• Filipa

P-piller: Yasmin 28 & Follimin 28

Hej!

Jag har knaprat Follimin 28 i 6 ars tid. Tror att detta har bidragit till minskad sexlust.

Funderar pa att byta till Yasmin 28, da minskad sexlust endast finns under "ovanliga biverkningar" tillskillnad fran Follimin dar den ligger under "vanliga".
    Dessutom saknar Yasmin biverkningar som: acne, fet hy, nedstamdhet och bla. okad aptit.

Har DU provat Yasmin eller Yasmin 28?
    Fungerar det bra? Vilka biverkningar fick du? Forandrad sexlust?

Tack pa forhand!

• Svar på tråden P-piller: Yasmin 28 & Follimin 28
  • Perugina

Jag vill bara skriva ett lite varningenstext gällande p-piller. Jag åt Follimin 28 i ca 2 års tid och en dag hade jag så ont i vaden. Fick reda på att jag då hade fått blodpropp både i lungorna och i benet. Efter det har jag ätit Waran i nu ca 1,5 år. När läkarna skriver ut p-piller så frågar de ju alltid om det finns blodsjukdomamr i släkten och det finns det inte hos mig. Så jag trodde aldrig jag var i riskzon för detta. Jag vill bara att ni ska tänka till 2 gånger innan och att ni verkligen tar förändringar och ont i ben och andra delar på allvar när man äter p-piller eftersom det är hormoner som man stoppar i sig.

• The Runaway Bride

Är det någon som vet något bra alternativ? Jag har ätit piller i tio år och är rätt sugen på att sluta, eftersom det känns alltmer fel att stoppa i sig hormoner, och jag har pms:en från helvetet, men jag är inte redo för barn! Känns som om p-piller är enda smidiga alternativet?

• sötvattenspärlan

Själv har jag ätit Yasmin i 4-5 år nu . Det blev min räddning. Hade så fruktansvärda PMS:problem att min sambo och jag inte hade levt tillsammans idag om jag inte hade bytt till Yasmin. Jag var totalt deprimerad och ilsken. Åt Trionetta innan. Enligt min privatgyneklog är det så att alla reagerar olika på hormoner. Alltså,samma hormon ger inte lika verkningar på olika personer. Han sa bara att jag var tvungen att prova mig fram tills jag hittade den rätta sorten för mej. Har inga finnar eller viktuppgång. Kanske det här med minskad sexlust.... Vet faktiskt inte. Kan bero på stressigt liv eller Yasmin. Svårt att säga. Jag har provat många sorter och Yasmin har en lite annorlunda hormonuppsättning som passar mej ialla fall. Tyvärr är dom dyrare än dom flesta andra.

• Filipa

Jag ska borja ata mina Yasmin imorgon, meddelar nasta vecka hur det kanns

• sötvattenspärlan

Lycka till Filipa!

• gill

Filipa : hur har det gått???

• Filipa

Hej allesammans!

Det har gått väldigt bra. Har tex minskat i vikt och känner att jag kan äta i princip vad som helst igen (kunde detta innan jag började med follimin) utan att pendla upp och ner. Hade mens här förra helgen och mycket mindre smärtor än tidigare! Är nu inne på min andra karta, tror att jag fortsätter ett tag till! =)

Kram

• gill

KUL att höra... Själv ska jag snart sätta igång oxå... Håller tummarna för att det går vägen bara! :)

• Stupid like a fox

The Runaway Bride: Jag är själv väldigt negativ till att stoppa i mig hormoner (jag får inte varken ha dålig hy eller gå upp i vikt i mitt yrke, sen tror jag i övrigt inte att det är bra för kroppen alls).

Har för ca 7 mån sedan satt i en kopparspiral, och det fungerar helt otroligt bra! Jag har verkligen provat -allt- (många olika sorters piller, p-stav för att minska hormonhalten, p-sprutor etc) innan, men inget har fungerat utom denna spiral. Enda nackdelen är att man blöder något mer när man har mens. I övrigt påverkas ju inte kroppen alls, eftersom det inte är några hormoner i. Säkerheten, kan tilläggas, är ungefär densamma som vid p-piller, så det är inte heller något att oroa sig för.

Och justja, den gjorde ont att sätta i, men du behöver bara byta var femte år, så man kan nog stå ut. :)

• gill

Stupid like a fox :

SYND att spiral ökar blödningar, annars hade jag velat testa... Själv har jag anlag för att nära inpå förblöda... och jag kan bara ha största tampongen en timma innan det forsar igenom.... Men nu har jag kört igång på Yasmin första veckan o hoppas att d funkar! :)

• gill

... hur snabbt kommer biverkningar?

• jocelyn

OM man får niverkningar så brukar de dyka upp den första månaden och mattas av under de första 3 månaderna. Det är därför man ofta får provförpackning först så man kan se hur pillret passar en själv. Kom ihåg att de allra flesta INTE får biverkningar eller mycket lindriga sådana, i vissa fall positiva biverkningar som bättre hy etc som man ju knappast lider av.

• Filipa

jocelyn, antar att du pratar om spiralen eller? För annars stämmer inte ditt påstående "de allra flesta INTE får biverkningar eller mycket lindriga sådana"

• jocelyn

Nej herregud, jag menar med p-piller. Ursäkta om det blev lite virrigt där!

• gill

Jag fick damp ryck med hjärtklappning i 2 dygn samtidigt som jag fick träningsvärk i låret och ett blåmärke... tro ni hatt jag blev lugnare för det? hehe... men det har lagt sig nu och allt känns jätte bra... Har ju bara knaprat en vecka... Tack för svaren :)

Svar på tråden P-piller: Yasmin 28 & Follimin 28