• figor

Att vända på slantarna

Allt blir inte alltid som man tänker sig, och nu måste jag och min älskling flytta ifrån varandra ett år pga studier. Detta innebär höga kostnader för två bostäder, resor till varandra m m. Allt ska finansieras med studiemedel som, som alla vet, inte är så mycket pengar.

Min fråga är nu, hur vänjer man sig vid att leva sparsamt när man är van att ha (relativt) gott om pengar?

Var kan man spara in pengar? Alla smart tips välkomnas med glädje..

• Svar på tråden Att vända på slantarna
  • sjd

Hör med Telia om det inte funkar att ni har två nummer på samma abbonemang för er fasta telefon.
    Det funkade så för oss när vi skulle flytta, då hade vi två telefonnummer under tre veckor.
    Då slipper ni ju ha två abbonemangsavgifter och det blir ju billigare.

• nano

Mina tips, student som man är:

*Gör storkok och frys in.
    *Ta matlåda till lunchen.
    *Baka bröd. Mjöl är billigt.
    *Det är potatis, lök och morötter också.
    *Storhandla
    *Skippa träningskortet och jogga eller cykla.
    *Böcker (speciellt kurslitteratur) och tidningar finns på biblioteket. Och all kurslitteratur behöver man inte ha hela böckerna på, så kopiera när det går. I studentstäder brukar det finnas secondhand-kurslitteratur att hitta.
    *Om man vill vara riktigt olaglig kan man behålla internet och tanka hem både filmer och skivor för en billig peng. Men det ska man ju så klart inte göra eftersom det bryter mot lagen.
    *Om man har internet behöver man heller ingen prenumeration på dagstidning om man nu har det.
    *Panta burkar.
    *Om du hinner, jobba extra.
    *Sälj kläder du inte använder till second hand eller på tradera.
    *Var med i medicinska läkemedelsprövningar (nej, jag skämtar inte... man kan få mycket pengar för att vara med i dem. De är oftast inte så krävande heller, och det är bra koll på de som är med, så att det inte händer något otäckt av vad det nu är man provar. Vet många som tjänar pengar så. En kompis får gratis preventivmedel & gynundersökningar för att hon är med i en vaccintest mot papillomavirus, en annan kompis har gett benmärg, en tredje har provat en slags njurmedicin. I bästa fall hjälper det ju folk också) Inget för mig, men vissa har inga problem med det alls.

Vissa städer har mycket studentrabbatter, men oftast är det bara av typen 'köp en hamburgare på McDonalds och betala fem kr mindre.'

Håller med om att skaffa kontantkort till mobilen, det är mycket lättare att ha koll på hur mycket man ringer då.
    Man kan också skaffa skype eller liknande program och ringa gratis via datorn.

• septemberförlovning

Som flesta har skrivit... så storhandla gör storkok, matlådor... linser och bönor är billig och bra mat, baka, skaffa bredbandstelefoni är halva priset i abonemang mot telia, ta cykeln om du ska ngn stans istället för cykeln men framför allt kanske ta ett x-tra jobb

• septemberförlovning

istället för bussen skulle det ju stå..:)

• tatiana

Jag skulle inte ta bort den vanliga telefonen. Jag själv provade det när jag studerade men det blir inte billigare. Idag finns det så många telefoniföretag som är billiga. Kolla upp vilket som är billigast men ha kvar telefonen. Det blir dyrare än vad man tror med enbart mobil.
    Sen är det väl som många av dom andra säger. Matlåda, storkok, baka bröd själv, handla kläder på second hand, avsluta premuerationer, kopiera böcker istället för att köpa eller om man kan hitta någon som säljer sina böcker för en billig slant. Det finns hur mycket som helst att göra. Jag själv är expert på att vända slantar då jag nästan hela mitt liv levt under existensminimum. Man lär sig. Kan ju säga att festa var någon jag la på hyllan när jag började studera dels för att tiden inte räckte till men framför allt för att det gick så otroligt mycket pengar varje gång. Sen jobba extra någonstans. En tusenlapp eller två extra i månaden gör stor skillnad.

Lycka till!!!

