• figor

Att vända på slantarna

Allt blir inte alltid som man tänker sig, och nu måste jag och min älskling flytta ifrån varandra ett år pga studier. Detta innebär höga kostnader för två bostäder, resor till varandra m m. Allt ska finansieras med studiemedel som, som alla vet, inte är så mycket pengar.

Min fråga är nu, hur vänjer man sig vid att leva sparsamt när man är van att ha (relativt) gott om pengar?

Var kan man spara in pengar? Alla smart tips välkomnas med glädje..

• Svar på tråden Att vända på slantarna
  • Peppina

Ta med lunchlåda istället för att äta ute, ta en fika hemma hos varandra istället för att gå ut och fika med kompisar..

• tina060708

Storhandla på typ Willys eller nåt sånt!

Vi började med det efter att vi fick barn & vi sparar jättemycket pengar på det.

Avbeställ alla eventuella prenumationer (om du har sådana) för det kan man ju leva utan i ett år.

Sätt ett kostnadstak på telefonen om du vet att du har en förmåga att ringa mycket.

Fika hemma istället för på cafe.

Ska du gå ut & dricka, "grunda" bra hemma så du inte behöver köpa nåt på krogen.

Bara några tips..finns garanterat fler men jag tror det kommer gå bra bara man har vant sig med situationen:)
    Lycka till!

• figor

Willys är kanon! Bor ganska nära också, så det är ju bra.

Ja jag funderar på att inte ha någon hemtelefon, bara ha mobil med typ Halebops abbonemang där man kan ringa gratis till varandra.. kan ju bli en del samtal till älsklingen när man inte bor ihop..

• tina060708

Kontantkort är bra, bara abonnemanget på en fast telefon är ju löjligt dyrt när man tänker efter.

Det finns ju en positiv grej med att studera (förutom utbildningen förstås) alla studentrabatter!
    Läser inte själv men har förstått att det blir mycket billigare att åka tåg & liknande.

• Mrs W 2b

Innan ni stanger av telefonabonnemanget, tank pa att det ar dyrt att oppna ett nytt sedan, det blir en ny kreditupplysning osv. Att ha vilande abonnemang (meddelandebox eller nat liknande) kostar runt 60 kr per manad, och att ringa alla samtal pa mobiltelefon blir inte heller billigt. Jag ar tveksam om man sparar nagot pa det sattet. Rakna atminstone igenom innan och jamfor.

• Pollymia

Se till att ha mysigt hemma så man åker direkt hem efter plugget och inte hamnar på stan där risken för dyra fikor och spontanshopping är stor.

Låna böcker och tidningar på biblioteket.

Dra in på onödiga saker som läsk, godis och kakor (så blir man smal och snygg oxå).
    Skippa ev träningskort (om man inte måste styrketräna av medicinska skäl)och ta gratis powerwalks i stället. Promenerar man med en ljudbok i lurarna blir det roligare.

Panta burkar.

Kommer säkert på mer snart, borde vara expert by now

• tvillingsjäl

Det är otroligt ändå hur man kan vänja sig, jag har själv pluggat..man lever efter sina tillgångar! Men tjejerna har givit många bra tips, allt man klarar sig utan kan man dra ner på! Att planera sin veckomatsedel är bra för då handlar man inte en massa onödigt! Å ett bra tips..handla aldrig när du är hungrig!!!

• talvi

Se till att alltid ha frysen full så att du inte behöver gå och handla för att kunna laga mat. Då blir det alltid dyrare i sista änden. Se också till att handla i förväg när du ser bra erbjudanden. Schampo och liknande är alltid bra att ha hemma så slipper du betala dyra pengar i sista minuten. Vänta med att köpa kläder till reorna. Kanske inte alltid så roligt men prisvärt. Själv har jag också en flaska där all mynt hamnar. På det viset kan man snabbt spara ihop om man vill unna sig något extra.

• talvi

Ja förresten. Håller med Pollymia, biblioteket är en guldgruva.

• figor

Det där med mynten var himla smart..
    Jag brukar köpa godis för alla mynt, men det är kanske läge att sluta med det nu :) Så kanske jag kan få ihop pengar till en tröja eller nåt istället :D

Svar på tråden Att vända på slantarna