• fikonet

Havregrynsgröt - bra eller dåligt?

Jag brukar äta ett par knäckebröd med ost och en tallrik fil med flingor till frukost.

Till lunch äter jag ofta (ca 2 ggr i veckan) havregrynsgröt (1,5 dl havregryn) med lättmjölk och lingonsylt. Detta känns bra och jag tycker verkligen att det är jättegott!

Men nu har jag fått för mig att det kanske ger för mycket energi? Visst är det nyttigt med havregrynsgröt men är det bara en massa kolhydrater jag får i mig? Och kanske alldeles för mycket sådana?

Ge mig råd tjejer!

• Svar på tråden Havregrynsgröt - bra eller dåligt?
  • Jessica78

Nokgroda o Sadpsychobitch:
    självklart behöver man inte byta ut lingonsylten om man inte vill! men ur ren hälsosynpunkt är sylt inte det bästa man kan stoppa i sig. Jag menar inte att man ska vara fanatisk ( centergodis är inte det nyttigaste heller men det är jag ibland...haha). Själv tycker jag inte att det ur smaksynpunkt skiljer sig så mycket om jag har sylt el. äpple på gröten. Men jag vet inte om sylt gör mitt liv roligare dock... gör hellre annat än att äta sylt om jag vill ha roligt...

• NokGroda

Jessica78: nu behöver du inte ta det till extremer bara för att göra en poäng. men visst man kan vänja sig vid att ha äpple på gröten istället, eller råa lingon eller vad som helst. det är själva valet som stör mig. att man väljer bort sylten (eller motsvarande).

känns som att man petar bort pricken över i. förstår du? ingen topping. inge roligt.

• Pixelina

Jessica78

Du verkar vara någon typ av tränings-/hälsofreak! Är du en sådan där trist person som lusläser alla förpackningar och räknar kalorier? Någon som tror att det bästa sättet att leva är att äta så lite av det goda som möjligt och träna alla fall minst varannan dag?

Jag har läst flera av dina inlägg här på BT och det känns som om du verkligen har gjort hela ditt liv till en enda långt diet, vars mål är att tappa så mycket i vikt som möjligt. Och fast jag tror att någon diet kan ibland vara helt okej, så verkar du vara rätt besatt av idealet att inte ha någon fett någonstans i kroppen.

Nej, jag skriver inte detta för att kritisera dig. Jag bara undrar eftersom dina inlägg alltid verkar vara så extremt överdrivna och till och med professionella dietister, personliga tränare osv. ifrågasätter dina synpunkter. Då vet jag inte om du bör ge sådana råd till tjejer som kanske inte är så insatta i hur man ska behandla sin kropp.

Att leva är inte att svälta och pina sin kropp! Att leva är att smaka på det goda med måtta och ta hand om sin kropp.

• Jessica78

Gud, det var inte meningen att uppröra så många här! Verkligen inte. Alla gör sina egna val och jag säger inte att någon måste göra som jag föreslår. Men ni måste väl hålla med om att äpple troligen är nyttigare än sylt? Och det handlar inte om hur man ser ut utan hur man kroppen mår på insidan av maten man äter tycker jag. Jag har alltid varit intresserad av träning och mat och anser att måttfullhet är det bästa. Att äpple är bättre än sylt är inte något jag hittat på utan läst mig till. Och vill man inte hålla på och trixa med maten så gör inte det men om man vill anstränga sig för att försöka äta så bra som möjligt kan man byta ut vissa livsmedel. Men bara om man tycker att det är viktigt.
    Själv har jag inte tränat på ett år och har nyss köpt tre kexchoklad... så något hälso/träningsfreak kan man knappast kalla mig. Och att kalla dem tråkiga är väl inte någons sak att göra. Alla gör sina egna val. Har aldrig gått på någon diet och tycker absolut att man ska ha fett på kroppen, vilket kvinnor behöver för att kroppen ska fungera optimalt. Men nu ska jag inte skriva något mer för jag tror inte att "fikonet" som skrev inlägget är intresserad av någon personlig diskussion mellan oss. Och tycker man att mina åsikter är konstiga följ inte dem, men jag förutsätter att alla kan tänka för sig själva och avgöra vad som verkar vettigt.

• AnnaZ

Jag tycker inte alls Jessica verkar vara nåt hälsofreak, hennes råd är på inget sätt extrema. Men om man tex vill gå ner i vikt utan att pina sig allt för mycket, kan ju såna enkla saker som att byta ut sylt mot äpple, inte ta socker i teet etc faktiskt göra skillnad.
    Om det nu inte är så att man _älskar_ sylt, och tycker gröt är äckligt utan det, då ska man naturligtvis ha det.
    Min (och kanske Jessicas?) inställning är ju att det gäller att välja sina "synder".
    Tex kan jag gärna välja bort läsk, för det gillar jag ändå inte speciellt mycket, men jag skulle aldrig välja bort dillchips, för det älskar jag

• AnnaZ

Åh, och ett tips till trådstartaren är att göra gröt på musli, det tycker jag är jättegott! Finns tex AXA sportmusli (äpple kanel) som är jättegod. Kan tänka mig att det skulle vara ännu godare med rivet äpple på.

• NokGroda

problemet var ju att fikonet inte verkade vilja gå ner så mycket. då räcker det ju oavsett att äta vettigt och träna. hon behöver knappast rensa kosten från onyttigheter.

oh well..

• fikonet

Tack för alla inlägg! Verkligen roligt att mitt inlägg gav upphov till en liten diskussion Kul att börja måndagmorgonen med lite uppiggande läsning!

Intressant det här med lingonsylt - äpple på gröten. Jag håller med om att äpple antagligen är mycket nyttigare men då jag anser att lingonsylt är godare på gröten kommer jag att hålla mig till det. Jag är nämligen en livsnjutare som samtidigt försöker tänka lite på vad jag stoppar i mig och då tycker jag att det är en bra kombination att äta nyttig havregrynsgröt men ändå göra den så god som möjligt (enligt min smak) och toppa den med farmors hemgjorda lingonsylt. Jättegott tycker jag!

Man kan ju försöka det nyttiga så gott som möjligt.. Eller helt enkelt det goda så nyttigt som möjligt

Jag som alltid försöker träna 3-4 ggr i veckan har nu inte varit på gymmet på 1½ vecka! Och jag som ska gifta mig på lördag!! Ja, ja... som med allt annat försöker jag vara måttlig och klok. Hinner man inte träna så mycket som man "borde" så får man ta det med ro. Världen går ju inte under för det. Likaväl som att jorden finns kvar imorgon trots att jag trycker i mig ett halt kilo godis varje helg.

Kombinationen nyttig + njuta = bäst!

Håller ni med??

Svar på tråden Havregrynsgröt - bra eller dåligt?