• VIPBrud

Sluta med p-piller --- viktminskning?

Kan det hända att man går ned i vikt när man slutar med p-piller? Jag slutade för ca 6 veckor sedan och har sedan dess gått ned ca 5kg. Har inte bantat medvetet utan äter som jag alltid gjort. Någon som har hört något om detta eller har egna erfarenheter?

• Svar på tråden Sluta med p-piller --- viktminskning?
  • M.E.

hmmm...verkar vara oerhört individuellt hur det blir efter man slutat... så man får väl prova... annars är det ju inte svårt att börja igen...

• Princessa

jag slutade den 3 februari. Har varken gått upp eller ner sen jag slutade. Vet inte om jag gick upp när jag började heller, eftersom jag var så pass ung och inte färdigutvecklad. Sen jag slutade har jag fått finn-j*vlar på ryggen och i hårfästet. Och så har jag inte fått röda faran än heller. Annars är allt som vanligt.

• tjejen0

går även ja i valet och kvalet om jag ska sluta eller ej. är ju så himla lätt när man vet precis när lingonveckan kommer. men inte skoj heller att proppa i sej en massa hormoner. vore ju underbart om man kunde gå ner i vikt på samms gång. lag på mej 10 kg då jag började så kanske jag slipper dem nu om jag slutar;) *hoppas*

• Princessa

när jag började med pillren vägde jag 47 kg. Nu, 6 år senare har jag som mest vägt 59! Vet inte om min viktökning har berott på p-pillren. Man väger ju oftast litemindre när man är yngre, var ju bara 15 när jag började! Jobbigt bara att bli av med fläsket nu!

• tjejen0

började för 3 år sen jag har jag för mig. elelr kanske 4 (åren går så himla fort) var i allalfall 19 när jag började. jo, jobbigt att bli av med fläsket nu:P men enkelt recept egentligen mindre näringintag och mera förbränning. mera förbränning är inga problem, men har en tendens att äta mer då jag förbränner mera! så vi får hoppas att det rinner av mig istället om jag slutar med pillren. önsketänkande!

• Princessa

ja, man kan ju alltid hoppas! :)

jag hoppades åxå...men min önskan slog visst inte in...

• Pumpkin

Jag tog mitt sista piller i fredags! Har hört att om man gick upp mycket när man började så är det större chans att man går ner när man slutar. Själv gick jag upp 18kg(!) när jag började. Då var jag visserligen 15 (nästan 16) men ganska välutvecklad. Jag brukar räkna med att ca 10kg av dom 18 är utöver "mognadskilona". Hur som helst, jag hoppas på att gå ner i vikt Och på massa andra positiva effekter!

• 26maj2007

jag börja också med p-piller när jag var 15 och vägde då 40 kg (är bara 1,50 lång). Efter par månader hade jag ökat 6 kg. som tur är har jag lyckats hålla de 46kg är nu 28 år och fått två barn.

men hoppas ändå att lite kan försvinna nu när jag slutat med p-sprutan. behöver inte gå ner i vikt men vill bli av med överföld och få mer spenst. kroppen svullna upp jätte mycket när jag börja med p-sprutan.

• Therése

Jag har inte koll på min vikt men gick ner två storlekar i byxor efter att ha slutat med p-piller efter 13 år.

Andra fördelar är att jag är gladare, mår på det hela taget mycket bättre. Större sexlust, känner mig bättre på alla sätt. Kommer aldrig att börja med dessa piller igen nu när jag märker skillnaden!!

• Pumpkin

Ni som slutat med p-piller:

Hur lång tid tog det för er innan ni märkte förändringar i vikt, humör, hy osv?

• Princessa

som sagt så har jag ännu inte märk nån skillnad på min vikt... Min hy blev nästan genast sämre. Från att nästan aldrig haft nån finne fick jag dumma plitor i hårfästet och på ryggen. Men jag tror de håller på att försvinna nu..några iaf!
    Humöret har inte ändrats nämnvärt heller. Jag är väl lite mindre känslig nu..men det har ändrats succesivt, så kan inte säga hur länge det tog. Du blev nog inte så mycket klojare av mitt svar, MsNordqvist :)

• pickolina

För mig blev det ingen skillnad alls efter jag slutat... Förutom att jag har mens mer sällan, detta pga att min normala menscykel är längre än det "normala". Blev dock glatt överraskad över att jag inte hade mer mensvärk och att mensen tom var kortare än med pillerna. Tidigare har min mens alltid varit längre utan piller än med. Kanske var tillfälligt jag vet inte... Slutade för flera månader sedan men har bara haft mens en gång sedan dess. :)

Är hur som helst glad att jag slutade. Det är lite jobbigt att inte ha samma stenkoll på när mensen ska komma men jag tror att jag har hyffsad koll ändå, gäller att vara uppmärksam på sin kropp helt enkelt.

Det stora problemet blir ju hur man ska skydda sig i framtiden... :(

• Stupid like a fox

Jag märkte skillnad nästan med en gång när jag slutade med p-piller. Jag har alltid haft svårt att gå upp i vikt, men när jag åt p-piller ökade jag från kring 50 till 59 kg allt som allt. När jag bytte ut hormonerna mot en kopparspiral gick jag ner till 49 kg under en sommar (kanske till och med under en månad). Nu väger jag kring 48-50 oavsett hur mycket eller lite jag äter, precis "som vanligt".

Min hy blev även den bättre, har tidigare behövt kämpa mycket för att inte få finnar och helsicke - efter att jag slutat behövde jag inte använda några hudprodukter alls. .. Nu har problemen tyvärr återkommit, men det är nog inte relaterat. ;)

Svar på tråden Sluta med p-piller --- viktminskning?