Tusen åter ett skäl eller något sånt. MÅna hräliga skäl har redan dragist upp, kärleken och juridiska främst, men jag vill lägga till och förtydliga lite till.
Vi har två barn, och planerar att köpa hus eller rättare sagt, bygga hus om drygt två år, det innebär ett stort gemensamt ekonomiskt åtagande. Och för att trygga för våa barn och för den kvarvarande föräldern om det skulle hände den ena något så är det viktigt att gifta sig. Om man inte är gifta så ärver barnen i första hand, sen föräldrar och sisst sambon. dvs som sambo kan man bli tvungen att lösa ut sina egna barn om den andra föräldern går bort då barn inte har rätt att neka ett arv. har man stora gemensamma ekonomiska åtaganden så kan det i värsta fall innebära att man måste sälja sitt eget hem. Ovanligt, men det händer. Är man däremot gifta så sitter man i orubbat bo.
Det är det främsta juridiska skälet för oss. sen är ju naturligtvis kärleken främst och framför det. sen finns det massor av små ganska gulliga saker som är positiva med att vara gifta. Man bär samma efternamn, och det ger en ganska härlig familjekänsla. som det är idag så har mina barn inte samma efternamn som mig, utan bär hans efternamn och det ämnar jag ta sen när vi gifter oss. Mitt efternamn har barnen som mellannamn. MEn längtar tills vi har ett gemensamt namn.
Och när man presenterar honom så är det ganska häftigt att få presentera honom som just min man, idag är det ett ganska udda problem, för vad presenterar jag honom som idag utan att göra en lång utläggning? Efter 9 år tillsammans och 2 gemensamma bars så låter ju inte pojkvän rätt, sambo är så oromantiskt, det kan ju vara vem som helst som man bor med. Och ofta om man presenterar honom som sambo eller pojkvän så kommer följdfrågan direkt, är det båda era gemensamma barn??
Och det känner jag är så fräkt av folk att anta att det inte är våra gemensamma barn bara för att vi inte är gifta. MEn det försvinner ju förhoppningsvis när vi gifter oss.
Och alla ni som har livförsäkringar och pensionsförsäkringar, har ni kollat upp det finstilta? det finns nämligen flera av just liv och pensionsförsäkringarna som endast faller ut om man är gifta och inte om man är sambos. sånt är också bra att känna till.