• fikonet

Havregrynsgröt - bra eller dåligt?

Jag brukar äta ett par knäckebröd med ost och en tallrik fil med flingor till frukost.

Till lunch äter jag ofta (ca 2 ggr i veckan) havregrynsgröt (1,5 dl havregryn) med lättmjölk och lingonsylt. Detta känns bra och jag tycker verkligen att det är jättegott!

Men nu har jag fått för mig att det kanske ger för mycket energi? Visst är det nyttigt med havregrynsgröt men är det bara en massa kolhydrater jag får i mig? Och kanske alldeles för mycket sådana?

Ge mig råd tjejer!

• Svar på tråden Havregrynsgröt - bra eller dåligt?
  • tvillingsjäl

Jag tycker att du äter alldeles för lite!! Var är proteinet, nyttigt fett och framförallt grönsaker? Hur kan du vara orolig för att det ger för mycket energi?

Om du bara äter så 2 gånger i veckan så är det ju kanske ingen fara men du kan ju komplettera gröten med en grov smörgås med nåt nyttigt pålägg och några frukter?

Vad är ditt mål, gå ner i vikt eller?

• fikonet

Försöker minska litegrann i vikt men är absolut ingen bantare som väger mig var och varannan dag utan vill helt enkelt leva sunt och hyfsat slankt. Jag äter massor av frukt 5-6 st per dag och äter en hel del grovt bröd också.

Jag undrar mest om havregrynsgröt är fel ur energi- och kolhydratssynpunkt då jag har fått för mig att det omvandlas till socker i kroppen och i så fall kanske inte är så nyttigt som man tror?

Hur nyttigt är tex en portion havregrynsgröt med lättmjölk och lingonsylt jämfört med en grillad kycklingilé och sallad till lunch??

• evelina.

det är ju mer protein i kycklingen men havregrynsgröt är absolut inte dåligt. det är jättebra. också ur viktminskningssynpunkt. det enda man skulle kunna önska är lite mer protein som sagt.

• f.d. Svart brud

Havregrynsgröt är jättenyttigt. Det är BRA kolhydrater och sådana behöver man. Skippa ev socker och sylt bara.

• ztar

Det enda som kan göra din havregrynsgrötslunch bättre är att byta havregrynet mot fiberhavregryn, samma energimängd men mer fibrer och mättar längre! Havregrynsgröt är både nyttigt, gott och energisnålt!

• blivande fru J

byt ut lingonsylten mot färsk frukt och ät en grov macka med skinka, keso eller ägg så får du i dig mer proteiner.

• Jessica78

Jag brukar byta ut sylten mot rivet äpple. Om du äter en portion havregrynsgröt med mjölk får du i dig 200 kcal, 11 g protein, 30 gram kolhydrat (10 g sockerarter) och ca 4 gram fett. Kalorimässigt är det ganska lite så du kan ju lägga till ett (el två) ägg för att öka proteinmängden. Sedan är det ju beroende på vilken diet man kikar på olika om det är för mycket kolhydrater (atkins t.ex.). Jag skulle byta ut din filfrukost mot havregrynsgröt och äta t.ex kyckling/laxfilé till lunch istället. Ett annat tips är en brödso9rt som heter "low carb" med lite kolhydrater och mer protein än vanliga bröd.

• NokGroda

varför ska hon byta ut lingonsylten? den är GOD och hon vill ju inte banta.

jag kan omöjligt förstå hur man orkar rensa maten från allt onyttigt när det kan vara hur gott som helst.

lingonsylt innehåller kreatin som är bra för musklerna vid träning. dessutom finns det lätt lingonsylt om man är livrädd för socker.

och helt klart finns det roligare liv om man vågar smaka sylt någon gång i veckan eller en matsked i frukostgröten än att anpassa sitt liv efter senaste bantnings-rönen.

gaaah.

• SadPsychoBitch

Håller med NokGroda

• Stjärna

kombinerar du detta med träning?

Svar på tråden Havregrynsgröt - bra eller dåligt?