• Fru Cinderella

Udda spartips sökes

Kommer just från tråden "ställa in hela kalaset"

Och tänkte, det finns hur många budgettrådar att gå igenom som helst. Men alla innehåller samma spartips som man läst 100 gånger (inget illa ment, alltid bra att nämna dem en gång för mycket)

Läste t.ex att man kan bygga tårtställningen i tegelsten som en trappa o lägga en duk över...

Någon som har fler udda spartips?

• Svar på tråden Udda spartips sökes
  • Merlin

Det lät som en kul idé...

• Mitt hjärta är hemma

Min idé, som finns i en annan tråd, är att göra ibjudningskort av de fina kort man kanske redan har samlat på sig hemma. Man behöver inte köpa nya femtio likadana utan tar vad man har (inte vykort dock.) Har själv samlat på mig div fina kort att använda vid något "finare tillfälle". Å finare än bröllop blir det väl knappt...

• riikka

knytkalasbröllop.. har hört att det är succen... ;) nothing for me but a good spartips ;)

• Fru Cinderella

riika
    Sant, men de verkar så mysko. Tänk om folk inte tar med sig mat, o tänk om folk tar med sig samma..

Nej, mitt kontrollfreakiga jag skulle balla ur totalt, ångest

• Mitt hjärta är hemma

Ett par bekanta önskade sig i bröllopspresent att folk fixade maten efter specifika recept som brudparet sett ut. De gjorde desserterna själva, men annars var det tydligen jättelyckat.

Tittade på Varjas tårtställningbilderna. Åh vilket fint brudpar!!! Så vackra och söta.

• Fru Cinderella

låter som en kul idé men tyvärr inget för oss

• Merlin

Jag själv hade nog inte vågat satsa på knytkalas alt kuvertavgift. Jag har hört om andra i min omgivning som gjort det och gästerna har inte varit för glada.

Dessutom-säger man att ngn ska betala kuvertavgift är det ju som att begära en present för en viss summa. Tänk om de bara hade råd med en hallonlykta för en hundralapp.

• Nyfiken gul , nu fru

bygger på med fler udda tips:

*ring till närmaste skola o fråga om ni kan få låna eller hyra deras matsalsporslin gratis eller för billig penning.

*Låna.... ja det brukar drälla in tips om att man ska låna skor o brudslöja o dukar.. men nu tänker jag gå ett steg längre...
    Gå in till släkt, vänner o kollegor o kolla runt vad de har hemma som kan ge dig hjälp på traven med bröllopet! Det kan finnas saker dom har som varken dom eller du ens har tänkt på att man kan använda!
    Två ögon ser mer än ett... o dina tankar kan knappast någon anna läsa..

*transport... använd fantasin! Varför åka bil? Slå era kloka huvuden ihop och lusläs annonser i lokaltidningarna o läs igenom telefonkatalogen i jakt på härliga o underbara transporter!
    Ridskolor tex är ett hett tips när det gäller häst o vagn.. kanske kommer ni på även andra saker..
    Fråga runt bland vänner o även vänners vänner om dom kan ha någon ide om hur ni ska åka. Ta gärna hjälp av folks yrken!
    Åk brandbil, lastbil, ambulans, militärjeep, häst o vagn, släde, pulka, tefat, piano, timmerbil, traktor, badkar... det är bara NI som kan avgöra om det är lämpligt eller inte!
    Tänk på alla läckra fordon som det dräller av ute när det är studenttider.

*ha vida ögon...

bara för att man ska gifta sig betyder det inte att allt du köper måste finnas i en bröllopsbutik eller måste heta något med "bröllop"...
    om du vill gifta dig i en blå jeansklänning så ÄR ju det en brudklänning... det blir vad man gör det till!

Hittar du svarta servetter för 10 kr på ÖB så köp!! Inte måste dom specialbeställas för 24 kr styck från ett bröllopsföretag bara för att ni ska gifta er... det är samma papper i dom... o vem bryr sig om vart det är köpt? Knappast någon som vägrar använda servietten bara för att det inte är specialbeställt...

*utsmyckningar...
    har kanske nämnts förut men kan få sägas igen...
    Använd er av det som är gratis... ut i naturen o använd det som kan plockas ute...
    Gå även igenom vad ni har hemma... krukväxter kan bli jättefina blomsteruppsättningar om man är lite händig i fantasifull.. ett block med oasis i en kruka o stick ner blommor av kallor, orkideer, hibiskus och gröna stänglar av murgröna, garderobsblomma och gullranka... perfekt o gratis!

• Nyfiken gul , nu fru

*tårta...

tänk på att det finns fler än bara traditionella konditorier som kan göra bröllopstårtor...

hör efter med stormarknader typ Prix, Ica Maxi, Ica Kvantum, Coop osv... som har en delikatessavdelning/kafeteria om dom kan göra tårtan åt er..

Svar på tråden Udda spartips sökes