• Pixelina

Saknar club-kvällar.. inte barnledighet! *lååångt*

När jag fyllde 16 år steg jag in i ett nytt fas av mitt liv - jag ville helt plötsligt ha barn. Jag gick runt omkring och var avundsjuk på alla som väntade på barn - jag ville så desperat vara en ut av dem. Ett barn skulle skänka mitt liv en mening och mål. Jag skulle vara toppen som mamma!

Idag är jag 22år (närmare 23) och den där känslan av att behöva bli mamma har försvunnit helt. För bara ett par månader sedan kände jag fortfarande att barn var något som jag ABSOLUT ville ha i mitt liv. Denna begär efter barn var lika stark som när jag kände det för första gången ca 6 ½ år sedan. Hela den här tiden har jag föreställt mig själv som en ung mamma.

Jag är gift (har varit det i 9 månader) och har varit tillsammans med en och samma man i snart 5år. Jag älskar honom över allt annat, men en sak som hela tiden har varit ett bekymmer för oss har varit barn. Han vill inte ha några på ett bra tag och jag har puttat oss mot att skaffa barn så fort som möjligt. Nu har ju det problemet löst sig i och med att jag inte längre vill ha några barn.

Detta skrämmer mig mycket! Tänk om jag aldrig mer får tillbaka suget efter att ha barn? Vill ju inte heller leva hela livet enbart tillsammans med min man. Tror att det efter ett tag kan bli jättetråkigt. Behöver rätt mycket för att hålla mig nöjd och underhållen.

Just nu är vi i tagen att skaffa en fågel. Och jag tvekar till och med inför detta - planerar att avboka fågeln som jag redan tingat. Jag hatar mig själv för att känna så här. Fattar inte varför jag helt plötsligt blivit så kall mot barn och djur. Jag har ju alltid älskat både och. Och helt plötsligt känner jag inget.

Jag saknar festandet med kompisar. Min man tycker inte om när och om jag går ut på nattklubbar och festar, vilket jag till viss del kan förstå. Han kan vara sur flera dagar efteråt, vilket jag hatar. Då känner jag mig så genomrutten, men samtidigt känner jag mig som fången. Jag går till nattklubbarna för att dansa och lyssna till riktigt bra musik - inte för att dricka eller ragga. Det kanske beror på att jag aldrig riktigt gick ut och festade när jag var tonåring - jag har ju varit tillsammans med min man sedan jag var 17 år. Och innan dess släpte mina föräldrar inte iväg mig någonstans.

Kan bjuda min man med mig, men då säger han bara att han inte är intresserad. Vi var på en kryssning och under den gick vi till en nattklubb tillsammans. Han satt i ett hörn och tittade på mig när jag dansade. Efter ca 10 minuter vinkade han åt mig att det var dags att gå.. han gillar bara inte att gå på klubbar. Hans idé av en rolig utekväll är typ bio, middag eller bowling. Visst, det är roligt. Men jag tycker det är riktigt trist efter att vi gjort det så många år nu - det ger mig inget.

Jag har pratat med min man om det här, men vi sitter i ett dött läge. Jag vågar inte gå ut med mina vänner, eftersom jag inte vill bråka med honom. Men detta gör mig bara ledsen - enda gången jag verkligen känner mig lycklig är i mina drömmar där jag kan göra vad jag vill - då existerar inga regler enligt vilka jag måste leva.

Vad tror ni - vad är det för fel på mig? Vad ska jag göra med mitt liv? Jag väntar konstant att något ska komma och sväpa iväg mig som en storm.. *caught in a dream*

• Svar på tråden Saknar club-kvällar.. inte barnledighet! *lååångt*
  • Pixelina

Måste bara tillägga att redan bara tanken på festande alltid fått mitt hjärta att slå fortare och adrenalinet att pumpa. Det är när jag står mitt på dansgolvet med väldigt bra musik på högsta volymen och en massa folk runt omkring mig, som jag mår absolut bäst. Då är jag i absolut extas! Skulle jag dö just där och då, skulle jag dö mycket lycklig.

• -svea-

Du låter ju som en normal 22 åring...

Att du velat ha barn som yngre låter ju som om att du kanske inte visste vad du ville med livet. Att få barn var din värld, något du trodde du behövde för att bli lycklig.?

Själv har jag aldrig varit så sugen på barn, och är inte jättesugen nu heller. Jag är 25 och nygift och min man är lite äldre än mig. Han är jättesugen och har varit ett bra tag nu på att skaffa barn, så vi får se vad som händer...

Om du har varit tilsammans med din man sen du var 17 och innan dess varit instängd av dina föräldrar låter det som om du har en del att ta igen. Jag menar inte vara ute och dricka och ragga, men att bara gå ut ta någon drink och dansa, så som du själv beskriver det. Du måste nog förklara för din man att det är viktigt för dig att gå ut, och det är bara för honom att acceptera. Jag går ut med mina kompisar ganska ofta, och har skitkul,. han går också ut med sina och ibland går vi ut tilsammans, Det är för oss jätteviktigt!

Du behöver nog inte oroa dig för om du ska få tillbaka känslorna för barn, de kommer med tiden... Hoppas jag, för jag vill också få dom snart....

