• *L*

Varför gifta sig?

Liten fundering bara från en nyfiken som älskar att höra om andras kloka erfarenheter.
    Varför gifter man sig egentligen...? Kärleken finns ju där oavsett och fest kan man ju ha ändå. Vad är det bästa med att vara gifta? Vad är det jag har att se fram emot om jag gifter mig någon dag?

• Svar på tråden Varför gifta sig?
  • Zozo

Här i Frankrike blir det stor lagmässig skillnad i skatt och om ngn ev skulle ga bort etc
    Sedan är det ett ypperligt tillfälla att samla dem man älskar till fest!
    Och jag kom pa att själva symbolen, dvs att markera offentligt att man är tillsammans var viktig för mig.
    Under allt det ligger naturligtvis kärleken och en önskan om att vara tillsammans och ev. bilda familj.

• Desperate2bewife

Vi längtar ihjäl oss efter att få bli man o hustru. Det är en stor grej för oss att få ingå äktenskap.

• roffan

Som min präst sa: Tänk att få hålla en fest i kärlekens tecken och med er som huvudpersoner, är det inte underbart! :) Och så är det tryggare för barnen, både juridiskt och mentalt.

• Linma

därför att det finns ingen i hela världen jag skulle vilja leva med än min blivande sambo och det är ett starkt tecken på vår kärlek,lycka och trygghet! :)

• Klangling

Vår präst sa något som jag tyckte var väldigt klokt:

- Att gifta sig är att göra sin kärlek mer offentlig. Man har den inte längre bara på sängkanten. Man visar, med att lova varandra i lust och nöd inför alla bröllopsgästerna, att det är VI som hör ihop och att så ska det förbli.

Tyckte detta var ganska så klokt och att det är nog så det var för oss när vi bestämde oss. Vi hade då varit förlovade i 10 år. Att gifta oss var att verkligen bestämma oss för att det är vi!

• guinevere

Jag tycker det känns lite tryggt att visa varann att man verkligen menar allvar. Det är ju en sak att lova att man älskar varann men när man gifter sig blir det liksom mer handfast. (vilket iofs är lite naivt att känna med tanke på skilsmässostatistiken... )

• Kane_

Människan har ju mani på att befästa saker och ting i sina liv. Vi bygger statyer, "skriver saker i sten" och andra små påfund för att visa omvärlden vad vi vill, kan och är.

Att gifta sig får väl klassas som det största sättet att visa att man menar allvar med sin partner.

• June20

make me an honest bride.........el nåt sånt :D låter kanske lite krävande men ja vill vara "någons fru" o nu har han hittat mig kan man säga! :)
    Huvudsaken e då att det e rätt man förstås ;)

• JeckaH

För att det är så otroligt fint och romantiskt. Det vill jag verkligen uppleva tillsammans med mitt livs kärlek. Vi vill visa alla hur mycket vi älskar varandra inklusive varandra :). Vi gifter oss borgerligt och utan Guds inblandning, men nog är det någon spirituellt över det i alla fall. Bandet mellan oss blir tydligare! När vi sen skaffar barn behöver vi inte tänka på att upprätta testamenten och sånt. Men framför allt: Det blir inte mycket roligare eller vackrare än om man firar sin kärlek en hel dag tillsammans med nära och kära!

Svar på tråden Varför gifta sig?