• skogspinglan

stenålderskost

är det nån av er som har erfarenhet av stenålderskosten? jag har en kompis som har en reumatisk sjukdom som började med det och hon blev fri från nästan alla symptom efter bara en kort tid och hon gick ner 10 kg "bara så där" och mådde jättebra! så jag hakade på och har bytt ut min kost succesivt och mår faktiskt jättebra på att äta mer frukt och grönsaker och rotsaker. jag pallar inte att äta så mycket kött så jag följer inte dieten till punkt och pricka. nu när jag vägde mig på julafton på våran nya digitala badrumsvåg så visar vågen att jag gått ner 4,5 kg - gissa om jag blev glad!! har ju inte gjort så mycket,faktiskt! bara bytt ut mina tidigare limpmacksfrukostar med varm choklad till en sallad på 3 frukter, ökat träningen på gymmet till 3-4 ggr i veckan och dricker ett glas honungsvatten varje dag - äter fortfarande godis, har tänkt minska ner men det sitter "långt inne" så gissa om jag blev både glad och överraskad! är det nån ev er som provat denna kost och vet nåt mer om den?? vore jätteglad för tips och nya ideér
    det sägs att den minskar risken för hjärt o kärlsjukdomar oxå o att man kan sänka blodtrycket, jag har ju för högt blodtryck och önskar inget hellre än att det ska bli normalt, kanske denna diet kan hjälpa till?

• Svar på tråden stenålderskost
  • Vilda_

Jag utbildar mig till dietist och vi är inte alls så insnöade som ni verkar tro :) Visst har stenålderskosten många fördelar, men inget ont som inte har något gott med sig....

Det är dyrt att äta stenålderskost och man missar många ev de viktiga vitaminer och mineraler som finns i spannmål och mejeriprodukter. Som kvinna är det ytterst viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium för att inte få sköra ben senare i livet.

Visst går det att få i sig kalcium på andra sätt men just mejeriprodukter är överlägsna just när det gäller kalcium. Förövrigt verkar kalcium vara rena bantningspillret om man ska tro de senaste röne...men det återstår att se!!!

Om man nu ändå väljer att äta stenålderskost bör man veta att många av de livsmedel som man åt under paleolitikum inte finns att tillgå idag. Exempelvis är det svårt att köpa insekter, hjärna och benmärg på ICA.....I just dessa livsmedel fanns många av de vitaminer och mineraler som vi idag får från spannmål och mejeriprodukter.

När det gäller baljväxter är det lektiner ni tänker på som inte är hälsosamt. Lyckligtvis försvinner dessa då man kokar eller groddar baljväxterna. Råa kikärter är ju ingen höjdare.

När man går över till stenålderskost är det vanligt att man tappar i vikt pga av att ens kolhydratintag minskar kraftigt. Man behöver äta väldigt mycket frukt för att få i sig samma mängd kolhydrater som man får av vanlig blandkost. Kolhydrater är viktigt för att orka med och för att ge hjärnan energi.

Hoppas att ni fortsätter leta information , och tro inte allt som står i de böcker ni läser.....sunt förnuft är bästa medicinen

• Victory

Lektiner heter det ju! Men jag visste inte att de försvinner när man kokar dom, tack för den upplysningen, Vilda_!

M.G:
    Jag har inte provat att äta strikt enligt detta utan mer lagt om kosten så att jag äter mindre spanmmål och mejeriprodukter och mer kött, ägg, grönsaker och frukt. Det jag har märkt är att sötsuget trappas av efter en tid och att man tycker att allting smakar mycket mer. T.ex. tycker jag att fruken är sötare och att t.o.m. knäckebröd smakar socker! Dessutom har jag blivit känslig för om maten är för salt. Man vänjer sig snabbat av med saltsmaken. Men det gäller att använda rikligt av andra kryddor så att maten inte blir smaklös.

• M.G

Jag tror vi äter alldelens för mycket snabba kolhydrater i dag som tex. vitt bröd, ris osv. men som du säger får man kanske i sig för lite kolhydrater via Stenålderskosten.

