• Afrodite_06

Reductil - där man FÅR göra misstag !!

Hejsan alla glada !!

Skapar en ny tråd där man både FÅR lyckas o misslyckas.

Går på reductil sedan 5 veckor tillbaka och har sammanlagt gått ner ca 8 kg.

Vägen är ju, som de flesta vet (tyvärr inte alla) lite krokig ibland och då behöver man lite stöd, peppring och råd.

Mitt första mål är att gå ner lite till mitt bröllop i oktober, men främst är mitt mål att lära mig leva sunt o få en bättre hälsa o med tiden inte behöva stödet av pillret. Eftersom det inte är helt utan biverkningar, är det ju inget jag vill stoppa i mig i evigheter.

Vad har ni andra för mål, tankar, idéer och hur går det för er ??

• Svar på tråden Reductil - där man FÅR göra misstag !!
  • Fru Abramsson

Afrodite_06:
    Ja, det var jätteskönt att få prata med en "expert" om sitt problem.
    Talade med henne ang min eventuella operation och det krävs från ortoped/kirurg att jag går ner en del. Dels för narkosen, men också för att det är lättare att återhämta sig sen. Kommer inte att få belasta höfleden på minst 3månader efter operation..

Kändes verkligen som läkaren tog mig på allvar. Om jag inte har fel på ämnesoms lovade hon att ta reda på vad som isåfall är fel.. Kändes jätteskönt...

Kan inte fortsätta ha det såhär.. Igår hade vi lite myspys. Efteråt hade jag så ont att jag grät... Det är inte roligt kan jag tala om.....
    Håll tummarna för mig nu.......

• summerbride

Afrodite_06:
    Ja jag mår jätte bra! Den enda biverkningen jag har kvar är muntorrheten och den är överkomlig tycker jag!
    Det går lite långsammare att gå ner nu än det gjorde i början. Men det har jag ju hört av andra att det är helt normalt. Man blir lätt blind och glömmer bort att 5 kilo på 3 veckor egentligen är jätte mycket :) Jag känner stor skillnad, speciellt runt midja!
    Du äter 15 mg nu har jag för mig? Märker du stor skillnad mellan dem och 10 mg?

• summerbride

Fru Abramsson:
    Jag gjorde precis som dig. Tog först ämnesomsättningsprov och lite andra prover för att utesluta allt annat. Sen var det faktiskt min läkare som berättade att det fanns alternativ som R man kunde prova och när mina prover kom tillbaka och var normala så skrev hon ut R till mig och jag började redan samma dag att äta dem.

• Fru Abramsson

Då finns det hopp för mig med då.. *lite gladare*

• Afrodite_06

summerbride:
    Ja, det saktar ju av efter ett tag, men det kan man ta, tycker jag, när man fått första "pushen".
    Ja, jag har 15 mg, har mått rätt illa av de, men det börjar ge sig nu. De fungerar inte likabra som i början, men de hjälper mig ändå fortfarande.
    Känner mig så glad för de kilo jag gått ner så det sporrar hela tiden till att fortsätta att kämpa och leva rätt.

Jag ska i mål . . . ni med !! Eller hur ?!!

Fru Abramsson:
    Jag håller tummarna för dig, du ska inte behöva ha det så !!
    Hoppas, hoppas, hoppas att allt kommer ordna sig för dig.

• Fru Abramsson

Godmorgon!
    Nu är det bara 1 dag kvar tills jag ska få provsvaren....
    Om jag har låg ämnesoms får jag svar på många frågor och det är positivt, men trist att vara "sjuk".
    På ett vis hoppas jag att det är så och på ett vis inte. Man får på nåt vis en ursäkt för att vara tjock.
    Fast man kan ju vara "normal" även med sjukdomen. Får jag bara medicin för det så ska det nog ordna sig..
    Inte lika ont i höften idag som jag hade igår.. Det är bra.
    HA en bra dag allihop!

• summerbride

Fru Abramsson:
    Ja klart där finns hopp för dig!! Håller tummarna att du ska få de besked du önskar!

• Fru Abramsson

Väntar... väntar...väntar....

Idag ska de ringa från vårdcentralen och ge mig provsvaren...................

Tiden går sakta idag fast det är fredag.

• Ann-ie

Hej på er!
    Jag heter Annie och funderar på gå till vårdcentralen för min övervikt. Jag "passar in" i kriterierna för att få utskrivet Reductil, men vill höra med er lite innan jag bestämmer mig.

Får man nån slags matplan eller liknande att följa? Om så, hur är den? Vad "får" man äta osv??

Kom inte på mer just nu, men det kanske kommer mer sen.

• summerbride

Det finns på de flesta vårdcentraler dietister eller liknande som kan hjälpa till med kostprogram eller likande. Det finns nog ingen färdig mall för vad man får och inte får äta utan det diskuteras utifrån just din situation.
    Mitt råd är att prata med din läkare så kan han/hon säkert ge dig råd för vad som gäller på just din vårdcentral.
    Lycka till!

• Fru Abramsson

Godmorgon!

Nu har jag fått provsvaren och tagit fler prover.
    Jag har låg ämnesomsättning!
    Har tagit fler prover, på sköldkörteln. Kollar om jag har tillräckligt med hormoner från sköldkörteln.
    Om inte får jag medicin...
    Misstänker hypothyreos vilket är en kronisk sjukdom i sköldkörteln, det tillstånd som uppstår när sköldkörteln inte kan bilda tillräckliga mängder av de två ämnesomsättningshormonerna, tyroxin (T4) och trijodthyronin (T3).

Får jag medicin blir jag bättre, men aldrig frisk..

Nu har jag fått en del svar iallafall. Nu vet jag varför jag mår som jag gör.
    Det är ganska skönt!

• summerbride

Fru Abramsson:
    Vad skönt för dig att åtminstonde få veta vad det är. Det är naturligtvis trist att inte vara frisk, men man får vara glad att där finns hjälp att få!

• Ann-ie

Men hur är det för er? Har ni fått någon matplan eller så?

Tacksam för svar!

• summerbride

Har varit hos läkaren idag och kollat blodtrycket. Det var perfekt och det är ju tur för då kan jag fortsätta äta medicinen. Min läkare tyckte dock att jag skulle fortsätta med 10 mg ett tag till eftersom de har gett så bra effekt. 5 kilo på en månad tyckte hon var jätte bra. Så jag får köra på det ett tag till nu. Hämtade ut 90 tabletter nu så det ska ju räcka över sommaren.

Hur går det för er andra?

• Ann-ie

Håller med dig Mrs Robinson, men samtidigt så är det ju den bilden vi har utav honom; rund och glad. (För mig själv känns det som ett försvar till att vara överviktig - att alltid vara glad och skojig, trots att jag inte känner det så.. ) Vi är inte vana att se honom normalviktig. (Och då ser han ju spinkig ut i jämförelse med innan.) Han mår säkert mkt bättre idag utan alla överviktskilon.

• summerbride

Hur går det för er andra som käker Reductil? Här står det väääldigt stilla. Men så blir det väl efter ett tag antar jag..

Svar på tråden Reductil - där man FÅR göra misstag !!