• VIPBrud

Sluta med p-piller --- viktminskning?

Kan det hända att man går ned i vikt när man slutar med p-piller? Jag slutade för ca 6 veckor sedan och har sedan dess gått ned ca 5kg. Har inte bantat medvetet utan äter som jag alltid gjort. Någon som har hört något om detta eller har egna erfarenheter?

• Svar på tråden Sluta med p-piller --- viktminskning?
  • Chocolate chip cookie

Ja, det är en ganska vanlig effekt, har jag hört. Precis som det är ganska vanligt att man går upp när man börjar med p-piller.

Jag gick tyvärr inte ner när jag slutade med mina p-piller, men gick å andra sidan inte upp när jag började.

• pickolina

Jag går tvärtom alltid upp när jag slutar men många går ner och många står still i vikt... Inget är ovanligt alls...

• VIPBrud

Jag har också hört att man kan gå upp i vikt när man börjar äta p-piller. När jag började för 14 år sedan (oj vad tiden går...) så gick jag inte upp i vikt, därför tyckte jag det var konstigt om man ändå går med i vikt.

• VIPBrud

... när man slutar alltså.

(Råkade avsluta meningen lite för tidigt i förra inlägget)

• VIPBrud

Fler erfarenheter eller vet vart man kan läsa om detta?

puff puff

• T23

Hejsan!
    Jag åt p-piller i fyra år men blev tvungen att sluta eftersom jag gick upp så mycket i vikt utan att jag åt onyttigt eller speciellt mycket. När jag sedan slutade med mina piller gick jag ner 10 kg på två veckor! utan att ändra någonting annat...

• M.E.

Intressant att läsa era inlägg... jag sitetr i valet och kvalet att sluta helt med alal hormoner... Jag har krånglat i mer än ett år med p-piller, p-ring etc. Jag åt Trinordiol i typ 10 år sen fick jag sån migrän ständigt i samband med mensen så då rek barnmorskan mig att testa östrogenfria piller, cerazette, och jag gick upp nästan 10 kg!!! Tog ett tag inna jag fattade att det var pillrena, så då bytte jag till p-ring, men jag har ganska ofta massa problem pga den, kliar och sånt...känns typ som en svampinf. haft ring sen september nu men det är fortfarande besvär titt som tätt...
    Så nu funderar jag på att strunta i allt och vara utan...min m2b tycker det är ok om vi anv kondom istället...det enda är att jag vet att jag är känslig mot gummit i dem oxå... suck!
    Men jag hoppas ju på att kanske gå ner i vikt om jag slutar, för jag har bara lyckats tappa 4 kg av de där 10 jag gick upp...

Hur mådde ni efter ni slutat med piller och allt?

• pickolina

Jag mår prima utan p-piller... Jag hade dock inga direkta biverkningar av pillerna heller, vad jag vetom i alla fall...

Jag brukar få finnar och gå upp i vikt när jag slutar men denna gång slapp jag båda.. SKÖNT!

Det negativa är ju att man inte har koll på mensen riktigt, när man åt piller såg man ju på kartan när det var dags.. haha... + att man måste skydda sig på annat sätt men just nu träffar jag ingen så det är inget problem än i alla fall. Tar det när det kommer....

• lilla_grodan

Jag slutade i årskiftet efter att ha knaprat på piller i 12 år. Jag har gått upp i vikt och fått finnar på rygg och bröstkorg. Dessutom känns det som att mitt humör inte är det bästa(brukar vara ko-lugn annars).

Svar på tråden Sluta med p-piller --- viktminskning?