• gill

Bästa p-medel, p-piller?!?!?!

Nu när jag gifter mig o hamnar i en säker relation vill inta han ha kondom... Jag ska för allt i världen inte ha barn och har funderat på P-piller, SNÄLLA, berätta era erfarenheter och ge mig tips så jag kan välja rätt p-medel!

TACK!

• Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!
  • nano

de måste _inte_ tas varje dag menar jag ju...bara 21 dagar i månaden. Men minipillerna måste det.

• ANJ

När jag först fick mina p-piller så visste jag att mina farföräldrar hade hjärtproblem men nu sista året har jag fått veta att min pappa äter hjärtmedicin dagligen och min bror har precis fått medicin och min moster fick en propp och hjärtinfarkt för 2 månader sen... och en läkare sa till min mamma för 2 veckor sedan att alla i min familj borde genomgå en läkarundersökning eftersom vi har sådan historia...
    men jag undrar om p-stav är samma som minipiller?

• nano

P-stav är som minipiller och innehåller inget östrogen, så det är det lugnt att använda även om man har proppar och liknande i släkten. Samma sak med hormonspiral.

• pickolina

Som jag skrev tidigare, p-stav, -p-spruta + hormonspiral är likvärdigt med mini-piller. Dvs de innehåller enbart gestagen och inte östrogen, vilket är det hormon i p-piller som kan vara farligt om man har anlag för proppar osv.

Allt detta finns att läsa på tex p-piller.nu och miljoner andra ställen på nätet.

• pumpa

för att slippa oplanderad barn kan man ju alltid ha annat än just penetrerande sex. In å ut är faktiskt ganska överskattat och kan lätt ersättas av massor med olika "säkra" metoder;

Smekas med händer. med mun. Ona*era tillsammans (en höjdare faktiskt). Mellan brösten, (inte så skoj för damen kanske).
    Jag och frugan tillämpade länge nåt som vi kallade "korv med bröd" som gick ut på att gnida "saken" mellan hennes läppar på klotiris, tills njutning uppstod. Gemensamt för dessa metoder är ju att Känsliga vätskor inte hamnar i äggledarna... :D

• picachu

"korv med bröd"

- osexigt namn på en väldigt skön grej att göra! 8)

• Mrs.Zleepy

Eftersom du inte vill ha barn,så kan jag starkt rekommendera p-sprutan. Den tas var tredje månad och det som är absolut bäst med den tycker jag är att man SLIPPER MENSEN. För vem vill egentligen ha det? Jag tål inte östrogenhormoner i konstgjord foprm o detta alternativet har funkat för mig i 6 år nu. Det är inte dyrt heller..den kostar 82 kr.

Eventuella biverkningar kan vara som med alla andra p-medel: viktuppgång,acne o humörsvängningar. Men dock inget jag märkt av.
    Man kan få s.k invänjningspiller som är samma som sprutan men som används i syfte att kolla om man "tål" sprutan.
    Det är ett av de säkraste sätten att skydda sig på och OM man sen vill ha barn sk aman tänka på att det kan ta tid att bli gravid efter det att man slutat med den.
    Men jag rekommenderar den starkt! =)

• gill

Själv har jag precis gått igenom första karta m p-piller o mår än så länge tåppen tåppen:)

• Snukkum

jag använder p-stav coh är jättenöjd.
    Slarvig som jga är så glömmer jag piller och sånt ,så staven är ett bra alternativ för de slarviga.
    gör inte ont att sätta in heller..

• Fibbi

Rekomdederar stark P-stav!! Såå skönt att slippa tänka på tabletter varje dag och desutom försvinner nästan mensen helt. Är så nöjd!!

Det finns ju självklart nackdelar också och det är att mensen blir väldigt oregelbunden innan kroppen vänjer sig. Men jag började med minipiller innan jag bestämmde mig för P-staven. Ger man inte upp på att ha lite knasig mens i ett par månader så lönar det sig!!!!!

• soomzy

Använd inte Cerazette om ni har känsliga slemhinnor. Det har gett mig ett helvete till liv. Jag måste smörja in mig med östrogenkräm varje dag för att få tillbaka det som Cerazette förstörde. Använd hellre p-stav eller mini-pe som innehåller mycket mindre hormoner. Och helst kombinerade p-piller som inte torkar ut slemhinnorna lika mycket.

• Nessie

Hade p-stavar (gamla sorten) förut. Hade nästan inga biverkningar alls första året. Var jätteskönt att inte behöva bry sig! MEN, sen blev mensen längre och längre och kom allt oftare. Försökte på olika vis balansera upp det med olika tabletter som BM rekommenderade, men inget hjälpte. Fick under tiden även vestibulit. Tog till sist ut stavarna, och tog en p-spruta istället. Blödde 8 veckor i sträck. Sen gav jag upp allt vad hormoner heter, och fick en härligt regelbunden mens igen i lagom mängd. Hade ju vestibulit, så p-medel kändes ganska onödigt. Nu är jag bättre och vi kör med avbrutet, "säkra perioder" och kondom. Får se om jag hittar nån bättre/säkrare metod så småningom... Men hormoner vågar jag mig nog inte på igen, och inte kopparspiral heller.

Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!