt just nu. Helst ska man ju ha en tremiljonersvåning centralt i Stockholm med kakelugnar och stuck och alla designmöbler man bara kan hitta. Men inte avstår alla vi som inte har råd med det från att köpa hus och möbler för att vi inte har råd med det som är "inne". Inte tänker jag att vi inte kan köpa nya fåtöljer till matrummet eftersom vi inte har råd med Carl Malmsten, utan vi handlar på Ikea istället

Klart att ni kan gifta er, men till en summa som är rimlig för er!

• chai

Det finns en hel del budgettrådar tex nedanstående:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m1648850.html

och sen kan man överväga ett annat upplägg än den traditionella jättemiddagen... vi vill inte välja bort någon, så vi har en liten middag med bara föräldrar och syskon, samt tårta och fest för alla vi vill dela dagen med... tårta kan man få för ca 350-400:-/18-20 bitar om man inte vill ha bröllopsdekorerad tårta utan tar vanlig princesstårta... Spettekaka (skånsk söt, torr kaka bla vanlig vid bröllop) kostar ca 500:- för 80 personer...
    finns en tråd om den sortens upplägg här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1776777.html

• Gemma

Afrodite: Wow, vilket bröllop ni kommer att få! Är grymt impad av din kreativitet.

• Afrodite_Aug-07

Gemma

tackar.
    Ja jag älskar ju att planera och fixa och dona sånt här.
    Vill ju inte ha något stort traditionellt bröllop, det skulle inte spegla dom vi är, så vi sattsar på litet och personligt.
    Jag har ju en liten fördel. Jag har ju tidigare arbetat med att arrangera fester. Just då var det stora fester, 200 personer och lika många tusenlappar ungefär i budget.
    Vsr jättekul att få arbeta med det, men så tärande på en själv, tillslut höll jag inte ihop, jag brännde ut mig. Så därför nu flera år senare, så njuter jag särskilt mycket av att få planera och arrangera vårt bröllop. Så härligt att få gräva er sig i planeringen igen, men nu med helt andra mål.
    Så jag tänker njuta av varje sekund, och tro inte att planerna ovan är klara. dom ser kanske ganska klara ut, men jag har ju ett helt år på mig att finslipa

• Gemma

Afrodite: Apropå ditt tidigare jobb och det som hände: Ja, med ett sånt engagemang måste det vara svårt att hushålla med energin... men du skulle onekligen bli en attans bra bröllopsfixare. Med en budget på 150.000 skulle du dessutom få råd att ANLITA nån som står och doppar druvorna i choklad ;)

• Gemma

Jag menade alltså 150.000 = budgeten hos dina framtida kunder. I min fantasivärld alltså.

• Fru Villa Solglimt

lillstrumpa23

Som du redan läst här så finns det många sätt att lösa det på.

Jag och mannen hade helt olika syn på hur ett bröllop skulle vara. Så det tog oss ett antal år att bara komma fram till att vi skulle gifta oss. Under denna tid gjorde jag flera olika budgetförslag för att visa honom att vi visst kunde ha råd..
    förslagen var allt mellan 15000 till 80000. Efter många våndor och många beslut så hamnade vi nog runt 50000 - mer än jag hade hoppast men mindre än jag räknat med.

Tänk efter vad som ni kan fixa själva, vad andra ev kan hjälpa er med. Utnyttja era släktingar, vänner och bekanta. Hoppa över utgifter som NI inte tycker är viktiga.

Lycka till

• Afrodite_Aug-07

Gemma

ja det är ju en dröm att jaga. Jag skulle älska ett sånt arbete. men men, nu har jag andra mål för stunden. men man skall aldrig säga aldrig.
    men druvorna dom doppar jag själv
    jag och min dotter på 3 år köpte hem choklad, tandpetare, physalis, druvor och jordgubbar och doppade för glatta livet. det var jättekul och otroligt gott. så det lejer jag inte bort om jag så får betalt för det :D

• fåttettryck

Viktualia! Var hittade du så billiga bra klänningar? Det måste man ju åtminstone se på, även om man kanske inte hittar något. Jag startar en ny tråd under Ekonomi&Budget där du kan svara ifall du har lust ;)

• lillstrumpa23

Tack för alla superbra svar! Så bra att få lite tips. Tänkte att böllopet skulle ske om 2 år men eftersom jag är studerande tänkte vi försöka lägga undan kanske 1000-1500 i månaden. För mer än 25.000-30.000 känner jag är för mycket pengar. Sen vill jag gärna ha kanske buffé eller att nån står och grillar. Mitt hår får min mamma fixa (varit hårfrisör) och jag vill inte ha en brudbukett utan något enkelt bara. Så visst finns det pengar att spara om man e sugen på att göra en hel del själv. Kanonbra tips om lakan från IKEA!!!!!

• viktualia

jag har svarat i en annan tråd... den som fåttetryck startade... vill bara önska din lillstrumpa23 lycka till! ni kommer säkert få ett jättemysigt bröllop som ni har råd med!

Svar på tråden kommer aldrig ha råd