• lena sn

kopparspiral utan graviditet?

undrar om någon här har kopparspiral utan att varit gravid?

• Svar på tråden kopparspiral utan graviditet?
  • Swiss!

men man diskar ju inte menskoppen i diskmaskinen? vad har du fått det ifrån? konstigt! man tömmer den i toaletten och tvättar ur den i handfatet, exempelvis. bra för miljön (både i din slida och i naturen). alltså fräschare i förlängningen eftersom underlivet på sätt och vis blir fräschare.

• blivande fru J

Swiss!: Funkar menskoppen bra ensam eller kompletterar du med andra skydd? Hur funkar det att ha både pessar och menskopp samtidigt?

• Swiss!

ehh, pessar har jag inte så det vet jag inte. menskoppen har jag bara använt i en period än så länge och då läckte den och hade sig lite i början tills jag förstod hur den funkade och de sista dagarna var den grym! extra bra var det för att jag var på badsemester och kunde bada obehindrat utan att tänka på hygien och mens och tamponger och... ja, du vet:) komplettera med trosskydd tills du fått in vanan, sen ska det räcka att ha den ensam, som jag har förstått det.

• Texas

Varför skulle man ha menskopp och pessar samtidigt? Tar man inte ut menskoppen om man skulle vilja ha sex?

• blivande fru J

men pessaret måste ju sitta kvar 6 timmar efter sex och har man mens borde man väl behöva ett mensskydd trots pessaret. Därav min fråga.

Jag tänkte inte försöka genomföra ett samlag med menskoppen inne :D

• Texas

Aha då fattar jag blivande fru J

• blivande fru J

jag vet faktiskt inte alls hur pessar vid mens funkar. Det kanske stoppar blodflödet eller så lossnar pessaret. Kanske inte lämpligt. Det glömde jag fråga barnmorskan om. De flesta brukar kanske inte ha sex när de har mens, men jag har faktiskt inget emot det. Blir väl kondom annars.

• Kickit

Hihi, ska man ha en kopp uppe i kissimurran? Det kanske är något, eftersom jag ska sätta in min första kopparspiral förhoppningsvis, i slutet av juni och min kille och jag ska till Kroatien i september. Då kanske jag kan använda min kopp? :)

• Alexxa

Jag vet att läkarna inte rekommenderar kopparspiral om man inte varit gravid eller fött barn, vet inte varför men min läkare på förlossningen sade så. Pröva om det går, min fungerar jättebra och jag har i år bytt ut till min andra spiral så jag är inne på mitt 5:e år

• blivande fru J

Kickit: jag vet inte hur rent vattnet i kroatien är, för vatten med mycket bakterier i ska man inte skölja menskoppen i. På hemsidan står det att man då ska kissa på koppen, eftersom urin är nästan sterilt :)

Kanske bättre med engångsgrejer på resan och använda kopp när man har tillgång till vatten :)

• Granis

Eller så kan man ha med sig en flaska med köpesvatten. Det där med att kissa på koppen lät inte trevligt...

• Swiss!

eller så kan man ha med sig en liten flaska vårdsprit att tvätta koppen i - har för mig att det stod på hemsidan att ma kan rengöra med sprit! själv ska jag till indien i 6 veckor i sommar och planerar många bad med min kopp;)

Svar på tråden kopparspiral utan graviditet?