• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 30 Aug 15:09
    37677 visningar
    41 svar
    -1
    41
    37677

    Varning för Cervera!

    Då min blivande och jag själv började att planera vårt bröllop för ett år sedan kom frågan om önskelista upp ifrån våra respektive föräldrar. De tyckte, med all rätt, att det skulle bli lättare för våra gäster att köpa presenter som vi verkligen önskade oss och att vi, genom att skriva en önskelista hos en känd kedja, även skulle undvika att få dubletter som senare måste bytas. Efter att ha funderat ett tag föll vårt val på Cervera. De hade en bra service i början, berättade att man kunde gå in på vilken Cervera- butik som helst i hela Sverige och kunna få vår önskelista. Då vi hade många gäster till vårt bröllop som kom resande till Göteborg, bosatta på annan ort verkade det jättebra. Även det faktum att vi som en present från Cervera skulle få ett presentkort på 10% av den summan som alla gäster hade köpt för gjorde inte det hela mindre lockande. Så vi skrev ihop en lista, rätt lång sådan och fortsatte med planeringen. Det visade sig dock efter vårt bröllop att det här med önskellistor verkar vara något som Cervera inte klarar av att hantera.
    Låt mig ta några exempel; Mina föräldrar handlar på Cervera i Uppsala efter att ha sett vår önskelista och meddelar även att det de köper skall noteras på den som inköpt. Några dagar senare är de inne igen för ytterligare ett inköp. Då visar det sig att det de hade köpt dagarna innan inte fanns med utan de måste muntligen redovisa igen för vad de köpt förra gången.
    Några vänner köper en gräddsnipa och en sockerskål till vår service som finns med på önkelistan. Detta noterar inte personlan på Cervera vilket följdaktiligen gör att några andra vänner även de köper en gräddsnipa och en sockerskål för det fanns ju med på listan, trots att det redan var inköpt. Båda dessa har klart meddelat till vilket bröllop det var de skulle köpa till.
    Min kusin i Jönköping köper fyra stycken rödvinsglas ur en glasservice vi sprarar på. Detta skrivs också ner på listan, men med sig i paketet får de det billigare vitvinsglaset, vilket resulterade i att vi inte fick några rödvinsglas i present, däremot 16 st vitvinsglas för att Cervera inte klarat av att skilja dessa åt.
    Det kan var mänskliga fel som man kan ha överenseende med om man blir bemött med en trevlig och serviceminded attityd utav affären här i Göteborg då man kommer för att hämta det utlovade presentkortet på 10% samt byta de artiklar som blivit fel. Men icke. Man blir bemött med en snäsig attityd, ett ifrågasättande av huruvida våra gäster verkligen har uppgett till vem de skulle köpa artikeln osv. Oförskämdhet helt enkelt. Värst var det då jag påpekade att vi hade fått ett presentkort på Cervera utav min morbror på hela 3000 kr. Jag ville att vi även den summan skulle få 10% på då det är självklart att han inte skulle ha gått till Cervera och köpt detta presentkort om han inte visste att vår önskelista fanns där. Naturligtvis är presentkortet daterat innan vårt bröllop. Men icke. Vi bemöts med en kall avvisande attityd utav personalen på Cervera och då vi i vänlig ton försöker att argumentera med butiksschefen så får vi bara kalla handen. Orsaken skulle då vara att på vår önskelista stod inte "presentkort" med! Hade min morbror däremot handlat en fysisk sak hos Cervera hade denna summa gått på vårt presentkort! En logik som knappast passar i en affär som skall ha kundens bästa i åtanke.

    Vi hade ca 90 gäster på vårt bröllop. Flertalet av dem har köpt sina presenter åt oss på Cervera vilket handlar om ca 15 000 kr eller mer. Cervera behandlar en kund som har spenderat denna summa hos dem med en oförskämdhet, med en vägran om att saker kan gå fel från deras sida och med en kall arrogans som är skrämmande. Jag vill bara härmed varna alla som funderar på att välja Cervera som "önkselistehandterare" att inte göra detta! Välj någon annan om ni vill att det skall gå som ni vill och inte som den vinstdrivande affären villl!

