• gill

Bästa p-medel, p-piller?!?!?!

Nu när jag gifter mig o hamnar i en säker relation vill inta han ha kondom... Jag ska för allt i världen inte ha barn och har funderat på P-piller, SNÄLLA, berätta era erfarenheter och ge mig tips så jag kan välja rätt p-medel!

TACK!

• Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!
  • gill

Pepparmyntan : Tack... har kollat där lite innan, o blev inte mycket klokare :)

• tattar-Emma

AM

Tvärtom är det väl, minipillren innehåller ju gestagen som är ett konstgjort gulkroppshormon som styr menscykeln/ägglossningen. Också det som ger humörsvängningar.

• kathryn

har ätit CERAZETTE (minipiller) i fem år, märkte i början stora humörsvängningar (blev otroligt ledsen och nere för småsaker) och nedstt sexlust..tänkte att lusten nog mest hade med förhållandet att göra, men bytte sedan partner, blev jätteförälskad på nytt, men lusten blev ändå aldrig som förr..nu, för 2 månader sen har jag slutat med p-piller och märker STOR SKILLNAD! det är inte inbillning, minipiller ger minskad sexlust!!!

• A.M.

tattar-Emma:

Det där med humörsvängningar har jag aldrig märkt av - så det kan man inte säga att en viss typ av hormon SÄKERT ger (bara att det KAN hända).
    P-piller är kombinerade p-piller, inehåller flera olika hormoner (östrogen och gestagen) som bl a hindrar ägglossning - vilket mini-piller OFTA INTE gör. Minipiller rekommenderas framför kombinerade p-piller när man fött barn och ammar - eftersom de (minipillerena) ger en lindrigare form av hormonpåverkan.

för mer info:
    www.p-guiden.nu/p2006/&TopPageId=6&ParentPageId=6

• gill

minipiller är för dom som har blodpropp i släkten(bla.) och som inte kan ta p-piller...

• tattar-Emma

AM

Man kan säga att OM du får humörsvängningar så beror det på gestagenet, inte östrogenet. Det jag säger ;). Och det är gestagenet som är det konstgjorda gulkroppshormonet som påverkar ägglossningen. Minipiller innehåller inte östrogen.

• mimikry

Jag har haft:
    P-piller: både Desolett, Trinovum och Mercilon, fick en massa olika biverkningar och tappade sex-lusten totalt (+ blev torr och fick lätt svampinfektioner.)
    P-stav: fick en massa biverkningar i form av jätte(jag menar jätte jätte) ont i brösten varje månad, oregelbundna blödningar o extrema humörsvängningar.

Har nu tröttnat på alla hormoner och efter ett halvår med bara kondom (mådde jättebra då!) skaffade jag en P-dator eftersom jag tyckde det kändes tråkigt med kondom.
    P-dator funkar jättebra, läser av mina naturliga hormoner och visar mina säkra perioder.
    Däremellan skarvar vi med kondomer, men har övergett dessa äckliga gummikondomer och köper "plast"-kondomer från apoteket, tunna och fina och ingen äcklig gummilukt.

• pickolina

Det där är ju sååå olika och man måste testa sig fram. Jag har många kompisar som haft massor av problem av hormoner men jag har även många kompisar som inte alls har några problem. Vissa blir tom hjälpta, får mindre PMS osv...

Själv har jag säkert testat ett tiotal olika p-piller + mini-piller. Den enda negativa biverkningen jag fått är ökade flytningar. För övrigt har jag mått kanon... Förutom när jag fick äggstockarna fyllda av cystor pga mina mini-piller. AJ vad det gjorde ont! Detta är en ganska vanlig biverkning av just mini-piller pga att de inte hämmar ägglossningen.

P-spruta, p-stav + hormonspiral innehåller alla samma hormonsammansättning som mini-piller, dvs gestagen/gulkroppshormon.

P-ring innehåller samma hormonsammansättning som p-piller, dvs gestagen + östrogen.

Olika märken innehåller olika typer av gestagen och öströgen samt olika sammansättning, dvs olika balans så man måste testa sig fram för att hitta ett som passar med ens egna hormonbalans.

• pickolina

Jag har sett RIKTIGT hemska biverkningar av kopparspiral så man ska inte tro att det är riskfritt pga att man undviker hormoner. Men åter igen, ingen människa är den andra lik och det går inte att säga så här och så här kommer detta bli osv...

• Mimsan75

Hej Gill, alla funkar ju olika själv har jag haft minipiller, p-piller och nu hormonspiral,

har blivit med barn både när jag ätit minipiller och p-piller ,

Efter noga övervägningar med min barnmorska valde jag hormon spiral då man kan ha den i ca 3 år utan att behöva byta ngt, äta ngt etc. Enligt min barnmorska så är det ett av de säkraste alternativen då den skyddar både genom hormoner (samma styrka som minipiller) samt genom sin genskap som spiral. Har dock hört att om man "inom snar framtid" vill försöka bli med barn så kanske den inte är lämplig då det kan ta långt tid innan kroppen ställer om sig hormonmässigt, men det är bara hörsägen, så vet ej om det stämmer.

Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!