summergirl med flera. det mesta handlar om prioriteringar och bra efterforskning.
Nu har lite hunnit ändrats i vår budget, jag har bytt ring, men skall skriva ner lite mer detaljerat ändå lite olika tips.
Våra ringar, två stycken. Min kommer har en 0,21 ct princesslipad diamant och troligen flera små diamanter. Jag har köpt den stora diamanten själv och låter sen fatta in den i en vanlig guldring som jag köper på vigselbutiken, bara genom att köpa sten och ring för sig och sen låta en smed fästa stenen så kommer vi ner många tusenlappar i pris.
min brudklänning har jag beställt från china ekt, mått beställd för mig, den kostade inklusive frakt ca 1000kr, tillkommer nu ca 400 för att justera vissa av måtten här hos en sömmerska.
Vår dotter som är näbb (kommer vara 4 år) köpte vi en klänning i blått linne med liv med brodyr på åt henne. hon fick välja själv, vi köpte den på ellos för drygt 200kr.
Vår son kommer vara 1,5 år, han skall få ha blå skorta och beiga skjorts/byxor beroende på väder hade vi tänkt. vi vill ju ha ett relativt enkelt sommarbröllop även om vi är i kyrkan. hans kläder kommer inte kosta mer än 300.
I anslutning till kyrkan ligger kyrkstugan där vi efter bröllopet kommer att serverar först brudskålen med chokladdoppad frukt till.
Som bubbel har vi efter att ha smakat oss fram valt asti cinzano för 69kr/flaska och som alkoholfritt alternativ kommer det blir en stockmoscider.
som liten parantes kan nämnas att från systembolaget fick vi höra att dom gjort ett blindtest med 12 experter och överlägset hade asti cinzano vunnit som bubbel som passade till jordgubbar.
den chokladdoppade frukten gör vi sjävla, har provat att göra hemma, det är inte svårt alls, kostar knappt 200kr för att göra ca 400 chokladdoppade jordgubbar/vindruvor.
sen kommer vi att ha bröllopstårta och kaffe även det i kyrkstugan. servis finns där. tårtan kommer beställas för 25 personer, 45kr / bit, vilket ger ett pris på 1125. sen kaffe och mjölk socker ca 100kr.
Fotografen har vi beräknat ca 3000 för.
Vi kommer inte ha en traditionell bröllopsfest med dans och spex och liknande. utan efter vår bröllopsmottagning med bubbel, chokladdoppad frukt, tårta och kaffe så kommer vi ta med våra gäster ner till båthamnen ( vigseln sker ute på mälaröarna) där kommer sedan en stor motorbåt att vänta på oss och vi tar sjövägen in till stan. sen kommer vi att äta på vanlig restaurang med våra gäster. vi funderar på en libanesisk restaurang med först fördrink ute på deras terass, sen en 20 rätters meze och därpå efterätt och kaffe.
vi kommer inte abonera restaurangen då vi är ett ganska litet sällskap.
till mottagninge blir vi 25 personer, då även medräknat präst, fotograf, kantorn och några till.
tillmiddagen blir vi 18 vuxna och eventuellt 4 barn, tror dock att barnen kommer vara hos barnvakt om jag känner deras föräldrar rätt.
men för middagen är budgeterat max 10 000, troligen blir det mellan 7-8000kr.
champagneglas till mottagningen köpte vi på ikea för 39kr/ 6 glas.
mina skor snubblade jag över på rea, kostade mig enbart 99kr. ett par ljusrosa remsandaler med liten klack, underbart söta.
min väska hittade jag också på rea, en matchande rosa liten väska med handbrodyr också runt 100kr.
mina smycken har min blivande köpt i present till mig, dom vet jag inte vad dom kostar, men det är pilgrimsmyken.
min slöja är den som min mor bar när hon vigde sig, om jag skall ha den eller ej vet jag inte än.
inbjudningarna har vi gjort själva.
likaså vigselprogrammet gör vi själva.
Brudbuketten kommer bli en handbunden bukett med 19 stora rosor och en del grönt, några långa grässtrån, kommer kosta 5-600kr.
Näbbuketterna binder jag själv, kommser kosta max 100kr
smink och naglar fixar jag själv.
håret vet jag inte än, men lutar åt att fixa det själv.
Bröllopsnatten lägger vi desto mer krut på nu, har precis bokat den, kommer kosta ca 3200.
gästboken kostade oss 99kr på plantagen, en jättefin i vitt med silverdekor.
hmm vad mer, tänker så det knakar. nä kommer inte på något mer för stunden.
summan på det ovan ligger på 24600.