Angående mjölken så tror jag överhuvudtaget inte vi ska dricka det alls. Det är bara kalvar som dricker det.
    Vi dricker mest mjölk i världen och vi har även mest benskörhet här förutom Finland som ligger ännu sämre till.

Jag läser väldigt mycket men tror definitivt inte på allt jag läser men jag har läst många böcker som äringsforskare/Näringsfysiologer skrivit och jag tycker deras åsikter ofta är väldigt sunda.

Vet du Vilda varför dietisterna ofta säger att det inte är hälsosamt att äta GI mat? Dom brukar säga att man får i sig för lite kolhydrater men kolhydrater från socker, vitt mjöl osv. är ju ändå ingen bra näring.
    Kan det vara så att de inte riktigt vet vad GI är för något?

Det finns så mycket olika åsikter i det här ämnet och man skulle kunna diskutera i oändlighet utan att vara överens (behöver man inte heller vara) men jag tror absolut vi behöver äta mycket sundare än vi generellt gör idag.
    Välfärdssjukdomarna kryper allt längre ned i åldrarna och jag tror inte bara det handlar om för lite motion.

• M.G

Kanske ska tillägga att jag tror ju förståss att vi behöver få i oss Kalcium men på annat sätt än från den vanliga mjölken.
    Oatlymjölken (mjölkfri) tror jag är ett bättre alternativ. Den innehåller havre, kalcium, vitaminer, men den är ju tyvärr inte så god. Jag använder den i matlagning och bakning och där smakar det ingen skillnad. Använder även grädden.

Det har ju varit diskussioner om för mycket A-vitamin i mjölken. Minns inte hur det var. Är det någon som känner till den diskussionen?

• Valli

Alpros sojamjölk är riktigt god.

• Swedie Pie

Ar det inte sa att standardmjolken innehaller A-vitamin naturligt eftersom den ar fetare, men i lattmjolken maste det tillsattas. Eller det tillsatts kanske i all mjolk? Om den overdoseras vet jag inte. Tror inte att det gors pa manga andra stalle an i Sverige.

• Vilda_

Har aldrig hört att ngn dietist inte rekommenderat låg-GIkost. Det som sägs är att det är tveksmat vilken effet det har på viktnedgång. Helt klart är att det har effekt vid diabetes. Du får inte i dig mindre kolhydrater vid en låg-GIkost, du får i dig andra sorter kolhydrater.

Mjölkdebatten kommer nog att rasa vidare länge. Det är ju faktiskt inte bara kalvar som dricker mjölk....utan bebeisar också :), men jag antar att du tänkte på komjölk. Anledningen till att mjölkdebatten uppstått överhuvudtaget är att vi i norden (och vissa nomadstammar i afrika)kan producera laktas (ett enzym som bryter ned mjölksockret laktos). Något som annars bara ammande spädbarn kan göra. I resten av världen är det ovanligt att man kan dricka mjölk problemfritt. För övrigt finns det fler faktorer än mjölkdrickandet som kan medverka till att vi har många benbrott i Sverige. Vi har tex väldigt mörkt här på vinter, vilket gör att vi har svårt att syntetisera d-vitamin under vinterhalvåret(solexponering av huden gör att vi bildar d-vit.). Dessutom är det snö och halt = mer halkolyckor = mer benbrott. Dessutom blir vi väldigt gamla i Sverige, ju äldre vi blir desto högre risk för benbrott. Ju längre vi lever ju fler år att bryta benen på.

Det är sant att det finns ämnen i mjölk som vi inte vet vad de gör än, men tänk på att ersätta mjölken med en kalciumberikad produkt om ni slutar med mjölk.

Ja, lätt, mini och mellanmjölk har tillsatt a-vitamin. Inte för att det fins mindre i den mjölken utan för att det är mindre fett i den mjölken. A-vitamin är en fettlöslig vitamin, den behöver fett för att kroppen ska kunna ta upp den. En högre halt a-vit. i den lätta mjölken kompenserar för den lägre fetthalten.

