Tänkte att jag skulle berätta om min bakgrund..
När jag som 7-åring drabbades av panikångest och senare social fobi förändrades min trygga värld totalt. Mitt självförtroende sjönk till botten och då ingen (mina föräldrar, släkt, läkare och jag själv) förstod vad som var fel på mig, så blev det en LÅNGSAM och ENSAM kamp tillbaks till ett sorts "vanligt" liv. (Har aldrig lagt skuld på mina föräldrar, de är underbara förutom när det kommer till att PRATA om problem m.m. Men de gjorde så gott de kunde och visste.) Så med ett frågetecken på pannan och ångest i själen så jag försökte jag bara stå ut.. och på något vis lärde jag mig att tackla och leva med min panikångest och sociala fobi. Och det gjorde jag fram till 18 års ålder, då jag blev fri från både de värsta panikångest-attackerna och från sociala fobin.
Men lyckan var inte hel då JAG inte var det med mitt brustna självförtroende och min brutna självbild. Jag drogs mer och mer in i depressionens klor och när jag blev utbränd vid 22-års ålder och min älskade häst dog (hos vem jag skapat min trygghet), så förvärrades min depression och jag bröt ihop. Då sökte jag, för första gången, hjälp för mitt INRE och fick diagnosen depression. Jag blev medicinerad (med Zoloft och Mianserin), vilka hjälpte mig upp till ytan och från de djupa dalarna (och höga topparna). Fick även psykologhjälp men efter många år, i många omgångar och med olika psykologer och terapeuter, och utan någon som helst framgång så jag gav upp hoppet om hjälp från sjukvården.
Så åter på egen hand kämpade jag mig fram till mina, dagens 29 år och det har gått upp och det har gått ner. Och så kommer det förmodligen att se ut ett tag till. För helt ärligt så har jag svårt att se att jag någonsin kommer att bli helt fri eller frisk. Men jag ser det oxå svårt, TROTS mina dåliga erfarenheter från sjukvården, att bli bättre (härifrån jag står idag) UTAN professionell hjälp. För även om jag sakta och lite i taget blivit lite bättre, så har jag svårt att komma vidare.. Har senaste åren använt mat och godis som "hjälp" (=tröst) vilket inte är rätt hjälp och bara gett en övervikt som inte gör mitt liv lättare.. Men jag är som sagt skeptisk och ja, bitter: jag har fått kasta SÅ mkt av mina pengar i sjön för inget. Så nu är jag väl rädd om min ekonomi men oxå rädd för att åter bli besviken.
Så tills jag tar det steget igen, så försöker jag leva mitt liv så gott jag kan och orkar. Jag försöker ta en dag i taget och när jag har ork och förmåga att koncentrera mig så försöker jag läsa självhjälps-böcker eller ta hjälp av det internet har att erbjuda.
Och det är väl därför jag gått med i denna grupp..
Jag hoppas att vi kan skriva rakt upp och ner vad vi känner, hur vi känner oss UTAN att känna sig dum, tragisk eller så. För även om det man skriver kan vara deprimerande och mörkt, så är det kanske just DET (att få skriva av sig) som hjälper mig, dig eller någon annan.
...Detta blev långt...
Hoppas någon orkar läsa och kanske har något tips, liknande eller "oliknande" erfarenheter i bakfickan.
Ha det bra, kram
ann-ie