  • Svar på tråden Varning för Cervera!
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Dec 18:33
    #0

    Jag har hellre en önskelista än att få (för jag känner min familj och mina vänner)upprepa mig 72 gånger. Både jag och min sambo är närmare trettio med fortfarande skriver vi önskelistor till jul och födelsedagar det bästa är att så gör hela familjen på olika håll och kanter. Det absolut bästa är att man kan köpa vad man vill (du behöver inte följa listan!). En önskelista är också bra om man har nära vänner i andra delar av Sverige som inte vet hur mitt hem har ändrat sig sedan vi träffades senast.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Dec 19:07
    #0

    Jag trodde att Cervera i Malmö skulle vara bättre men så var inte fallet! Har hört av flera av våra gäster att de bara tycker det är besvärligt, om de inte går till butiken där listan finns vet de knappt vad de talar om, de har inte sakerna inne och tycker då de kan ta något annat från en annan servis m.m. Vi har sökt VD:n för kedjan. än så länge utan resultat. Bad will är det värsta som kan hända ett företag oavsett hur stort det är. Ryktet sprider sig enormt snabbt (inte minst här på BT) och de förlorar massor av pengar på sin dåliga service. Vi kommer inte handla där i fortsättningen. Jag tycker det inte bara är fräckt mot oss som brudpar med tanke på reklamen de gjort för sina listor utan speciellt fräckt är det ju mot våra gäster som kommer dit för att spendera pengar!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Jan 23:14
    #0

    Vi hade vår önskelista på Cervera och det fungerade helt perfekt och vi blev bemötta på ett föredömligt och mycket trevligt sätt.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 20 Jan 11:16
    #0

    För det första ska inte presentkort räknas med som grund för de 10 % som du senare får av Cervera.

    I många fall är det faktiskt så att det är konsumenten, dvs du, som skaffat dig dålig information och missförstått sådär hela grejen. Okej, butikerna kan också göra fel, men eftersom du verkar vara smått irriterad på Cervera, så gör det säkert att du endast tänker i de negativa banorna.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 22 Jan 14:47
    #0

    aldrig mer cervera för mig

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Jan 14:19
    #0

    Hellen- är du någon typ av övernisse på Cervera? Du verkar inte vara införstådd i att kunder kan bli illa behandlade!

    En sak till om Önskelistor,Det är smidigt när presenten skall inhandlas om man är gäst och som brudpar så får man vad man vill ha!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Jan 20:37
    #0

    Jag måste erkänna att jag är väldig glömsk och det är nu när jag läser din komentar som jag kommer på att vi fick inte någon 10% från vår önskelista........trokigt.
    För övrig tycker jag att Cervera är super bra, trevligt personal och bra sortiment

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Jan 20:43
    #0

    Jag har alltid blivit bra bemött i Cervera butikerna i Malmö. Dom är trevliga och hjälper en när man behöver hjälp.
    Dom har också ett väldigt brett sortiment och bra produkter!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 6 Feb 22:47
    #0

    Hej! Jag har arbetat inom Cervera i 9 år, varav senast 2,5 år på huvudkontoret(slutade i november). Eftersom ingen från Cervera svarat kan väl jag försöka.

    Problemen ni beskriver var väl kända utan att vi fått in specifika fall till oss. Att listorna faxas mellan butikerna är en hanteringsmässig katastrof, men det enda sättet som vi kunde distribuera dessa listor. Det fanns (finns) inom delar av kedjan en stark avvisande attityd mot ny teknik (hantering, kostnader m.m)vilket jag beklagar. Som ni säkert sett har vi inte ens en gemensam hemsida...
    Ett professionellt upplägg (typ intranät e.d) mellan butikerna som andra kedjor har skulle eliminerat de flesta problemen, dock inte dåligt bemötande eller inslagning av fel produkter. Dåligt bemötande kan jag bara be om ursäkt för, den finns där hos vissa individer (och inte bara på Cervera utan hos alla kedjor!) men den är tragisk för varje butik/kedja som vill vara framgångsrik. Vårat motto från HK var alltid: "Var bussig", men det är som med resten av ett bra butikskoncept: Det är bara framgångsrikt om det implementeras ned till varenda en som jobbar i den kedjan. Problem och missar kan givetvis uppstå, men självklart skulle allt lösts snabbt, kvickt o lätt så du (och ni andra som har liknande erfarenheter) blivit nöjd eller mer än nöjd.
    Nu jobbar jag inte där mer, men jag älskar fortfarande Cervera, dess koncept och dess medarbetare (jag säger ju fortfarande "vi"!).

