• Gummsan82

Det blir nog inget bröllop *ledsen* (långt...)

Det ser inte ut som om det kan bli något bröllop. Allt på grund av pengar...

Har under veckan som gått haft flera disskusioner med sambon som slutat med tårar för min del. Han går undan och bara stönar irriterat.

Vi behöver få ihop ungefär 20.000:- till den 2/9 då vi (kanske) ska gifta oss. Men under våren och sommaren så är det vissa projekt som kostar lite pengar; nya sommardäck, jord till trädgårdslandet, nya skjutfönster till altanen, semesterkassa och strösselpengar till Turkietresan i september. Resan betalas av sambons föräldrar, men vi står för fickpengar. Var för sig så är det inga jättebelopp, men ihop så blir det ju en del.
    Jag har på eget bevåg öppnat ett sparandekonto för pengar till bröllopet. Jag kommer att skrammla så mycket jag kan på egen hand för att få ihop en skaplig summa.
    Men min sambo är allt annat än positiv. Han vill inte ha det billigast möjligaste, för "då blir det ju inget roligt". Vi är inga pretige-människor som vill ha det bästa, finaste och dyraste hela tiden. Hoppas jag inte trampar någon på tårna. Inget fel med prestige, men vi är bara inte sånna.

Vet inte om mina föräldrar kan bidra med pengar, kan ju inte fråga innan. Kan inte bara med det! Jag brukar av min farmor får en del pengar vid jul och födelsedagar, vet inte om även hon gan bidra med pengar. Utav sambons föräldrar får vi en summa på ca 4-5.000:- att göra något för, resa eller nått minne från bröllopet. Föreslog att vi kunde ta av de pengarna till Turkietresan men det ville inte sambon.
    Jag har sedan mitten januari-februari räknat och kollat och ringt och räknat igen på allt möjligt som ska ordnas eller behövs inför ett bröllop. Jag har till och med varit hos en guldsmed och kollat priser på ringar. Har även bokat kyrka och festlokal. Men nu känns det som om det kvittar...

Varför måste vi gifta oss just i höst?
    Dels där att jag vill det! Och sedan så ska vi börja försöka skaffa ett syskon till vår 1 år gamla kille. Om vi inte gör det denna hösten så kankse vi måste vänta ett, eller kanske till och med två år. Med tanke på ammning och min figur. Vill ju se lite fördelaktig ut.

Kan inte ens ta upp det hela utan att vi nästan ryker ihop. Vi bråkar inte speciellt ofta, men har hunnit med ett par duste under våra snart sju år tillsammans. Jag vill så jättegärna gifta mig, jag drömmer om det på nätterna och tänker på det på dagarna. Men får vi inte ihop pengar så går det ju inte...

Nu får jag sluta skriva för nu kommer tårana igen.

Men vill gärna höra era åsikter.

Mvh / ledsen icke blivande fru

• Svar på tråden Det blir nog inget bröllop *ledsen* (långt...)
  • L+J

Vi kommer också låna till större delen av bröllopet, ser inget konstigt alls med det. För mig är det en av livets största händelser som jag gärna lägger pengar på. Vi kommer helt enkelt att utöka lånet på vår lägenhet så det blir inte någon märkbar höjning av månadskostnaden. Givetvis sparar vi också så mycket vi kan tills bröllopet, men tänker inte leva som kyrkråttor när vi inte behöver det.

• lejlej

spara lite med liten summa i fonder kanske, om du vågar. de går ju bra nu

• Fea

Måste ni göra de andra sakerna då, typ skaffa jord till trädgårdslandet och nya skjutfönster till altanen. Det kan väl vänta till nästa år. Eller så kan ni önska er sådant i bröllopspresent sedan.

