• Emilia

Emilia & Jens - 3 september 2005

3 september 2005 var den stora dagen... på eftermiddagen dagen innan så skiljdes vi åt. Jens sov hemma i lägenheten och jag spenderade natten hos mina föräldrar tillsammans med några av släktingarna som redan hade dykt upp.

Vaknade lite lagom tidigt vid halv åtta på morgonen och tog en varm skönt dusch i lugn och ro... de flesta i huset sov fortfarande. Skönt.

Petade i mig frukost och fixade naglarna på min tärna (lillasyster) och på två av mina kusiner. Sedan var det dags att göra ordning mina egna naglar också.

Vid halv tolv skjutsades jag och min tärna till frisören... senare kom min mamma förbi med lunch och våra kläder samt brudbukett och hårblommor. Allt gick som på räls... sminket kom på, håret sattes upp, tiaran (som jag fått låna) kom på plats. Plötsligt var det hög tid att ta på sig kläderna och så kom mina föräldrars snälla granne och hämtade oss...

Utanför kyrkan var det fullt med gäster så vi cirkulerade runt lite i Vaxholm innan vi kunde gå in. Klockan 15:55 fick min tärna gå ut och se till att alla gäster gick in... tror de redan då hade så trevligt att de glömde bort tiden.

Klockorna ringde, orgelns började spela, pappa var så nervös så att han darrade mer än vad jag gjorde. Lilla brudnäbben som laddat upp i veckor för sin roll tog sin vackra lilla bukett och började gå upp längs altargången. Allas blickar riktades mot oss... och Jens såg svimfärdig ut framme vid altaret. Så stilig han var! Hade blicken fäst frammåt hela tiden - vågade knappt titta på alla släktingar och vänner som stod där samlade för våran skull. Vilken känsla!

www.badanka.com/upload/uploaded/inmarch.JPG
    www.badanka.com/upload/uploaded/vigsel.JPG

Solen sprack igenom molnen strax innan utmarchen spelades... Jens klarade vigseln utan att svimma och log förälskat mot mig innan vi gick ner för altargången.

Pussar, kramar och lyckönskningar blandat med rosblad och risregn.
    www.badanka.com/upload/uploaded/utanforkyrkan1.jpg
    www.badanka.com/upload/uploaded/utanforkyrkan2.jpg
    www.badanka.com/upload/uploaded/utanforkyrkan3.jpg

Gästerna gick efter kramkalaset ner genom Vaxholm till Vaxholms hamn, medan brudföljet åkte bil en sväng för att sedan återvända till kyrkan för fotografering (fotografens bilder från vigsel och porträtt finns ej inscannade... men kanske kan lägga upp dem senare)
    www.badanka.com/upload/uploaded/bilen.JPG

Efter fotograferingen som varade i 45 minuter så åkte vi bilen ner till Vaxholms hamn där vi tog båt över till Vaxholms Kastell... på Kastellet väntade alla bröllopsgäster på våran ankomst. Brudskål och mingel.
    www.badanka.com/upload/uploaded/brudskal.JPG
    www.badanka.com/upload/uploaded/brud.JPG

Inne i Pansarbatteriet så serverades bröllopsmiddagen... bordsdekorationen var murgröna och rosblad liggandes på vita linnedukar, även brudbuketten låg på bordet som dekoration. Överallt allt inne var det levande ljus, inga lampor var tända.
    www.badanka.com/upload/uploaded/middag.JPG
    www.badanka.com/upload/uploaded/blommor_tartpar.JPG
    www.badanka.com/upload/uploaded/vals.JPG

Presentöppning dagen efter...
    Min brudnäbb Johanna:
    www.badanka.com/upload/uploaded/brudnabben.jpg

Min tärna & lillasyster Maria:
    www.badanka.com/upload/uploaded/brudtarna.jpg

På morgonen den 5 september 2005 lyfte planet mot Hurghada, Egypten...
    www.badanka.com/upload/uploaded/flyget.JPG
    www.badanka.com/upload/uploaded/flyget1.JPG

Utsikt från balkongen på hotellet: www.badanka.com/upload/uploaded/IMG_0361.JPG

I Egypten gjorde vi många utflykter blandannat så besökte vi beduiner i öknen, snorklade några gånger och simmade med vilda delfiner...

Blötpuss ute i öknen av Oscar:
    www.badanka.com/upload/uploaded/IMG_0495.JPG

Solnedgång i öknen:
    www.badanka.com/upload/uploaded/IMG_0523.JPG
    www.badanka.com/upload/uploaded/IMG_0529.JPG

Inne i Karnaktemplet:
    www.badanka.com/upload/uploaded/egypten.JPG

Ett sagobröllop, två veckor av mycket upplevelser i Egypten och ännu mer minnen blev summan av det hela!

//Emilia

• Svar på tråden Emilia & Jens - 3 september 2005
  • tobiasfru

Åh, vilka fina bilder! Vad vacker du var! (hade tänkt mig en sån klänning innan jag köpte min Dion) Alla var jättefina men du strålade =)

• Jenny i England

Stort grattis! Sa vacker klanningen var!

• Camilla 1/7-06

Grattis & lycka till!
    P.S. Dukningen var SÅ romantisk

• Popcorn

Åhhh... äntligen bilder! Vad fina ni var och vad kul det är att läsa om hur det blev efter all planering .

Det är dock tre bilder som jag inte kan se utan där jag bara får ett meddelande om att sidan inte kan hittas. Funkar det för er andra? Det gäller de tre bilderna utanför kyrkan.

• Fru Larsson

Grattis!!! Ni var jättefina!

• Tissa

Grattis!! Så fina ni var Önskar er all lycka till!

• linea alba

Grattis. vad fina bilder. Jättefin klänning, bukett och håruppsättning!

