• Gnappgnapp

Betala kvarskatt...suck

Eftersom det finns en tråd som ger folk utrymme att jubla över att de får tillbaka på skatten, tänkte jag att vi som ska betala kan få en tråd att gnälla lite i...
    =)
    kan ju kännas skönare bara att få tala om det!
    Själv kommer jag lindrigt undan med bara 800 :- att betala in... första gången i mitt liv som jag inte får tillbaka...

• Svar på tråden Betala kvarskatt...suck
  • lill

Nja, du kan betala in till skatteverket på ngt vis vet jag, men skatten dras inte förän i "rätt tid" om jag förstått det rätt, men .. för alldel, jag kan ha fel...

• Miss Tess

Jag sa betala 10 000 lite surt men men det är ju pengar jag egentligen skulle betalt förrut ( fick dubbla löner några månader och betlade för lite i skatt) Om man får tillbaka på skatten är ju det egentligen ingenting man "får" det är ju dian pengar.

• brud2006

MsNordqvist:

Fast om ni sätter in hela vinsten som ni får från lägenheten i ert nya boende, alltså använder dessa pengar till att betala en del av huset, så kan man få uppskov med dessapengar tills dess att man säljer huset.
    Min sambo sålde nämligen vår lägenhet förra året och fick en vinst på 105000:- som vi använde som kontantinsats i vårt nya hus. Detta året får vi deklarera försäljningen av lägenheten och då fyller vi i en blankett från skatteverket som heter slutlig uppskov och som vi skickar med deklarationen.. när man gör det så skjuter man upp inbetalningen av skatten på vinsten tills dess att man säljer det nya huset..

Hoppas du förstod nått av det jag skrev nu och att det klarnar lite mer.. =)

• Pumpkin

brud2006

Jag är med

Men vi hade inte tänkt lägga hela vinsten på ett nytt hus. Vi hade nämligen tänkt lägga en del på vårt bröllop.

• brud2006

Jaha då blir det ju så att ni får uppskov på det som ni sätter in i huset och sedan får ni betala skatt på den delen som ni tänkt använda till bröllopet =)

• Fröken Malm

Jag har inte fått min skattesedel än!

Kan det bero på att jag bara jobbade halva november och december förra året.

Flyttade hem från London i höstas...

• Pumpkin

brud2006

Ja så kan det ju bli. Ja det lär ju visa sig hur det blir med allt, den dagen den sorgen

• Freddans fröken

MsNordqvist,

Eftersom ni direkt efter att ni sålt med vinst kommer att köpa ny bostad, så kan ni begära uppskov med reavinstskatten. Det är inga problem, bara att fylla i nån blankett, sånt gör folk hela tiden.

• Pumpkin

Freddans fröken

Även om man inte använder hela beloppet till husköp?

• Pippi Pelikan

Bara den delen man för in i en ny bostad, och bara inom 1,5 år från försäljningen. Och man måste ha bott minst ett år i bostaden innan försäljning (regeln finns för att undvika fastighetsspekulationer).

Fröken Malm: man behöver bara deklarera om man tjänat mer än ett visst belopp, ligger runt 16667 tror jag, och bara jobbat i Sverige. Har du jobbat utomlands måste du deklarera även om du tjänat mindre.

• mannan

Jag betalar hellre kvarskatt, att få tillbaka är ju värre, då har man ju lånat ut pengar gratis till staten.

Svar på tråden Betala kvarskatt...suck