• malvis

i gifte oss på ett traditionellt sätt med brudutstyrsel, hyrd lokal, middag och fri bar för 65 personer och det kostade 17000 kr.Och det var pengar som vi aldrig hade sparat ihop utan betalade eftersom utgifterna kom.Så vi räknade efteråt ut hur mycket det hade kostat. Det behöver inte bli dyrt för att det ska bli bra och roligt.

• JlovesM

courage: *nyfiken* Hur lyckades ni med ett 40-pers-bröllop för 5000?
    Har du några bra tips?

• jocelyn

Måste säga att jag håller med Fea i det här; allt handlar om vad man prioriterar.

Ofta fungerar pengar som reväskor; man packar tills den är full, oavsett hur mkt man behöver. Pengar har en tendens att ta slut, om man tjänar 7, 14, eller 28 tusen...

Nyckeln är att lägga pengarna på det man vill prioritera. Vill ni verkligen spara 20 000 till september så har ni 5 månader på er och måste spara 4000 kr/månad, dvs 2000 kr var. Är det omöjligt?

Kanske kan ni vänta med skjutdörrar till altan, strösselpengar etc och kolla över vardagsekonomin för att se var ni kan hålla igen lite. Kanske finns det småsaker som sammanlagt blir stora utgifter; fika, tidning etc som kanske inte känns lika viktigt som bröllop.

If there is a will there is a way. Typ.

• Mno

Förlåt mig nu!
    MEN, det låter lite som din sambo inte vill gifta sig.
    Utan det är du som vill det. å han hittar undanflykter hela tiden!
    å du skrev att han var allt annat än positiv.. varför??
    Å varför kan inte inte gå med på att ta dom där 4-5000:_ till turkiet istället?? hmm...?!?!?!
    OM man VERKLIGEN vill så gör man ALLT för att det ska ordna sig! Inte bli sur å irriterad på sin ledsna flickvän som verkligen försöker fixa ett bröllop!

Jag skulle nog ha frågat honom rakt ut först å främst vad han vill!
    Å om han säger att han vill då säger du att man kan faktiskt ta ett lån så får ni det bröllopet ni vill ha!!!
    Ett lån för en sån här händelse tar så många.. till å med vi! Så därför kan jag själv ge dig det rådet!

Förlåt mig! MEN jag fick den uppfattningen i alla fall!

Hoppas allt löser sig nu! Å att du blir gift!
    Själv ska jag gifta mig nu den 29/4 så jag vet hur det är att VILJA gifta sig!!!

Så Lycka till!!!!

• _sus_

Courage:
    nyfiken på vad som ingick i de 5000:-
    klänning?
    ringar?
    blommor?
    mat?
    låter otroligt lite men härligt att ni lyckades....

TS:
    Det kommer nog att fungera men jag tror att ni måste vara överrens om vilket typ av bröllop ni vill ha.

be vänner hjälpa till
    jag vet inte nån i vår omgivning som har sagt nej till att ge en hjälpande hand.

vi har inte mycket pengar men vi har sparat flitigt men utan att leva på vatten och bröd.
    min blivande arbetar men jag studerar vilket betyder att jag har 6900:- i 10mån av året.
    det rymmer inga stora utgifter...
    men vi har sparat i hop allt till vårt bröllop på ett år.
    ca 80 gäster
    kock + serverings personal
    maten
    vin till maten
    lokal
    ringar
    egen tillverkade inbjudningskort
    uppsydd klänning
    m2b´s kläder
    övernattning för de som hjälper till mycket
    bröllopsnatten
    cirkus runt 45000:-

kan vi med en inkomst så kan nog ni oxå fast ni har barn..

Lycka till

• Sanasol

Ni får väl vänta för att hinna spara ihop till bröllopet! Det är väl ingen katastrof, ni har ju varandra! :D Förstår dock frustrationen och att det känns tråkigt, men så småningom kommer det!!

• malvis

Ju längre det är till bröllopet ju längre tidhar ni för den supertrevliga planeringen.

Svar på tråden Det blir nog inget bröllop *ledsen* (långt...)