• mammen

Hjälp! Vad har jag gett mig in på??

(Jag visste inte vart jag skulle lägga inlägget, så jag chansar här.)

Som rubriken lyder: Hjälp, vad har jag gett mig in på?
    Jag börjar få lite panik när jag inser vilken stor apparat det är att ha bröllop. I så många år har jag längtat och längtat efter ett frieri. Nu ska jag äntligen bli fru.

MEN... Det är ett år kvar till bröllopet och jag har ingen aning om hur vi ska fixa det här. Gästlistan blir bara längre och längre. Vi är i skrivande stund uppe i 85 gäster. Längre lär den bli, jag har inte vågat skriva in "alla" ännu utan tar lite i taget. Vi vill ju att alla ska vara där med oss.

Vi har inte en susning om hur vi ska kunna spara ihop pengarna på ett år. Vi kommer att få lite sponsring (min mamma berättade idag att hon tänker betala min klänning och näbbkläderna, eventuellt även naglar, hår och makeup :)) men den största delen får vi bekosta själva. Det får väl bli ett mindre lån som vi betalar av på så kort tid som möjligt.

Vi hade en idé om att låna en släktings hus men allt eftersom gästlistan växer inser vi att vi kanske inte ens får plats där. Vart ska man då ta vägen med alla 85 gäster?

Snälla svärmor kommer ju att få huvudansvaret för maten, men hur 17 ska hon hinna laga mat till 90 pers samtidigt som hon jobbar heltid?? Catering har vi inte råd med och vi vill ha hemlagat (svärmors mat är absolut godast! :D)

Hur ska vi underhålla alla gäster så ingen går hem av tristess? Vi vill att alla ska ha skoj på festen.

Allt känns så omöjligt just nu. :( Det här är min stora dröm, att få ha ett stort bröllop med alla nära och kära. Ska det vara litet med bara närmaste familjen kan vi lika gärna gå till rådhuset i mysbrallor och skriva på ett papper.

Förlåt för mitt gnäll och jag VET att det viktigaste är att vi gifter oss med varandra, men det här är viktigt för mig.

Någon som orkar säga något uppmuntrande eller finns det kanske fler som känner som jag...?

(Och jag VET att det finns de som har det värre...)

• Svar på tråden Hjälp! Vad har jag gett mig in på??
  • 26maj2007

sök efter budget tipsen där finns flera stycken som har gästlistor på 100 pers och kommit billigt undan.

lycka till.

• physalis

Det kommer att bli jättebra hur det än blir, för allt beror inte bara på dig, utan på alla som är med. Gästerna kommer att fixa stämningen när de kommer, för det är alltid kul att gå på bröllop, oavsett vilken nivå man lagt det på.

Slappna av och ha kul i er planering - det här gör ni bara en gång.

Och ja, pengar kan vara ett störningsmoment, men i det stora hela är det ju bara papper! Och pengar kommer och går livet igenom, det ordnar sig! :)

• viktualia

Tjaaa det handlar ju om att lägga en budget, se vad det räcker till och sedan grubbla över vad man kan få för pengarna.
    Många gäster lite pengar och lite tid... varför inte ha mottagning efter vigseln med kanske pajbuffé, kallskuret och god sallad? Avsluta med tårta och det hela kan ske under ganska otvungna former.

Min m2b och jag kom fram till hur mycket pengar vi tyckte vi behövde till bröllopet. Sedan visade det sig att vi klarade att spara så mycket per månad, vilket gör att vi får det bröllop vi vill ha - i oktober i år.

Vill man inte rätta munnen efter matsäcken så handlar det väl om att skjuta upp det hela tills man har råd eller ta ett lån....

Det där med underhållning - jag förväntar mig att bli underhållen på mitt eget bröllop. Detta genom att två toastmasters ser till att hålla ordning på tal och annat och gästerna på olika sätt bidrar till underhållningen. Sen lite schysst musik som bakgrund, lagom engagerade lekar/mingel och så tror jag åtminstone vårt koncept funkar....

Spana runt här på BT, här finns historier och frågor om alla storlekar på bröllop... och säkert hittar du något som inspirerar!