• ztar

Ett extrajobb är guld värt! Sök redan nu! Man får mer tid över än man anar (fick iallfall jag) när man pluggar så nog hinner man jobba extra! Men håll bara koll på att du inte tjänar över 98 000 för då rycker gestapo-CSN ut och drar tillbaka... Helt sjukt det där att man inte ska få jobba så mycket man vill när man pluggar. Det måste vara enda gången man inte FÅR jobba hur mycket som helst!

• Fresan

Läser glupskt varenda nytt inlägg och memorerar i huvudet.
    Blir student nu och måste dra ner på de redan låga utgifterna.

Tack för alla tips och jag hoppas att det inte gör något figor att jag lånar av tråden.

• figor

Fresan: Hihi nä du är så välkommen att ta del av alla spartips!

Baka bröd är så himla bra tips! Det tar inte så lång tid och är billigt. Man kan ju lägga i lite fullkorn och grahamsmjöl och jox så att det blir nyttigt också. Dessutom är det ju väldigt mättande.. istället för att köpa dyra risifrutti och sånt till kvällsmat.

• Nonika

Själv har jag levt snålt mestadels, så jag har väl också en del tips.
    Ang telefonen kan man stänga av abonemannget och ha det vilande, så tror jag inte att det kostar speciellt mycket att starta upp den igen.

Sånt som jag gör/ tänker på för att hålla slantarna i styr:
    *Dra ner på elen! Man behöver inte ha 22 grader inne. Man kan sätta på sig sig varma sockor och en tröja. Dessutom är det skönt att sova i ett svalt rum.
    * Släck alla lampor när man går ut ur ett rum. Alla andra elektroniska saker också. Tex datorn drar en del om den står på. Mobilladdaren drar el abra av att sitta i el-uttaget.
    * Handla billig mat. Tex euroshoppers mat är hälften så dyr, men smakar lika bra med lite kryddor. Buljongtärning i maten sätter god smak på det mesta.
    * Storhandla en gång i månaden, och frys in. Gör små förpackningar av tex köttfärs, så är det en färdig portion att plocka ut. Om något tar slut innan nästa lön kommer, så får man leva på det som finns.
    * handla på Ö&B! där finns det schampo, balsam odl för 15:-/ flaska. Bunkra upp och ha hemma. De har också superbilligt toapapper, och det räcker väldigt länge. XL heter det, och kostar 89:- för en bal tror jag.
    * Nöj dig med 1 eller 2 sorters pålägg i månaden. Ena månaden kan man ha ost, nästa månad skinka tex.
    * Köp inte onödiga rengöringsmedel, som Kitchen clean och allt vad de heter. En flaska såpa räcker i det oändliga och går utmärkt att göra rent med. Dessutom är det bra för miljön!
    * Skicka efter kläder från H&M, Ellos etc, helst på rean. Eller handla på affären när det är rea.
    * Släng inte mat som blir över. Det kan man äta dagen efter, så har du en "gratis" lunch eller frukost

• okt2006?

Om du ska pendla med tåg så är det värt att planera långt i förväg, köpa biljetterna 3-4 veckor innan för då får man bäst rabatter. Ex: Sundsvall-Uppsala 1 månad innan kostar ca 160-180 kr, dagen innan ca 800-1000 kr.

• Frances

Hmm, kanske ta hjalp av foraldrarna ocksa for att fa en okej levnadsstandard (sa att du inte behover kaka makaroner och nudlar varenda dag?).

Jag har markt att de flesta av mina helsvenska vanner aldrig far nagon hjalp hemifran ekonomiskt nar de pluggar, utan ofta maste leva pa csn-lan och extrajobb... medan manga invandrarfamiljer tanker att det ar en investering i deras barns framtid nar de bidrar med pengar varje manad sa att man inte behover ta csn-lan (saa lang tid att betala tillbaks allt efterat), och barnet kan koncentrera sig helt pa studerandet och inte behover extrajobba nar de pluggar pa heltid (for att fa battre betyg).

Sa har jag upplevt det iallafall, ratta mig garna om jag har fel :)

• blivande fru J

Varför inte satsa på IP-telefoni? Ett par hörlurar med mikrofon kostar 29 kronor på biltema. Bredband brukar ju vara grtais när man är student och Skype är gratis att ladda ner, och lagligt. Gratis att ringa över nätet och vill du ringa en fast telefon blir det inte så dyrt och du slipper betala för dyra abonnemang.

Svar på tråden Att vända på slantarna