• Fru Cinderella

Udda spartips sökes

Kommer just från tråden "ställa in hela kalaset"

Och tänkte, det finns hur många budgettrådar att gå igenom som helst. Men alla innehåller samma spartips som man läst 100 gånger (inget illa ment, alltid bra att nämna dem en gång för mycket)

Läste t.ex att man kan bygga tårtställningen i tegelsten som en trappa o lägga en duk över...

Någon som har fler udda spartips?

• Svar på tråden Udda spartips sökes
  • frueriksson

Lägger mig i det här med tårtställning. Om ni tänkt ha ett buffébord (vilket är bra eftersom det inte behövs folk som ska servera) kan man ställa ihop x antal bord, beroende på hur stora de är. På de ställer man såna där röda läskedrycksbackar (fattar ni vad jag menar:)) och över alltihop lägger man någon form av duk. Vips har man två olika höjder att ta mat i ifrån. Tänk dock på att det kan bli lite svårt för ev. barn med detta arrangemang. Kanske de vill ha ett eget bord?
    puffar för fler tips

• Mitt hjärta är hemma

Kan man komma till vigseln i sin egen gamla bil, en Volvo 740 med flames? (Är speciellt stolt över flejmsen ) Måste man verkligen ha spektakulär transport?

• Fru Cinderella

Tycker det låter som en ganska så spektakulär transport :)

• Sockerpinglan

riika; har varit på ett knytisbröllop, och tanken är god men... Det blev lite trist eftersom maten var den enda gåva brudparet ville ha, och då tog man ju i lite extra och gjorde något extra gott och fint (och mycket). Och när då borden inte räckte till att duka fram all maten på blev de (bla jag) ganska besvikna över att den maten just vi hade med oss inte hann bli framdukad ens...
    Fick varken smaka på den själv eller visa upp den för brudparet. Fick höra sedan att maten som blev över hade de gett bort till vänner och släkt och sånt, och den tanken är ju god, men det var inte för deras skull jag stod och lagade mat i några timmar...

Mer spartips är att köpa det man behöver på lågprisställen. Vi behövde ex bordsdukar, och att hyra sådana kostar runt hundringen per duk, så vi åkte till IKEA och köpte 30 meter lattefärgat tyg. Blir lite koolt istället att man kan välja annan färg än just vitt.

Ska till exempel sy min brudklänning själv, och om man bara tänker om lite i matrialvalet så kan man komma undan jättebilligt!
    Och naturligtvis kan man köpa mycket secondhand!

Inbjudningarna tänkte jag ta mig tid att "scrappa" ihop av sånt som jag redan har hemma. Behöver bara handla litegrann extra. Då blir dessutom de flesta inbjudningskorten (och tack-korten) olika och speciella för varje gäst!

• Sockerpinglan

Jo, tänkte bara tillägga att jag själv är ingen hejare på att göra tårtor själv (har barn nu så jag har blivit tvungen att lära mig basics, de går att äta men ser inte så vackra ut ännu ) så vi tänkte faktiskt beställa vanliga prinsesstårtor på ICA Maxi och eftersom man inte kan få marsipan riktigt vit så tar vi nog röda tårtor med vita rosor på.
    (Vårt färgtema är typ rött och champagne)
    Där kostar en 15-bitars tårta ca 220 kr, jämfört med att på det allra billigaste konditoriet jag hittat skulle de kosta 525 kr!

• idagustavsson

Vi kommer att ha ett utomhus bröllop där gästerna själva får packa sin picknick korg med vad de vill äta och dricka. Sedan följer kaffe, tårta inne i vår festlokal. Senare på kvällen blir det smörgås tårta smörgåstårta! Ett bra sätt att få ner kosnaden för mat. Men det känns ändå som man bjuder till fest och inte att gästerna får stå för kalaset!
    Jg håller med om det där med lyxig transport, för mig känns det inte alls viktigt att ha ett vrålåk, det går bra med (nästan)vad som helst!

• bc.svensk

_Cinderella_
    Kolla på orten där du bor,finns kanske någon som "pluggar" till konditor och gör tårtan billigt om du köper in ingredienser...Alltid finns det någon som känner någon,osv,osv...

• Fru Cinderella

bc.svensk

Jo jag har börjat prata lite med en kompis till mig som är kock. Så det lutar åt att han gör tårtan

• Olise

"Transport"
    våra kompisar hade lånat en gammal flakmoppe som de hade gjort en båge och satt en liten stol utan ben på flaket. billigt och lite orginellt. det blev många blickar.
    Olise

• bc.svensk

_Cinderella_
    Jag var in på verner&verner här och dom hade jätte mycket "färger"att välja på till bakverk...Hur mycket som helst...
    Så hade dom även flera tillbehör till spritsarna...Och dessutom till hyfsat pris...

• svessan

Ännu ett inlägg om tårtställningarna. Jag såg bilder här på BT som någon hade lagt in där man hade fest ute (eller i alla fall tårtan) och man hade ett lite mindre, brokigt träd (björk tror jag) som låg ner på marken och man hade sågat av grenar och fäst plattor på där tårtorna stod. Låter lite konstigt kanske men det var klart den vackraste tråtställning jag sett. Tårtorna stod i lite olika höjd och det såg så sommrigt ut. Hoppas någon hittar bilderna till den.

• Fru Cinderella

Jag ska stöpa blockljusen hemma o dekorera dem för att ha på borden.

Köpa genomskinliga ljushållare till värmeljus o dekorera med glitterspray.

Odla blommorna till allt hemma i trädgården

• Mitt hjärta är hemma

Ikea har just nu väldigt billiga värmeljus. Inte så "udda" spartips precis men jag skriver det iallafall i händelse att nån ändå ska ha värmeljus.

Svar på tråden Udda spartips sökes