Fågel! Jag har världens underbaraste dvärgpapegoja (lovebird) som heter Love, och ångrar inte en sekund att jag köpte honom. Jag köpte honom när han var tre veckor gammal och såg ut som en liten tuss. Han kunde inte gå, eller prata. Jag matade honom för hand var fjärde timma i 4 veckor... Phu... I början var jag livrädd att han skulle dö, men sen har jag blivit fullständigt kär i min lille fågel. Det kommer nog du också bli om du köper en fågel! Och det är en bra övning innan man skaffar barn! Vad för fågel ska du köpa?

Lycka till, tänk inte för mycket, slappna av och njut av att vara 22!

kram

• Anzea

Även om man är i ett förhållande så är det grymt viktigt att man har sitt eget liv och gör det sakerna som man själv mår bra av. Speciellt när det inte är raggandet du är ute efter. Jag har själv oxå älskat att bara blunda och känna musiken och rytmen i kroppen och bara glömma tid och rum. Men nu när man blir äldre får man andra saker man vill lägga tid och energi på. Men jag tycker absolut att du måste få göra det du trivs med och förverkliga dig själv. Lycka till och som föregående talare skrev, njut av att vara 22!

Lycka till!

• Jema

Kanske är du inte redo för barn än. Att drömma om det är en sak, men då det kommer till verkligheten så är det helt annorlunda.

Jag tror säkert att du kommer att få tillbaka känslan av all vilja ha barn längre fram.

Jema

• Meddelande borttaget
  • Lord_of_the_flies

Man behöver inte alls gå på nattklubb för att lyssna på bra musik - det kan man göra hemma.
    Och är man rädd för att störa andra kan man använda hörlurar.

Du har alltid tidigare längtat efter barn och plötsligt har suget försvunnit.

"..enda gången jag verkligen känner mig lycklig är i mina drömmar där jag kan göra vad jag vill"

Låter som en stark frihetslängtan. Jag tror du har ledsnat på din man och ditt äktenskap och vill vara en ung, fri kvinna igen. Lika bra att släppa taget och leva ut NU istället för att härda ut i några år till och sedan inse att du bara slösat bor din -och hans- tid.

• Bride M

Du skriver:"tanken på festande alltid fått mitt hjärta att slå fortare och adrenalinet att pumpa. Det är när jag står mitt på dansgolvet med väldigt bra musik på högsta volymen och en massa folk runt omkring mig, som jag mår absolut bäst. Då är jag i absolut extas! "
    Precis så känner jag. Älskar och dansa och festa. Men det går i perioder, på sommaren är jag mer på det humöret. SÅ du är helt normal kan jag säga och mitt tips är att förklara för honom hur du känner. Hur viktigt det är för dig, antingen får han bjuda på sig själv och föja med lite mer eller så låter han dig att festa med tjejkompisarna.

Lyckligtvis har jag en kille som gillar att festa med mig men han kan inte hålla min tempo

Barnlängtan kommer komma tillbaks, jag har dock en stark barnsug men den varierar dag till dag, månad till månad

• Pixelina

Det känns lite bättre med alla era lugnande svar.. Tack tjejer!

Lord_of_the_flies

Jag älskar min man och skulle aldrig komma på tanken att skilja mig från honom. Vi har delat och delar allt. Det är bara den här fest-biten som vi är oense om. Han är en riktigt bra äkta man och säger alltid att han skulle ge mig hela världen på en silverfat om det gjorde mig lycklig - med andra ord, han gör nästan vad som helst för mig.

Jag är fortfarande väldigt ung, men känner mig gammal. Kanske beror det på att jag träffat mitt livs kärlek redan vid 17 års ålder. Andra i min ålder är singlar eller har endast flyktiga förbindelser med pojk- eller flickvänner som vara några månader. Jag har alltid vart väldigt mogen för min ålder och egentligen var det väl ingen "suprise" att jag skulle gifta mig så här ung.

..Första gången en man friade till mig på allvar var jag 15år - han var 26. Han ville gifta sig med mig och skaffa familj. Men då hade jag än inte kommit på det där med att barn vore roligt att ha. Sammanlagt har det funnits 4 män som friat till mig.. och allt innan jag ens fyllt 18.

Jag vill nog ha det goda av båda världarna. Jag vill inte sitta hemma som en gammal gumma, utan vill vara ute och festa hela natten lång. Det kan man inte göra hemma! Det är inte alls samma känsla!

• Noomi

Fyra friare, jisses.. du måste vara en toppenpingla :)
    Och det är väl klart att du ska gå ut och dansa om du vill det (det där argumentet med att man lika gärna kan sitta hemma o lyssna på musik förstod jag inte). Prata med din man och förklara varför du vill gå ut och försäkra honom om att det inte är ragga det handlar om.. han verkar lite osäker på den punkten. Och acceptera inte att han sitter och surar utan få honom att prata om det istället (utan att bråka).
    Är du inte ute och festar och dansar nu när du är ung kommer du kanske ångra det när du blir äldre, och det är det ju ingen som vill.

Svar på tråden Saknar club-kvällar.. inte barnledighet! *lååångt*