• Gnappgnapp

Betala kvarskatt...suck

Eftersom det finns en tråd som ger folk utrymme att jubla över att de får tillbaka på skatten, tänkte jag att vi som ska betala kan få en tråd att gnälla lite i...
    =)
    kan ju kännas skönare bara att få tala om det!
    Själv kommer jag lindrigt undan med bara 800 :- att betala in... första gången i mitt liv som jag inte får tillbaka...

• Svar på tråden Betala kvarskatt...suck
  • Sara_80

usch jag får också betala tillbaka i år ca 6000:-.:( Sålde min lägenhet. Hade gärna haft dom pengarna till annat.

• Pumpkin

Men vaddå, får man kvarskatt för att man säljer sin lägenhet och/eller bil!?

• storstrumpa

Nej. man får inte kvarskatt om man säljer en bil men om man säljer aktier som gått med vinst får amn skatta för det för att sedan köpa bil för dessa pengar.. Och likadant om man sålt bostad och gått med vinst. Vi sålde med 260 000 i vinst för att sedan köpa billigare än vårt förra var och då får vi skatta för vinsten. ca 24 000 ska tebax...

• lill

Jepp,samma här! Vi sälde fonder för att köpa hus o nu ska 12 400 tillbaka, mycket lämplig är jag arbetslös, stöööön... nudlar o vatten...

• Pumpkin

Hmm... Jag målar upp vårt exempel här så kanske det känns lite tydligare för mig sen om nån orkar svara

Min M2B köpte en lägenhet för ca 1,5 år sen för 80000 kronor. Vi renoverar den nu och hoppas på att kunna sälja den och köpa ett hus nån gång nästa år. Även om priserna gått upp i stan och vår lägenhet är värd mer som nyrenoverad så kommer ju huset vi köper i samband med försäljningen vara dyrare. Vi kommer alltså troligtvis gå i vinst vid försäljningen av lägenheten, men ändå byta till nånting som kostar oss mer pengar.
    Får vi ändå restskatt då?

• lill

Ja, visst är det svebska skattesystemet lajbans?!

• Pumpkin

Vi kommer ju göra en vinst på minst 40000 antaligen Kan man inte skatta på en gång så är det ur världen?

• Pumpkin

lill

Inte ett skit lajbans faktiskt

Svar på tråden Betala kvarskatt...suck