• johansson

Hjälp med val av valsmusik

Hej,
    Vi vill ha en wienervals alt vals som bröllopsvals men vilken skall man välja? Det finns ju en uppsjö. Vad har ni valt?!?!?!
    Hjälp snälla!

• Svar på tråden Hjälp med val av valsmusik
  • Soon to be

johansson:

Nej, alla är valser (valstakt) men det är bara Donau som är Wienervals!!!!

• johansson

Soon to be-
    har du hittat Brudvalsen eller Drömmen om Elin utan sång?
    Vill nämligen ha instrumentalt.
    Känns som jag får lyssna igenom ett antal Donau-valser och kolla om någon håller ett tempo eller om alla varierar.

• Soon to be

Har inte hittat instrumentalt.....men jag letar vidare....

Skam den som ger sig

• johansson

Får nog släppa schönen Donau, hur skön den än är... Alla versioner jag hittat är ju typ 9-10 minuter långa. Så länge tänker jag inte dansa solo! Har hittat några eventuella alternativ. Givetvis glömde jag lappen på vilka det är hemma. Kan återkomma efter helgen och tipsa.

• Skurt

Johansson: Ett tips!
    Vi tänkte ha en lång vals, runt tio minuter. Först dansar vi ensamma ett par minuter, sedan börjar våra föräldrar dansa och sedan resten av gästerna som vill dansa vals!

Toastmastern kommer förklara detta för gästerna innan vi börjar dansa. Så har det gått till på de flesta bröllop jag har varit på, och det tycker vi har varit trevligt. (Vi min M2B och jag alltså.)

• BoIs

Goddagens Johansson!
    Vi skall ha What a wonderfull world sedan vävs den in i en bugg låt. När jag och min make dansat så ordnar toastmastern att alla män i "församlingen "ställer sig runt mig och avlöser varandra till olika låtar,vals eller foxtrot. Sedan gör vi likadant med maken och alla kvinnor bland gästerna. Vi gjorde det på ett bröllop vi var på och det var kanon.På så sätt så får ju alla dansa med brud och brudgum även om det bara blir för en liten stund. Naturligtvis så börjar vi dansa med våra föräldrar...

• Aphrodite

Vi har valt att inleda med "Blommornas vals" av Tjajkovskij från Nötknäpparen.

Självklart är "An den schönen..." en klassiker men den ska vi vänta med till typ i mitten av dansen för att alla äldre valsälskande gäster ska ha något att se fram emot. En annan mycket vacker wienervals är "Kejsarvalsen" av Johann Strauss d.y.

Det gäller att ligga i hårdträning, wienervals kräver ju mer av dansarna än vanlig vals, större cirklar och mer tempoväxlingar etc. Men skam den som ger sig.

Till sist kan jag tipsa om att göra som en kändis gjorde på sitt bröllop, om man nu vill göra bröllopshistoria: öva in dansnumret från "Dirty Dancing", låten "I´ve had the time of my life" till perfektion! Blir det inte succé då så vet jag inte...

• johansson

Tack för svar!
    Vi tänkte dansa själva 1 vals och sedan spelas 1-2 till där alla andra får dansa. Därför vill vi inte ha en 10minutare.
    Skall lyssna igenom Blommornas vals och Kejsarvalsen. Kanske kan de vara något? *hoppas, hoppas*

• Elvy

Det finns en så fin som Orsa spelmän har på en skiva och den heter Kickis brudvals. Sedan har ju Benny Andersson en fin som jag tror heter Vals till Mona...?

• johansson

Det skall vara stråkorkesterstuk på det hela.
    Vad sägs om Valse des rayons - Offenbach
    eller
    Frühlingsstimmen - Strauss d.y ?

• monka

Det värsta med dessa klassiska valser är att de inte har jämt tempo utan går uppåt för att sedan börja från början.
    Hur skall man dansa till det ?

• Soon to be

Vi har nu bestämt oss för blommornas vals! Har testat och det funkar bra! Den har inte så många tempoväxlingar som Shönen Donau.

T o m M2B hängde med

Svar på tråden Hjälp med val av valsmusik