• Bruden06

Betala tärnans klänning, hår och make up?

Hej!!

Betalar ni för tärnans klänning, hår och make up?

Vet inte hur vi ska göraaaaaa och jag måste prata med henne om det snart.

Är det knasigt att erbjuda sig att betala det ena, dvs antingen klänningen eller hår & make up?

• Svar på tråden Betala tärnans klänning, hår och make up?
  • bc.svenk

Våran tärna fråga mej häromdagen vad jag ville at thon skulle köpa för färg på klänningen,alltså hon ville veta vilka färger brudnäbbarna skulle ha och utgå från det.
    Vi köper inte klänningen/kläderna till tärnan och bestman,men däremot till dom som(som förvisso är våra barn )
    Men däremot vill jag ge tärnan en gåva som tack för att hon vill vara min tärna.
    Alltså,jag vill visa henne glädje...
    Hon ska få ett guldhjärta av oss

• snart...

Jag ska sy mina tärnors kläder och kommer även att betala hälften av kostnaden för tyget. De får vara med och bestämma jättemycket hur klänningarna ska se ut, för mig är det viktigt att de trivs i dem. Jag räknar med att jag kommer att betala ca 700/klänning. Hår och make får de stå för själva. Den ena marsalken som inte har någon frack får 700 kr han oxå.

• Popis

Vi kommer att bjuda min tärna på hår och make, vi kommer även betala hyran för halva klänningen resten betalar hon själv. Som tack för allt jobb hon kommer göra ska hon få smycken dagen till ära.

• BrudSofia

Jag har 4 tärnor. Och en av dem är utbildad sömmerska så hon syr deras klänningar. De har betalat tyget själv....33 euro=330kronor. Hade de blivit mera för tyget hade vi betalat en del av det. Men de tyckte själva att de skulle betala, och hon som kán sy så visste var man fick tag på bra och billiga tyg.
    De ska sen få en gåva av oss...antagligen ett halssmycke.

• elsabeskow

Jag har tre tärnor. En av dem var nyligen i Thailand och ordnade så att vi fick klänningarna uppsydda, för 750kr/st.(Det blev faktiskt jättebra, mycket bättre än vad jag vågade hoppas på!) Vi betalar dem och kommer även betala frisören, räknar med ca 500kr/person. Givetvis så betalar vi tärnbuketterna, men sminkning kommer de nog ordna med själva.

Klänningarna sa vi från början att vi skulle betala. De är enkla och fina så de går absolut att använda fler gånger, vilket känns bra. Frisören hade vi nog inte tänkt att betala för först, men eftersom jag vill att de skall vara där med mig och ha en riktig "tjejförmiddag" så känns det rätt. Vi har absolut inte en obegränsad budget men jag tycker om att ge

• BlueTopaz

Jag betalar 1500:- var för mina tärnors klänningar, om de vill ha någon dyrare får de betala själva. make up och hår kan jag erbjuda billigare genom min egen frisör, men de får betala själva.

• Jessica i London

Jag har gjort liknande som BlueTopaz, jag betalar 2000 per klänning till mina tärnor (tre stycken) och blir klänningarna dyrare (vi har inte inhandlat dem ännu) får de betala överskjutande belopp. Skor, hår, smink får de betala själva.

Jag tycker man får ta hänsyn till tärnans ekonomi, om de är studerande eller liknande. Av mina tärnor är en studerande och två jobbar men jag tyckte att det kändes rättvist att betala allas klänningar. Väljer man själv klänningen så tycker jag också att man kan betala, särskilt om tärnan inte kommer kunna använda klänningen vid många andra tillfällen. Men jag tycker det är helt upp till var och en. Hade jag blivit tillfrågad att vara tärna av en god vän hade jag gladeligen köpt en klänning själv men blivit extra glad om hon bjudit mig!

• AnelP

Vi betalade lite på hennes klänning och kommer att betala tärnbuketten men smink och hår fixar hon själv..

• ice13

Vi betalade allt för mina två tärnor, klänning, blommor, hår och make. Skor fick de fixa själva.

• jespers darling

vi har 3 tärnor och vi ger dem "bara" 500:- var, som ett litet bidrag.
    Annars kunde de bara tacka nej till uppgiften, om de inte kände att de hade råd.