• Afrodite_Aug-07

Tja, smaken är som baken.
    Efter en hel del tänkande om prioriteringar om vad som är viktigt för oss så valde vi att gå från stort och mastigt till...
    "rådhuset i mysbrallor och skriva på ett papper" som du så hmmm vackert? målar upp det.
    Visserligen är mina mysbrallor en underbar alång brudklänning med släp. rådhuset en vacker gamal kyrka och pappret blev en hel lång personlig cermoni.
    För vi insåg att vi vill gifta oss för vår skull, för vår kärlek. vi vill ha en vacker cermoni för oss. Inte för att alla släktingar och vänner skall få en fin stor fest.
    så först o främst. Innan du/ni börjar kämpa efter andan när ni drunknar. Sätt er ner tillsammans och prata igenom regält vad ni verkligen vill ha. är det verkligen viktigt att ha såååå stort bröllop?
    Om ni nu kommer fram till att det är det (låter ju som det på dig redan) så får ni ju börja tänka på nästa steg. Hur mycket har ni råd att lägga på bröllopet?
    Om budgeten är smal och svärmor inte kommer hinna laga mat till alla. ja då måste ni börja tänka om, skall ni flytta på bröllopet? ha catering?
    då gäller det att hitta lösningar. Men först o främst. tala ut ordentligt så ni är på samma våglängd och kan kämpa tillsammans upp ur vågorna.
    Lycka till.

• mammen

Vad jag menade med att istället gå till rådhuset så är jag mer för "allt eller inget". Jag gillar inte att göra saker halvdant. Kan vi inte ha ett riktigt bröllop bryr jag mig nog inte om att ha det alls alltså... och "riktigt" bröllop för MIG är att ha alla våra vänner närvarande och att de ska minnas dagen länge för att de har haft så kul.

Jag behöver säkert bara någon att prata med om det här. Någon som förstår och har gjort det själv. Min blivande man är av typen som rycker på axlarna och säger att jag får bestämma (vilket inte alltid är fy skam. ;))

Hoppas ingen tog illa vid sig, för det var absolut inte min mening.

• brud juni 06

De känslorna du känner hade jag också när vi började dra igång med planeringen. Hade ingen aning om vad jag skulle börja o alla hade massa frågor som jag inte kunde svara på.
    Nu är jag sedan 2 veckor gift o det blev ett fantastiskt bröllop. Precis så som vi ville ha det. Folk har ringt efteråt o tackat för att det var så trevligt. Det här är sakerna de har nämt.:
    - Ni hade till o med gjort fint på toaletten (vattenbad, en bukett rosor samt en skål med plåster odyl. Kompletterat med riktiga handdukar)
    - Toastmastrarna,
    - Dukningen (vi hade hyrt linnedukar, ca 40 kr/st, linneservetter 5 kr/st, rosor satta i helt vanliga efterättsskålar i glas, rosenblad utströdda, hemmagjorda program, blockljus köpta på Lagerhaus för en billig peng, placeringskort)
    - engångskamerorna på borden
    - DJ
    - maten o vinet.

Det som jag absolut är jättaglada att vi lade pengar på är:

- En riktigt fotograf. Trots att gästerna har tagit 100-tals bilder så tittar jag o min make inte på samma håll en enda gång.
    - DJ
    - att jag hade berättat för mina syskon om rädslan för att folk skulle ha tråkigt. Hade en person suttit mer än 10 minuter så kom någon av mina systrar fram o drog upp dem på dansgolvet. De gjorde verkligen allt för att det skulle bli en lyckad kväll.

Nämnas kan att vi var 50st gäster o vårt bröllop gick på 65000 kr. Då hade vi 3rätters middag o gratis drika vilket var dyra utgifter. Om din svärmor ska laga maten, se till att hon inte är helt slut på bröllopsdagen. Hon sa också få njuta av denna dagen.

• physalis

nejnej! Ingen tog illa vid sig. oroa dig inte! tänk positiva tankar! :)

• GithKat

Välkommen till BT

känner igen mig i mycket av dina tankar då jag hade liknande för ca ett årsedan.
    Det första rådet är att läs och fråga gärna mycket här på BT, här finns otroligt mycket tipps och idéer på vad man kan göra på sitt bröllop oavsett ekonomi. Kom ihåg att det finns inget rätt eller fel, utan det är ni som bestämmer hur ni vill ha det.

