• Gummsan82

Det blir nog inget bröllop *ledsen* (långt...)

Det ser inte ut som om det kan bli något bröllop. Allt på grund av pengar...

Har under veckan som gått haft flera disskusioner med sambon som slutat med tårar för min del. Han går undan och bara stönar irriterat.

Vi behöver få ihop ungefär 20.000:- till den 2/9 då vi (kanske) ska gifta oss. Men under våren och sommaren så är det vissa projekt som kostar lite pengar; nya sommardäck, jord till trädgårdslandet, nya skjutfönster till altanen, semesterkassa och strösselpengar till Turkietresan i september. Resan betalas av sambons föräldrar, men vi står för fickpengar. Var för sig så är det inga jättebelopp, men ihop så blir det ju en del.
    Jag har på eget bevåg öppnat ett sparandekonto för pengar till bröllopet. Jag kommer att skrammla så mycket jag kan på egen hand för att få ihop en skaplig summa.
    Men min sambo är allt annat än positiv. Han vill inte ha det billigast möjligaste, för "då blir det ju inget roligt". Vi är inga pretige-människor som vill ha det bästa, finaste och dyraste hela tiden. Hoppas jag inte trampar någon på tårna. Inget fel med prestige, men vi är bara inte sånna.

Vet inte om mina föräldrar kan bidra med pengar, kan ju inte fråga innan. Kan inte bara med det! Jag brukar av min farmor får en del pengar vid jul och födelsedagar, vet inte om även hon gan bidra med pengar. Utav sambons föräldrar får vi en summa på ca 4-5.000:- att göra något för, resa eller nått minne från bröllopet. Föreslog att vi kunde ta av de pengarna till Turkietresan men det ville inte sambon.
    Jag har sedan mitten januari-februari räknat och kollat och ringt och räknat igen på allt möjligt som ska ordnas eller behövs inför ett bröllop. Jag har till och med varit hos en guldsmed och kollat priser på ringar. Har även bokat kyrka och festlokal. Men nu känns det som om det kvittar...

Varför måste vi gifta oss just i höst?
    Dels där att jag vill det! Och sedan så ska vi börja försöka skaffa ett syskon till vår 1 år gamla kille. Om vi inte gör det denna hösten så kankse vi måste vänta ett, eller kanske till och med två år. Med tanke på ammning och min figur. Vill ju se lite fördelaktig ut.

Kan inte ens ta upp det hela utan att vi nästan ryker ihop. Vi bråkar inte speciellt ofta, men har hunnit med ett par duste under våra snart sju år tillsammans. Jag vill så jättegärna gifta mig, jag drömmer om det på nätterna och tänker på det på dagarna. Men får vi inte ihop pengar så går det ju inte...

Nu får jag sluta skriva för nu kommer tårana igen.

Men vill gärna höra era åsikter.

Mvh / ledsen icke blivande fru

• Svar på tråden Det blir nog inget bröllop *ledsen* (långt...)
  • Courage

_sus_

I de 5.000 kr ingick allt.

Gjorde håret och sminket själv.
    Klänning fanns i garderoben. Min man använde sin finkostym.
    Ringarna var förlovningsringarna.
    Vigselförrättaren var en kompis.
    Musiker fanns i bekantskapskretsen och min pappa spelade. Min man sjöng!
    Maten lagade jag, det var buffé med kakbuffé som dessert.
    Blommor plockades ute och i trädgården.
    En kompis fotograferade.
    Inbjudningskorten kopierades på en kopieringsfirma (lite hårdare papper ) .

Vi hade kalaskul och det är fortfarande ett fantastiskt minne. Men det viktigaste var att jag fick min man då! Festen bleknar med tiden, men inte minnet att det var då vi lovade varandra evig trohet!

• Tessires

´Vi får ihop pengar genom att jag jobbar extra som homeshoppingförsäljare. Alla min apengar jag tjänar lägger jag på bröllopet + att vi sparar 500 från ordinarie lön varje månad. Har nu fått ihop ca 20.000 (började i november)

• Kär men inte galen

Strunta i trädgårdslandet en sommar! Eller skjutfönstrena! Vad är viktigast? Det kan ju bara ni avgöra men det låter ju som att ni verkligen vill gifta er NU. Annars, fråga om ni kan LÅNA av era föräldrar. Det gjorde faktiskt vi när vi insåg att vi inte skulle hinna få ihop de pengar vi trodde vi skulle hinna få ihop trots att vi snålat m ALLT.

• Marlean

Exakt: Min första tanke var: Vem bryr sig om såjord när man vill gifta sig? LITE ändrade prioriteringar får man faktiskt ha.

