• FRU Elli

cambridgestart

Jag börjar en ny tråd för alla som går på cambridgekuren. Tyckte att dom andra trådarna var så långa.
    Jag har gått på ren kur i omgångar, men nu ska jag gå på ren kur i 6 veckor till.
    Min måkvikt är 60 kg, nu vöger jag 71 kg.

• Svar på tråden cambridgestart
  • 12 kilo kvar!

SeCa:
    släng bort resten!!! låter farligt att ha kexchoklad så nära till hands!

• SeCa

Jotack har gått runt och tänkt på dem hela dagen (8 dagen med ren kur)
    så man är sugen...

Skall ut och ta en promenad efter jobbet så att man förhoppningsvis kommer på andra tankar

Trevlig dag alla...

Snart slutar jag för dagen och skall ut till solen...

• Ann-ie

SeCa,
    Jag har hållt mig till kuren fullt ut förutom två kvällar under dessa 3,5 veckor. Ena dan då åt jag ca två strips och en liten bit hamburgare och andra kvällen åt jag nektariner istället för CK-soppa. Men jag förstår din saknad efter något tuggbart. Jag känner oxå likadant ibland. Du kanske kan tugga sockerfritt tuggummi när det är som värst. Jag har hört att det är ok att ta.

MVH/ann-ie

• Bröllopstokiig

Jag kanske ska svara på min egen fråga, på varför jag har övervikt..
    Fram till ca 23 års ålder (är 29 idag) så har min vikt legat mellan 62-65 kg. Hade inga problem med att hålla vikten då. Mkt berodde på att jag tränade ganska mkt (basket, ridning, promenader). Men vikten var HELT lagom och bra för en tränande tjej. Det inser jag idag, men då jag fått höra att jag var småmullig av mitt ex och fick höra så DÅ av min nuvarande, så satte det griller i mitt huvud. Bestämde mig för att gå ner i vikt och gjorde så. Vid 24 års ålder vägde jag 55-57 kg och var supernöjd både med mig själv och med kroppen. Men den lyckan varade inte länge. Jag flyttade p.g.a. jobb och fick sluta med basketen (tränade upp till 5 dar i veckan) och hästen, den var gammal och gick bort. Arbetet var piss, då jag blev utbränd efter ett tag. Men lågpunkten kom när mina vänner tjatade om att jag var alldeles för smal och kastade knivar i ryggen på mig under en utomlandsvistelse. Allt fick till följd att jag blev djupt deprimerad. Och började tröstäta. Sakta men säkert (Under ca ett år) steg vikten till ca 70 kg. Där och då började jag må bra igen. Började plugga, flyttade och insåg att jag aldrig mer skulle kunna låta mig påverkas så mkt av ANDRA. Så efter vikten på 70 kg har jag jojo-bantat hit och dit med det ena och det andra (piller, teer, olika dieter, VV, CK m.fl.). Men med tröstätandet kvar, så har kilon gått ner för att sen gå upp och lite till.. Så här är jag idag: överviktig, otränad med rubbad balans i kropp och vikt (man önskar man aldrig började banta!) som kämpar för att minska i vikt och för att sluta helt med tröstätandet. Jag tar en dag i taget och så med CK, vilket funkar jättebra för mig! Jag behöver inte lektioner om att CK inte är bra för mig, JAG vet att det är så. Kanske hamnar jag i samma hjulspår efter denna kuromgång (som många gånger förr), men kanske inte!! Jag TROR på mig själv denna gång och jag tror att det kommer att gå bra. Jag vill INTE tillbaks till min toppvikt på 87 kilo. DET är INTE jag.

Så på den vägen är det för mig.. Hoppas NÅGON orkade läsa ända hit!

"12 kilo kvar", du skrev att din normala vikt är 58 kg. 58 är min drömvikt.. Men eftersom det är 5 år sen jag vägde det, så vet jag inte om det är "möjligt" idag. Vi får se det sen, har ju en del dit.

Ha en soligt härlig dag! Kram/ann-ie

• SeCa

Ann-ie:

Förstår dig när du säger att man blir påverkade av nadra det blev jag också, men i mitt fall kommenterade man om hur tjock jag blivit och på stranden hörde jag människor säga kommentarer som "att hon inte skäms att ha på sig bikini med den magen hon har". Blev helt förkrossad och vågade inte gå till stranden igen den sommren , skämdes otroligt mkt över min kropp, resultatet blev att jag hetsbantade och simmade 3 dagar i veckan och tog lång ca.2 timmar per dag och åt knappt ngt, resultat blev att jag såg undernärd ut. Tänk att små kommentarer kan förstöra ens liv så mkt...

Under dess 2 år som gått sedan dess har jag börjat gå upp de förlorade kilona och böjar få tillbaka min ölmage... detta har jag nu börjat må väldigt dålligt av och nu när bikinisäsongen börjar funderar jag på hur jag skall slippa stranden...

Jag är inte överviktig men har några kilon för mkt och vill ej gå igenom det jag gick igenom för 2 år sedan.

Nu går jag på CK och har gått ner 4 kilo och har ca. 3 kilo kvar (räknar med att jag går upp 2 kilo efter att jag slutat med CK)

Mår jätte bra och känner att självförtroendet stiger. Nyförlovad och har en underbar festman som stöttar mig otroligt mkt, men tycker jag är löjlig som håller på med bantning.

Men det viktig är hur man själv mår...

