Själv har jag levt snålt mestadels, så jag har väl också en del tips.
Ang telefonen kan man stänga av abonemannget och ha det vilande, så tror jag inte att det kostar speciellt mycket att starta upp den igen.
Sånt som jag gör/ tänker på för att hålla slantarna i styr:
*Dra ner på elen! Man behöver inte ha 22 grader inne. Man kan sätta på sig sig varma sockor och en tröja. Dessutom är det skönt att sova i ett svalt rum.
* Släck alla lampor när man går ut ur ett rum. Alla andra elektroniska saker också. Tex datorn drar en del om den står på. Mobilladdaren drar el abra av att sitta i el-uttaget.
* Handla billig mat. Tex euroshoppers mat är hälften så dyr, men smakar lika bra med lite kryddor. Buljongtärning i maten sätter god smak på det mesta.
* Storhandla en gång i månaden, och frys in. Gör små förpackningar av tex köttfärs, så är det en färdig portion att plocka ut. Om något tar slut innan nästa lön kommer, så får man leva på det som finns.
* handla på Ö&B! där finns det schampo, balsam odl för 15:-/ flaska. Bunkra upp och ha hemma. De har också superbilligt toapapper, och det räcker väldigt länge. XL heter det, och kostar 89:- för en bal tror jag.
* Nöj dig med 1 eller 2 sorters pålägg i månaden. Ena månaden kan man ha ost, nästa månad skinka tex.
* Köp inte onödiga rengöringsmedel, som Kitchen clean och allt vad de heter. En flaska såpa räcker i det oändliga och går utmärkt att göra rent med. Dessutom är det bra för miljön!
* Skicka efter kläder från H&M, Ellos etc, helst på rean. Eller handla på affären när det är rea.
* Släng inte mat som blir över. Det kan man äta dagen efter, så har du en "gratis" lunch eller frukost