• Ybrud

jag kan nog tyvärr bara hålla med föregående talare om att det handlar om prioriteringar. Gifta sig eller köpa såjord och altandörr och vad det nu är.
    Det låter helt enkelt som att ni inte bestämt er eller att en av er inte bestämt sig.

Hoppas att det löser sig.

• Angel_87

Gummsan82
    jag tror att det blir bättre att vänta att
    ett år eller sex månader med både barnet och bröllopet så får du det bröllopet du vill ha och sen när ni är man och fru kan ni skaffa det andra barnet..
    själv måste jag vänta tills 2008 innan vi kan gifta sig(pga pengar)..känns som en evighet tills dess...
    många kramizar

• Janiz

Nu har ju alltså inte jag läst alla inlägg men jag kan tänka mig att du redan fått höra det här.

Prioritera?? Man måste ju välja... jord? skjutfönster??

• Gummsan82

Jag håller med er alla om att man får prioritera. Jorden är inte så viktig för mig, tar hellre skjutfönstrena. Jorden kostar ifs bar 500-1.000:- men de extra kronorna behövs kanske till bröllopet.
    Sen har vi faktiskt kollat över budgeten, vad vill vi verkligen ha, vad är viktigt. Sambon kan tänka sig att skippa sin vigselring. Kul men inte nödvändigt, sa han. Så budgeten kommer att synas noga i sömmarna, för att se vad som vi kan "spara" in på.

Alltid ett steg i rätt riktning. Så länge inte vi grälar om det så...

• Stortån

Frågan är ju om höstbröllopet (som lika gärna kan ske senare) är värt att driva igenom om det skapar slitningar mellan er... också på den fronten handlar det ju om prioriteringar.

• Martins flicka

Vet du, jag tror nog ni klarar det med lite pussel. Och jag har all förståelse för att ni vill ha det i höst men jag kan tänka mig att din sambo just nu känner sig pressad av att du pratar pengar hela tiden.

* Måste ni köpa jord i år?
    * Kan ni inte skjuta upp altandörrarna till nästa år?
    * Kolla över era vanor - tidningsprenumerationer osv om ni kan säga upp nåt just nu.
    * Hur är det med sommardäcken? Klarar de denna sommaren också kanske?

Sedan skulle det ju kunna gå att faktiskt önska sig pengar av de närmaste som det kanske inte är så pinsamt att säga det till. Era föräldrar och ev. syskon exempelvis. Jag tror nog att flera av dem skulle bli lite lättade över att slippa hitta på nån bröllopspresent. Ta upp det lite smidigt utan att låta desperat och panikslagna för det fixar sig!

• Marlean

Men i så fall: Skippa fönstren och jorden i år. Vigselring kan han ta istället.

• Gummsan82

Grälar är fel ord. det är mer som skilda åsikter eller jag pratar om det nästan jämt och han tycker att jag pratar sönder det hela. Jag är dålig på att ta kritik så jag kan bli ledsen när han säger till mig att lugna ner mig. Jag är lite känslig, så det blir lätt så. Kan lätt bli fixerad vid en sak, hela mitt leverne kretsar runt en viss sak och jag har en tendens till att bli tjatig. Sen är jag en drömmare.
    Allt detta ledre till att vi ibland kan bli osams, om vad som helst. Numera mest om bröllop

• Kabo

TS: Att ha svårt att ta kritik och kunna ta det på rätt sätt när de säger till en att lugna ner sig lite och inte prata sönder det - det är inte lätt! Har lite av den situationen här hemma också. Min sambo friade för drygt en vecka sedan och då vill jag ju sätta igång och planera direkt! det är bara det att vi var mit uppe i en flytt och nu vill han att vi ska få i ordning på lägenheten innan han kan vara med och planera - och jag känner att tiden rinner iväg eftersom bröllopet ska äga rum den 9 september (ville också haft den 2/9 eftersom vi firar 4 år då).

Känner också lite panik angående pengarna och att få ihop det som behövs - vet inte ens vart jag ska börja med planeringen (flytten gjorde att alla våra sparkapital tömdes eftersomvi renoverade och gjorde ett helt nytt kök)

Om Ni får något över från skatten så hoppas jag att Ni kan ta av de pengarna och sedan kanske Ni kan spara undan några kronor per månad? Jag har också haft funderingar på det där med anhöriga - dels om de kan göra något på bröllopet, men tyvärr har jag inte någon som vill ställa sig och göra maten eller tårtan. Jag har inte heller någon som kan sjunga för oss - fast det kanske man inte behöver heller? Sedan är det ju jättesvårt att fråga sina föräldrar omd e kan/hade tänkt bidra med pengar till bröllopet - men du kanske ska försöka ta mod till dig och fråga dina föräldrar om de kan tänka sig att åta sig något som ska göras - om Ni exempelvis vill ha blombåge över Er vid bordet så kanske de kan stå för det el dyl. Du förstår nog vad jag menar?