Det är inte omöjligt att genomföra ett stort bröllop även om man har en mindre budget. Vi har ca 55 gäster och vårt kommer totalt kosta under 35 000 (då betalar svärmor maten, resten har vi stått för själva). Det första ni bör göra är att kolla över er ekonomi och se hur mycket ni kan lägga undan varje månad för bröllopet (låna bara om det verkligen behövs.. min svärmors råd och hon jobbar på bank). Det känns som mindre kostnader om man delar upp betalningen av dem under året, fram till bröllopet. Sen är det planering som gäller. Diskutera igenom vad som är viktigt för er på ert bröllop. Titta inte så mycket på hur andra gör utan tänk efter hur ni vill ha det. Ta sen hjälp utav släkt, vänner och bekanta. Våga fråga om hjälp. Ni fixar det, gäller bara att strukturera upp det i mindre poster så blir det lättare att överblicka.

för att svara på dina frågor så tar jag dem en och en.

F* Vart ska man då ta vägen med alla 85 gäster?
    S* Beroende på hur mycket ni vill lägga finns det olika alternativ. Ju flottare desto dyrare oftast. Fast man kan hyra gymnastiksalar, bygdegårdar, hemgårdar mm till ganska vettiga priser. Kanske en vän har tillgång till en bra lokal, som ni kan få låna gratis eller till ett lägre pris. Ett annat alternativ om man gifter sig på sommaren är utomhus och partytält.

F* hur 17 ska hon hinna laga mat till 90 pers samtidigt som hon jobbar heltid??
    S* Vi har buffé till 55 pers som svärmor lagar. Förrätt laxtoast med cremefraich och svart stenbitsrom. Varmrätt: persilje och körvelkryddad kyckling låda och ris. Efterrätt: jordgubbar och glass, sen tårta senare på kvällen. Kallskuret är ett alternativ exempelvis exotisk planka. Många gör pajer i förväg och fryser in. Har man en bra lokal brukar det lösa sig med värmningen av dem.
    Förrätt kan man hoppa över om man känner så och lika så efterrätten om man hellre går på tårtan direkt.

F*Hur ska vi underhålla alla gäster så ingen går hem av tristess? Vi vill att alla ska ha skoj på festen.

Det finns mycket roligt man kan göra på fester. Musik är nästan en självklar grej för en lyckad fest. Varierad sådan så den passar de flesta och gärna möjlighet så man kan dansa senare på kvällen brukar vara uppskattat. Någon som sjunger och spelar upplevs alltid som trevligt, sen om det är en god vän eller trubadur spelar mindre roll. Gästbok hör nästan alltid till, gästerna kan måla en gemensam tavla åt brudparet, tippsrunda om brudparet brukar vara kul, lekar under festen, spex, pyssel i festprogrammet ex de kan skriva en personlig hälsning och lägga i en låda som ni sen öppnar en åt gången en dag i veckan, spela kubb och andra utomhus lekar om möjligheten kring lokalen finns. Sen är ju gästerna där för er skull så ge dem gärna möjlighet att kunna komma och prata med er. Vi ska ha två pallar framför oss.

Lycka till ni fixar det.

• 26maj2007

tänk igen så att det är mat som hon kan förbereda innan.

att tänka på att barn äter inte lika mycket som vuxna.

om ni nu även ska bjuda barn.

själva kommer vi ner till 50 gäster genom att bara bjuda de närmsta släktingar och vänner och ha det barnfritt.

själva mat och dryck blir 19000:- och då är det tre rätters, tårta, nattmat och all dricka.

Vi kommer att köpa drickan i tyskland för att komma ner i pris så där blir nog en del över.

• Jenny i England

Jag kanner ocksa "Vad har jag gett mig in pa" men problemet ar att jag gifter mig om 5 veckor! He he! Vi har planerat sedan maj forra aret och jag trodde jag var ute i sa himla god tid och nu sitter jag har med cirka 63 punkter kvar att styra med...

Sa mitt rad ar: var ute i god tid! Tank over alla mojligheter, du kommer andra dig under resans gang och prioritera andra saker an vad du kanske trodde fran borjan.

Glom inte heller att ni faktiskt ar tva! Jag har gjort det mesta men min alskling har sagt att han till och med offrar nagra matcher av fotbollsVM for att hjalpa till, vilket ar en ENORM gest fran en fotbollsberoende engelsman!

Och nastan alla jag pratar med sager "Sag till om du behover hjalp med nagot" sa anvand alla kontakter, slakt och vanner du kan!

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp! Vad har jag gett mig in på??