• Freddans fröken

Ni med föräldrar med god ekonomi...

...hjälper era föräldrar till att betala bröllopet?

Vi frågade våra föräldrar om de ville. De kommer bidra med typ 10000 var (tot. 20000) resterande 60000 + bröllopsresa betalar vi.

• Svar på tråden Ni med föräldrar med god ekonomi...
  • felicia6

CarroK, hehe, jag tycker du hör till skaran som du skriver om först
    ("shit, vad folk har det bra")

Vi kommer få 10 000 av svärföräldrarna, plus att dom betalar lokalen och om det skulle behövas lite pengar i slutändan till nåt.
    Min mamma betalar blommorna..

• mama2

Vi betalar en tredjedel var, Vi och våra föräldrar. Det blir 30 000kr var och då ingår allt för 80 personer.

• mama2

Zodic,
    Bra jobbat! hur lyckades du med det. Nyfiken

• Lemice

Våra föräldrar betalar allt...
    Och bröllopsresan får vi i present av min pappa...

=) verkligen mer än vad vi trodde vi skulle få...

• CarroK

felicia6: tycker du? Ja det kanske vi har men vi får ju inte hela bröllopet som några får här. Men jag ska inte klaga. Men alla har olika förutsättningar. Halva min blivandes brors bröllop gick på lika mycket som vår festlokal. Men som min gamla mormor sa när hon levde. ja tiderna förändras...

• Setemberbrud06

Mina föräldrar erbjöds sig att betala rubbet, men vi betalar hälften själva och domhälften men våran budget spricker för var dag....

• krammia

Mina föräldrar betalar maten på festen och min sambos föräldrar betalar vår resa (som present). Resten betalar vi! ;)

• Zodic

mama2: jadu, jag gör väldigt mycket själv. jag är sömmerska så jag syr våra kläder och kommer antagligen sy tärnans och marhalkens också, jag jobbar i en tygaffär så det får man ju ut en del av :)
    sen kan jag sitta i timmar o leta billiga saker på internet, speciellt ifrån usa, så vi har såpbubblor och såpbubblemaskin, chokladfontän, MASSA ballonger, tårtdekorationsgrejer osv. till betydligt billigare pris än om jag köpt det i Sverige :)
    jag gör buketten själv, ska sy egna dukar och matchande servettringar, egna bordplaceringskort osv osv osv, helt enkelt väldigt mycket jobb jag gör själv. och nästan all mat, vi kommer ha smörgåstårta och paj o sallad o så, jag gör allt utom de vanliga smörgåstårtorna (fast jag ska faktiskt göra vegansk smörgåstårta också :p)
    sen så har vi hyrt en otorligt bra lokal som bara kostar 1400:- o då har man den fredag-söndag o allt ingår, jättestort kök o porslin till 150 pers :D o då har jag ringt runt till allt o jämfört priser o hyra eget porslin etc.
    och en av de större utgifterna; jag skiter fullständigt vad min ring är gjord av! Jag vill att den ska vara fin och jag hatar guld och stora dyra stenar så det blev ju ingen vidare utgift :)
    herregud va jag babblar! ;)

• Gemma

Mina föräldrar betalade huvuddelen av vårt bröllop (de ville betala allt men vi kände själva att vi ville dra vårt strå till stacken).
    Mannens föräldrar har inte alls samma möjligheter ekonomiskt, däremot hjälpte de till supermycket! Förutom den oumbärliga hjälpen, sparade de in cirka 30-50.000 åt oss genom att köpa vinet direkt hos odlarna, ordna skatteavdrag samt jämföra priser på busstranspoten och fixa en superbillig deal. Med andra ord - det finns många olika sätt att bidra på, oavsett om man är fattig eller rik.

• Gemma

Bröllopsresan fick vi f.ö i present av bröllopsgästerna... men det visste vi inte innan!

• Clobberella

Vi skulle kunna få en rejäl summa pengar, men planerar att ta emot ca 10000 per föräldrapar. (inte så lite det heller!) Lyckas vi spara ihop duktigt med pengar själva så tar vi kanske emot ännu mindre. Vi får ändå det bröllopet vi vill ha , och det finns inte något som vi känner att vi skulle vilja "uppgradera".

• Lindapinda

Mna föräldrar står för hela festen, vi betalar själva våra kläder, ringar och bröllopsresan... med tanke på att vi nu har 75 inbjudna så kommer det nog kosta dem en del i alla fall!

• _Ella_

Vi har inte frågat, och vi hade inte för avsikt att få några pengar av någon i familjen eftersom vi sparar ihop själva, men som det ser ut nu så kommer vi nog få en 30 000-40 000 kr i bidrag av våra föräldrar samt mina morföräldrar.

Resterande 60 000-70 000 kr kommer vi själva stå för.

• Sandra_H

Min underbara släkt (mormor, gammelmormor och gammelmoster) betalar: lokal, mat (då även tårtor), brudklänning, mina skor , tärnklänning, tärnans skor och frisör om jag vill det, serveringspersonal, säkert något jag har glömt.

Min mamma har det inte så gott ställt så hon betalar bandet som ska spela.

Det vi betalar själva är m2b's kläder, ringarna, blommorna, all dryck och framkallning av fotografierna som en fotografvän kommer att ta.

Vi önskar oss inga presenter eftersom att vi har allt vi behöver och då har mina äldre släktingar valt att hjälpa oss istället.

• msbine

Mina föräldrar bidrar med ca 5000kr vars, min m2b's föräldrar bidrar inte med nåt alls. Kan jag tycka e lite dåligt faktiskt med tanke på att de tidigare sagt att de skulle bidra med något samt att de tjänar ungefär 3ggr så mycket som min föräldrar gör...

• tjollan

MEn är de tinte paret som gifter sig och har bröllop? Varför ska föräldrarna betala? Ni vet blanda aldrig släkt och pengar

• Jema 26/11-2005

Yes!
    Dom betalde hela festen; välkomstdrink, 3-rätters middag, vin, tårta, groggbord, nattamat osv.

Jema

• JeckaH

Vad lyxigt att ha föräldrar som kan betala bröllopet! Jag är avundsjuk....

• Överlycklig brud

Mina föräldrar betalade min systers bröllop (tillsammans med hennes mans föräldrar), så jag visste att de skulle ge mig ett likvärdigt bröllop. Dock ville inte jag eller min fästman be hans föräldrar om bidrag eftersom vi får köpa deras hus utan att de egentligen tjänar något på det. Så mina föräldrar betalar nästan hela kalaset (inklusive min klänning), vi betalar fotograf, liveband och alla småsummor själva (som inte blir så små i slutändan; inbjudningar, tackkort).

I slutändan blir det nog upp mot 6 siffror som vi får av mina föräldrar. Men min brudgum vägrar acceptera det, så när vi har sparat ihop en slant, ska vi ge dem något fint som de kan njuta av (en utlandsresa kanske). Jag har en himla tur som har sådana föräldrar! Jag vet att det varit mycket tjafs om pengar mellan mina kompisar och deras föräldrar i bröllopstider.

Svar på tråden Ni med föräldrar med god ekonomi...