För att komma med lite andra (kanske extrema? tips) så kanske Ni har något i garderoben/källaren/vinden som Ni inte behöver och kankse kan sälja för att dra in extra pengar?

Hopas verkligen att det löser sig för Er!

• tärnabrud

Vi måste också vänta lääänge innan vi har fått ihop pengar, så att vi kan få ett bröllop vi vill ha! eller vill ha, jag skulle gärna lägga en miljon på bröllopet om jag hade de pengarna, men så länge är jag inte beredd att spara .

Men skämt och sido, vi kollade igenom budgetsidan här på BT och sen har jag läst många, många inlägg om vad allt kan kosta på ett ungefär, och kommit fram till vad det kan gå på, utan att vi för den skull känner att vi måste ha ett mindre "fint" bröllop. t.ex så funkar hemlagad mat minst lika bra som att anlita catering, och det blir hälften så dyrt, eller t.om ännu billigare.

Det finns bra inlägg om recept och så här.
    Dessutom så kan man få ett bröllop som känns "påkostat" om man lägger ner lite extra tid på att jämföra priser, använda mycket fantasi, till t.ex dukning, festprogram osv.
    Ta hjälp av tjejerna här på BT, det är ju rena guldgruvan när det gäller tips osv.

Klänning ska jag köpa från china-ect, där sparar man ju också många slantar, och jag känner inget behov i att spara den efter bröllopet, så den har jag tänkt att sälja och lägga pengarna i reskassan istället.

Att inte köpa nya sommardäck som någon gav som förslag, var en mindre bra ide´tycker jag. Men det finns ju en massa annat man kan dra ner på. Pizza, godis, läsk, tidningar, ta cykeln istället för bilen....

lycka till! kram

• brud maj

Hej började min bröllopsplanering i september förra året och ska gifta mig 20 maj i år...
    innan visste jag inte så mycket om vad bröllop egentligen kostar...
    men när man riktigt tänker till och kollar runt inser man att det mesta man vill ha drar i väg på kostnaderna...
    vi hade sparat ca 15000:- innan jul, dessa pengar gick nästan enbart till kläder.
    min klänning 4500:- tärna 2000:- brudgum 2000:- näbbklänning 1500:- näbb 1500:-

sen kollade vi på ringar... vilket inte heller är billigt, men heller inget man vill spara in för mycket på när man ska ha dom hela livet... våra kostade tillsammans 13000:-

mat ska vi ha buffe, med 3 personer inhyrda att laga och servera maten, kostnad ca 8000:-

så för att ha råd med våra drömmars bröllop har vi nu lånat penger, 30000:-

totalt kommer det nög att kosta ca 50000:-
    som man ser kostar allt väldigt mycket...
    men samtidigt gör man det kanske bara en gång i livet och vill att det ska vara precis som man vill!!!!!!

kan ni inte ta ett banklån?
    lägg ett toplån på huset, eller nått.

lycka till och tappa inte bort dina drömmar bara på grund av pengar...

• Gummsan82

Tack för ert engagemang i mitt lilla dilemma!

Jag min sambo har disskuterat en del nu helgen. Det finns så mycket som vi båda vill göra med huset i år. Så vi har gemensamt bestämt oss för att senarelägga bröllopet ett år. Det blir augusti-september 2007 istället. Då kan vi hinna spara ihop de pengar som behövs för att vi ska få det bröllop vi vill ha, iställer för att behöva spara in på saker vi egentligen vill ha. Och antagligen så kommer det att komma en liten knott emellan också, planerar vi hoppas vi på! Jag är inte gravid nu, men vi ska börja försöka i typ augisti.

Vi ska lägga lite extra krut på våran 7 årsdag den 26/6 istället. Och renovera huset invändigt i oktober.

Känns bara lite sorgligt att avboka kyrka och festloka när man kommit så långt att man bokat sånt. Men nu har jag ett helt år på mig att planera och spara och spana. Och den som väntar på något gott, som det heter... Jag kommer kanske inte att vara lika smal som nu och jag kanske till och med ammar, men dom "problemen" tar vi då!

• Marlean

Knott är dyrare än jord, men hoppas ni har bättre ekonomi då.

Svar på tråden Det blir nog inget bröllop *ledsen* (långt...)