Soliga hälsningar

• i_nacka

ann-ie
    kul att vi har samma målvikt då får vi stötta varann. Jag tror absolut att du kan nå den även fast det var ett tag sen du vägde 58. varför skulle du inte?? förbränningen försämras inte på 5 år, kanske när man är 40-50 år, men inte så mkt. Motion och bra mat är det som gäller, kenpigare än så är det inte.
    vad väger du nu, om man får fråga?

SeCa
    3 kg är ingenting, måste kännas bra!

• Glam

Hallå Hallå :)
    JAg pratade med en kompis ang cambridge, hon gick ner 12kg på typ 2veckor... åt det tills hon hade gått ner till sin målvikt..
    men när hon började äta normalt igen, (små portioner) Gick hon upp allt fast dubbelt så mycket.
    Så min fråga är: när man väl håller på m kuren, ska man äta d resten av livet då?
    O varför gick ho upp alla kilona?

HA det bra :)

• millbean

Bantat i halva mitt liv,provat olika metoder, men kan inte vara konsekvent. Vill börja med cambridge igen för en snabb start å bryta dåliga vanor...skulle vilja gå ned ca 6-10 kg. Problemet är mitt sociala liv- det är alltid nåt på g (vilket är skoj förstås)middagar, vin,resor,partyn m.m. Samt det faktum att mina vänner tycker att cambridge är rena skiten!!! De peppar inte en precis. Till saken är att DE inte sitter med någon övervikt å ändå klagar. Vill så gärna, men skäms nästan för att tala om att jag ska börja IGEN! Vad göra?

• i_nacka

Glam
    Om hon gick upp allt och lite till är det ganska uppenbart att hon återgått till "dumma" matvanor.
    När man slutar på ren kur ska man gå på en långsam upptrappning, därman äter typ 900 kcal. Och då kan man inte gå upp i vikt igen.
    Detta gäller alla bantningsmetoder, atkins, Viktväktarna och cambridge. Om man börjar äta onyttigt ogen går man upp i vikt.

• i_nacka

millbean
    förstår din situation. men om dom är vänner så måste dom stötta dig, tycker jag.
    men om dom endå inte gör det så får du smyga med det da, lite jobbigt, men kan funka. om du vill gå ner 6-10 kg får du kanske gå på ren ku i 3-5 veckor.
    gå in på toaletten och shaka når du ska äta:)

• Gloriousgirl

i_nacka: När du säger 900kcal per dag, menar du inklusive CK då eller menar du att man kan byta ut alla mål om dagen så länge det inte blir mer än 900kcal??

Jag är själv helt rådvill och jag har gått upp några kilo nu när jag börjat äta igen. Nu har det dock stannat av, men jag vill ju gärna antingen behålla vikten som den är, eller gå ner lite igen...

Har du kört upptrappning någon gång innan? Hur gick det i så fall?

• i_nacka

Gloriousgirl
    jag menar 900 kcal inklusive påsarna. När jag börjar trappa upp igen kommer jag äta 900 kcal ett tag till kroppen fått upp sin normala förbränning, och sen öka till kanske 1300 kcal, får se vad kroppen vill ligga.
    Kan rekommendera ett dataprogram som heter hälsovakten. Där får du uträknat hur många kalorier om dagen som du ska äta (beroende på hur mkt du rör dig och din ålder och ditt kön). sen lägger du in allt du äter under dagen och får en bra överblick hur många kalorier, kolhydrater och fett du får i dig.

• i_nacka

testade choklad-mint för första gångern idag, fy fan va vidrig! kändes som om jag skulle spy! Men min vän som också går på cambridge just nu har den som favorit! mmm, smaken är verligen som baken

• millbean

i_nacka
    Du har alldeles rätt, vänner är ju till för att stötta varann. Men hur klarar man av en ren kur under 3-5 veckor? Efter 10 dagar har jag blivit hyper...å behovet att tugga vinner över viljan att tappa kilon! Jag är imponerad av alla er jag läser om- ni kämpar på bra! Hoppas jag kan lyckas lika bra. Jag blir uppmuntrad och motiverad av att läsa era inlägg-tack!

• i_nacka

millbean
    jag trodde aldrig jag skulle klara att gå på ren kur i flera veckor. Men der går! ta bara en vecka i taget. jag upplever att det blir lättare och lättare ju fler veckor som går.mitt rekord på ren kur är 4 veckor.

Vägde mig imorse. har bara gått på ren kur i 4 dagar, men ville veta var på vågen jag stod. Och jag blev mkt nöjd med resultatet!
    Start: 73,6
    Efter 4 dagar: 68,9 kg

så nu har jag 10 kg kvar, och 5 veckor till skolstart. så det se lovande ut:)

• Milly_L

imorgon börjar jag med ren kur, var och vägde in mig idag, 74 kg, hrmm, lite mer än jag trodde.
    Mitt mål är att gå ner tio kg, alltså 64 kg.
    kommer skriva här på Bröllopstorget hur det går för mig. hoppas jag kan klara tio kg på ungefär 4 veckor.

• millbean

Då har man varit på semester å ätit upp sig några kilon till inför cambridgestarten. Det måste ju vara lite att ta av om det ska bli en utmaning
    Tänkte köra två veckor med ren kur till att börja med...om jag känner mig pigg. Upplevde sist att jag blev yr och disträ.
    Att gå ned så mycket på kort tid (i_nacka) är ju fantastiskt, du väger ju inte mycket heller. Jag har fått för mig att det är extra svårt att tappa kilon om övervikten inte är så stor. (?)
    Startar i morgon lördag...peppad å vill så förbli!

Svar på tråden cambridgestart