• Callimillae

Åh Emilia, så fina ni var! Jätte grattis ännu en gång!

Kram kram

• oslo brud 6/5/6

Grattis så fina ni var!!

Såg att ni bodde på samma hotell som oss i egypten...det passar absolut för smekmånadspar! Hoppas ni hade junior suiten...den var underbar!

Kram och lycka till i framtiden

• Åre bruden 07

Ni Var verkligen jättefina, Gillade dukningen väldigt mycket och låter supermysigt med inga lampor tända utan bara levande ljus. Din frisyr va verkligen fin med blommorna i o din klänning helt underbar...

Fina bilder från resan med,
    Stort grattis o lycka till, till er båda

• Emilia

Tack alla för gratulationerna... :)

/Emilia

• bröllopstjejen

Ohhh, va fina ni var!!! Grattis!!!

Lycka till i framtiden!

• Brud 20 aug

Ni var supervackra Emilia!! Grattis! Åh vilka härliga bilder från Egypten!!!

• fashiongirl

Vilket underbart bröllop det ser ut att ha varit!!!

Lite frågor om Egypten:

Ev. bolag som ni åkte med?
    Pris?
    Pris när nere?
    Hotell?
    Väder?
    Människor?
    Mycket att göra?
    Hur länge var ni där, för kort/länge?
    Mkt/lite turister?
    Positiva/negativa åsikter

Men ojj vad många frågor det blev...hoppas du/ni vill svara. Ser så fint ut på era bilder att man blir lite sugen

• Emilia

Egypten var underbart... vi har redan beslutat att vi ska dit igen, kanske så snart som nästa år.

Frågor och tips svarar jag gärna på... Girly-girl, du kan maila mig på: brudenemilia@hotmail.com om du vill veta mer och kanske se fler bilder. Svarar så länge på lite av frågorna som ställdes.

Ev. bolag som ni åkte med?
    Vi reste med Ving

Pris?
    Bodde på Grand Resort... har inte slutsumman på "kalaset" med själva biljetterna gick på ca 6500kr per person inklusive frukost- och middagsbuffe på hotellet, transfer, flygplansmat.

Pris när nere?
    Maten är billig, ca 25kr för en middags varmrätt exkl. dryck. Allt är iprincip prutbart till och med apotekspriserna. Så bra förhanlare = bra priser.

Hotell?
    Grand Resort som sagt... ett fyrstjärnigt hotell enligt svenskstandard, femstjärnigt enlig egyptiska standarden.

Väder?
    Klarblå himmel hela semestern, tre sommarmoln ena dagen... ca 27-28 grader i havet i september, runt 32 och uppåt i luften. Resebolagen har bra översiktstabell över temperaturerna. Svalare för upptäcksfärder m.m. är det i januari-februari.

Människor?
    Otroligt trevliga, gästvänliga, vill lära ut sin kultur och sina seder... försäljare är dock alltid försäljare!

Mycket att göra?
    Absolut... du har fullt upp i flera veckor om du är intresserad av kultur, naturfolk, beduinernasliv, religon m.m.

Hur länge var ni där, för kort/länge?
    2 veckor... men hade gärna stannat längre för att hinna med mer.

Mkt/lite turister?
    Både och.... Hurghada är uppbyggt för turismen... men sedan finns det utfärder med mycket och med lite turister. Men man kan inte direkt göra saker på egenhand utan guider m.m. Men som svensk stöter du inte på massa andra skandinavier över allt.

/Emilia

• Callimillae

Hej Girly-girl! Vi var också i Egypten på smekmånad. I Hurghada (träffade faktiskt Emilia och Jens vår sista kväll där efter kontakt här på bt :)). Kan prova svara på dina frågor jag också.

Vi åkte med Fritidsresor för 9000 + 2500 för två dagar i Kairo.

Där nere är allt utom alkohol jätte jätte billigt! Tex åt min man och jag båda för 44 kr med dryck en vanlig middag. Helt ok mat! Dyrare på hotellen dock och ska man shoppa gäller det att pruta pruta pruta! :)

Vi bodde på Hotell Magawish som var jätte fint. Inte särskilt lyxigt men stort och fräscht och med Hurghadas bästa strand. :)

Vi var där mellan 25/8 och 8/9 och den första veckan var det jätte varmt (skönt tycker jag). Temperaturen låg stadigt på 38 grader i skuggan dygnet runt, men det blåste friskt hela tiden så det kändes svalare. Sista veckan sjönk temperaturen lite för varje dag, sista dan var det 29 kl sju på morgonen tror jag. Och ja, det var inte ett moln på himlen så länge vi var där.

Människorna är en aning påstridiga men trevliga och respektfulla, vänliga och gästfria. Trevliga tyckte vi. De respekterar ett nej om man säger det. :)

Det finns massor att se i kulturväg i Egypten, Luxor och Kairo bland annat. Sen är snorkling och dykning ljuvligt, som att simma i ett akvarium. Vattensporter som kite och vindsurfing är stort och så åkte vi fyrhjuling i öknen också. Det finns allt att göra!

Vi var där i två veckor vilket var lite för lite tycker jag, men mest för att jag gärna hade velat åka till Luxor också och så gillar jag sol och värme väääldigt mycket också... ;) Det var inte så mkt turister när vi var där. Mkt pga Sharm el Sheik men också för att skandinaverna åker oftast på vintern till Egypten, då det är svalare. I augusti-september är det mycket ryssar och polacker där.

Vi hade en underbar, rolig, varm och avslappnande resa och kan varmt rekommendera Hurghada till er!

• Callimillae

Förresten, priset jag skrev är för två med frukostbuffe, transfer, försäkring, flygplansmat flyg och hotell. :)

Svar på tråden Emilia & Jens - 3 september 2005