    Kul att Kungens Kurva håller stilen!!! Bra jobbat, grabbar(om ni läser detta)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Feb 09:47
    #0

    Kul att höra att någon som har erfarenhet från Cervera rörelsen kommenterar det hela, sorgligt bara att du slutat...Det har varit hopplöst att överhuvudtaget få tag på någon som sitter på ett huvudkontor för att föra fram klagomål. Personligen tycker jag också att fax mellan butiker är hemskt, kanske borde det ha varit en varningsklocka från första början. Men som sagt så fungarerade det inte alls, och det verkar ju som om huvudkontoret är medvetna om det. Frågan är då varför man erbjuder en produkt man inte kan hantera? Jag varna fortfarande för Cervera, det ligger en bitter eftersmak från vår önskelista hos dem. Men det är klart, om det kan omorganiserats så att det sköts via dator så är ju sortimentet jättefint, så visst önskar man att det hela skulle fungera. Men som sagt, så länge servicen bland de som jobbar i butikerna inte är högre och faxmeddelanden skickas så kan jag inte se någon anledning till att använda Cervera i detta syfte...när man dessutom inte kan nå någon på "högre ort" att framföra klagomål till då är katastrofen ett faktum...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 12 Feb 09:58
    #0

    Hej igen!
    Cervera är en sk franchisekedja, dvs privata handlare (egna företagare)som samverkar under ett gemensamt namn, gemensam marknadsföring och gemensamt koncept. Det innebär att den lokala butiken är ansvarig för sin verksamhet och även sitt agerande. Detta är på gott och ont (mest på gott faktiskt!).
    De allra flesta butikerna sliter hårt med sina bröllopslistor och ser dem som en bra tillgång. Trots den bökiga hanteringen så är min uppfatttning att det faktiskt fungerade alldeles utmärkt i de flesta fall, vilket är imponerande med tanke på hur svårt det kunde vara för en butik i X-stad att få tag på en bröllopslista från butiken i Y-stad (inte Ystad!!!, där har Cervera ingen).
    Dock finns det alltid någon/några som ser bröllopslistorna (och annat) som ett problem och en belastning istället för en tillgång. Då går man inte den där extra milen för att få en nöjd kund och långsiktigt ett bättre rykte (och troligen ökad försäljning och lönsamhet på köpet).
    Eftersom Cervera inte är en kollektiv massa utan individuella företag, så vore det nog bättre i så fall att varna för din lokala handlare och inte för hela kedjan.
    Tycker också att du lätt borde fått kontakt med huvudkontoret, det finns ju i Göteborg och står med i telefonkatalogen. Cervera Inköps-& Försäljnings AB. Butiken kan också uppge namn och tel.nr! Skulle kunna göra det här men vet inte om jag då bryter reglerna för forumet

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 12 Feb 13:09
    #0

    Tack för svaret, nu vet jag i alla fall vart jag kan vända mig, och det skall jag...Butiken var inte direkt villig att ge mig telefonnumret kan jag säga...men nu när jag vet vad det heter i katalogen (Trodde inte att inköps och försäljning var huvudkontoret) så kan jag vända mig dit. Tack Lennart!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 16 Feb 11:40
    #0

    Skriv in till PLUS!!! Det är ju ett paradnummer för våran egne söte lille butiksligist...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 Feb 10:05
    #0

    Vi hade vår önskelista på Cervera och det hela fungerade jätte bra, det var bara en dublett som vi fick från Cervera. Och det visade sig att dom aldrig hade lagt till sig på listan vid betalning. Vi fick då inte byta, men dom bad oss dock på bästa sätt att fråga om kvittot. Det gjorde vi och det blev inga som helst problem. Själv jobbar jag i butik och vet vilka problem det blir med kvitton, vi ber ibland kunderna att ge brudparets föräldrar kvittot..om ifall att..
    Jag handlar ofta på butiken i just Göteborg och det är jätte bra sortiment och jag går dit för jag blir vänligt bemött och ofta med ett skratt går man därifrån. Köpte ett nytt köksbord bara för ett par veckor sedan just där.

  • Aniara­4
    Äldre 17 Mar 19:35
    #42
    Cervera skrev 2015-03-17 16:47:55 följande:
    Med tanke på att de som skrivit i tråden knappast finns kvar 13 år senare för att få höra ert svar ser det där faktiskt mer ut som reklam.
Svar på tråden Varning för Cervera!