• M.G

Jag tror det är mest Dietister som chattat på Aftonbladets hemsida som sagt att de inte tror på den metoden. Har sett det flera gånger.

Jo precis, bebisar också men jag menar att det inte är några kor som dricker mjölk.

Laktosintolerans blir mer och mer vanligt här och jag tror dessutom att det är väldigt många som har dålig mage pga att de är känsliga men de vet inte att det beror på det.

• lizard

Hej, Ville bara passa på att säga att ljus pasta faktiskt har lågt GI, detta gäller även snabbmakaroner (trots namnet ;))så länge man inte överkokar dem vilket ju är jättelätt att göra på grund av deras korta koktid. Fullkornspasta har samma GI som ljus pasta men innehåller ju väldigt mycket fler nyttigheter och jag själv tycker att den är godare. :)

• Squeezetoy

En teori jag har om det här med att äta mat med lågt GI är att om man äter balanserat som t ex Paulun förespråkar i sina böcker så ska det inte vara någon fara. Då byter man ju ut de dåliga kolhydraterna mot bättre långsamma, dessutom så äter man nyttiga fetter och proteiner.

Däremot det mer twistade dieterna som helt eller iaf i stor del tar bort alla kolhydrater kommer förståss att påverka kroppen negativt, speciellt som vissa av dessa dieter säger att det är helt OK att äta fetter, alla fetter. Finns ju de dieter som säger att man ska äta stekt bacon och ägg till frukost...

Jag tror visst att GI kan påverka viktnedgången, framför allt är det så att om man håller blodsockret jämnt och man skipper dipparna som bara gör att man måste köpa 3 chokladbitar för 10kr i kassan på ICA. Följer man rekommendationerna och äter balanserat får man dessutom i sig de mineraler och spårämnen som dessutom också påverkar suget efter godsaker.

Detta är vad jag tror iaf

• Victory

Jag skulle bara vilja förtydliga att man självklart ska äta kolhydrater enligt stenålderskosten, men i form av grönsaker, rotfrukter och frukt. Den diet du tänker på, Squeezetoy, är nog Atkins, och det är en helt annan sak!

• pickolina

Vill påpeka en sak om kalcium som alla pratar om, som ska tillsättas för att undvika benskörhet osv. Men ingen tar upp sambandet mellan kalcium och magnesium. De är båda lika viktiga, bla i processen att kunna ta kalciumet vi får i oss.

Det mineral som förekommer rikligast i kroppen (över 1 kg)
    Skelettet och tänderna är depåplats och det krävs D-vitamin och magnesium för att kalcium ska kunna absorberas ur födan
    Det krävs rikligt med kalcium eftersom skelettet inte är en statisk, orörlig del av kroppen utan förändras och förnyas kontinuerligt
    Det kalcium som finns i blodet är viktigt för musklernas sammandragningsförmåga, nervernas reflexreaktioner, hormonbalansen samt blodets koaguleringsförmåga
    Viktigt för normal funktion i hud och vävnader
    Kallas vardagligt för kalk

Högt Kalciumintag kan verka förstoppande. Ökat vätskeintag motverkar detta. Kalcium/magnesium balansen är viktig, undvik höga tillskottsdoser kalcium om inte magnesiumkontroll först gjorts i helblod, eller gardera med intag även v magnesium.

Lite ino fr nätet.

• pickolina

Summan av kardemumman är alltså: -Man behöver magnesium för att kunna tillgodogöra sig det kalcium man får i sig. Att öka intaget är att elda för kråkorna, då kroppen inte kan ta hand om det. Speciellt som majoriteten har brist på just magnesium, som man måste ha bla för detta syfte. Man borde alltså ta tillskott på både magnesium och kalcium, inte bara kalcium, det är överflödigt.

• M.G

Det var mycket intressant pickolina.
    Kommer du ihåg var på nätet har du hittat informationen?

Jag äter en Kalcium tablett som både innehåller D-vitamin och Magnesium men barnen och min man äter den vanliga från Apoteket. Mantycker att man skulle kunna lita på Apoteket men......

Svar på tråden stenålderskost