• bellaprincipessa

Jag skrev tidigare i tråden att vi inte betalar min tärnas klänning pga att vi inte har råd. Nu så har vi fått lite "ekonomisk hjälp" och skulle faktiskt ha möjlighet att göra det. Är det konstigt att komma nu i efterhand och säga att vi betalar den?

• nataliaa

Jag Betalar mina 2 tärnors klänningar och buketter.

Smycken och skor får dom betala själva.

;)

• Storasystern

Jag har varit tärna två gånger och båda gångerna hade brudarna ganska bestämda åsikter om vad de ville att tärnorna skulle ha för färg och lite åsikter om modell. Båda gångerna betalade brudparet för tärnklänningarna (men jag sydde dem själv, så det blev iallafall ganska OK pris)

Om jag ska ha en tärna (har inte riktigt bestämt mig) så får hon säga själv hur hon vill göra med pengar för klänning. Jag har en färg som jag vill att hon ska ha på sig, och jag vet att hon gillar färgen och kan tänka sig kläder i den färgen även till andra festligheter och då kanske hon inte har något emot att betala själv. Om hon tycker att det blir för dyrt betalar jag hennes klänning.

Hår och smink däremot tänker inte vi betala för tärnan. Jag har inte några som helst krav/förslag på vad hon ska ha för håruppsättning eller smink. För min del får hon gärna se ut som hon brukar, det duger fint. Det är ju "min" dag och inte hennes. Om hon verkligen vill fixa till sig så får hon betala det själv.

Bukett får hon förståss, och jag har tänkt att köpa någon liten present som tack för hjälpen.

• Yllo

Jag är illa tvungen att betala allt åt min tärna.. det är nämligen min styvdotter
    Däremot hade jag en självutnämnd tärnam, har dock sagt ifrån att hon inte får vara tärna, hon är nu tillfrågad att vara toastmadame istället (vi ville bara ha våra barn som näbbar/tärnor/marsalker)som får betala allt sitt själv. Däremot har jag beställt en crosage åt vår toastmadame, som jag betalar.

Tycker nog att man kan följa etiketten i det här fallet. MEN om man vill ha en speciell sorts klänning som man vet att man absolut inte kan använda till annat kan man ju erbjuda sig att betala en del av klänninge.. dela på kostnaden alltså.. däremot tycker jag att tärnbuketten kan brudparet betala då det kanske blir billigare att beställa alla blommor samtidigt (våra blommor blir i alla fall det)

• Gunn

Om man planerar ett sådant stort o välplanerat bröllop som de flesta verkar göra här på bröllopstorget så tycker jag absolut att man bör stå för en del av tärnans utgifter. Antingen en klänning (som hon förstås får behålla) eller frisyr edyl. Det är en hel del utgifter att vara tärna, o jag tycker det är fult att gömma sig bakom att "det är en ära att vara tärna". Det är en ära även att personen i fråga vill vara tärna! Visst skulle man kanske köpt klänning även för att gå på bröllopet som icketärna, men då är det ju en klänning som man kan välja så att man kan ha den flera gånger.

• Gunn

forts. Att ordna en möhippa (tärnans uppgift) är tex fullt av utgifter o stort engagemang!

• 75:an

Vi kommer inte betala tärnornas klänningar. De får ha på sig vad de själva vill, vi kommer bara överens om en färg de trivs i. De hade ändå köpt ny kläder till vårat bröllop så jag ser faktiskt inte så stor skillnad. Håret och maken får vi alla gratis av frisörer i släkten.

• liellen

Jag var tärna förra året åt en kompis. Jag betalade själv klänning, men hår och blommor stod de för. Håller med Gunn om att det är en hel del utgifter att vara tärna också - möhippan inte minst- hur man än planerar den, så åker "någon" på att betala brudens drinkar framåt småtimmarna när möhippe-pengen är slut och denna någon är ofta tärnan.

• Brud-2008

När en vänninan hade bröllop betalade hon tärnornas kläder, men eftersom den ena ville behålla kläderna efteråt och bruden ville ha den andras kläder så fick hon som ville behålla dom betala för dom.

• Jenkizen

Min syster var våran tärna och mina föräldrar la ut för alla hennes kostnader.
    Jätteskönt att inte behöva tänka på dom kostaderna.
    Har man krav på färg på känningen så tycker jag att man ska betala den också.

Svar på tråden Betala tärnans klänning, hår och make up?