• lena sn

kopparspiral utan graviditet?

undrar om någon här har kopparspiral utan att varit gravid?

• Svar på tråden kopparspiral utan graviditet?
  • Nightingale

Jag har kopparspiral, är 25 och har inga barn. Det var aldrig något problem att sätta in den.

Det har nu kommit en ny sorts kopparspiral som räcker i 10 år. Men den rekommenderas nog inte till de som inte fått barn pga att de dels är lite större och dels kan det vara onödigt, för många planerar kanske att skaffa barn inom en närmare framtid.

• lena sn

det är ju många som har det utan att varit gravida. synd bara att jag måste vänta ända till hösten, jag vill ha en NU!!!

kankse lika bra eftersom sommaren är på väg och man kanske vill veta när man ska få mens. har ni mycket mens med spiralen? jämfört med utan spiral?

• Swing

lena sn

Jag vill verkligen råda dig att beställa tid någon annanstans! Preventivmedel är viktiga saker och det borde väl inte vara nödvändigt att vänta till hösten. Ge dig inte! Som vanligt är det så att "alla" säger och tycker olika och har olika rutiner och principer....

• lena sn

swing, tycker du att jag ska sätta in en nu alltså? i osh för sig så vill jag ha det gjort nu på en gång eftersom jag har bestämt mig, men tänk om jag får gå igenom hela sommaren blödande?

hur vanligt är det att man blöder länge efter insättning? har läst många inlägg om tjejjer som blödit i månader, blir lite rädd.

pratade med um idag och "ingen av barnmorskorna här är så sugen på att sätta in en före hösten".

hur länge blödde ni efter att ni satte in den?

• Monn

För det första tycker jag inte att du ska gå till ungdomsmottagningen överhuvudtaget. Gå till en som har stor erfarenhet av att sätta in spiraler, för det kan vara lite bökigt om man inte fött barn (iom att ungdomsmottagningarna propsar på p-piller helatiden antar jag att de inte sätter in speciellt många spiraler per år).

Det är väldigt vanligt att man blöder ett bra tag efter att man satt in spiralen, så är det inte akut skulle jag definitivt råda dit till att vänta till efter sommaren, för det är inte kul att ha mens en hel sommar.

Dessutom är infektionsrisken ganska stor precis när man satt in spiralen, så av den anledningen är det också bra att vänta till efter sommaren. Särskilt om du planerar att bada lite och så.

Jag har själv hormonspiral (vägde för och nackdelar med båda spiraltyperna innan jag bestämde mig - jag tål inte heller p-piller).

• Suusaan

Jag har inte fött barn, och har haft min kopparspiral i snart 2 år. Har den som räcker 10 år.

Har bara skummat igenom de flesta inläggen i tråden, så jag kanske skriver något som någon annan redan tagit upp: angående infektionsrisk. Min barnmorska förklarade att infektionsrisken blir större om man har flera sexpartners. Därför rekommenderar de bara kopparspiral om man har ett fast förhållande.

Har i övrigt trivts jättebra med min. Hade ordentlig mensvärk första mensen efter att jag satt i den, men sedan dess har jag inte mer mensvärk än jag hade innan spiralen. Blöder inte heller mer. Helt klart värt det att slippa hormonerna!

• Ennna

lena sn

Jag ville inte heller äta p-piller f.b utan funderade på andra alternativ. Kollade runt och frågade om kopparspiral, men fick då till svar att man helst inte sätter in de på tjejer som inte fött barn, b la pga infektionsrisken!

Frågade då hur de tänkte och då svarade en av barnmorskorna att det alltid fanns en risk för sterilitet, och därför var man försiktig med insättandet.

Jag började då ändå med p-piller, och fick en sort som inte innehåller östrogen utan enbart gulkroppshormon (Östrogen = det hormon som det är blodproppsrisk på) och har ätit det i ungefär 1 1/2 år. Nu har jag däremot alldeles nyss satt in en P-stav (samma hormon som i p-pillret). Den skall bytas om tre år, och fungerar på så sätt att den "utsöndrar" hormonet innifrån (istf tabletter) Tror att detta kommer bli bra då jag tillhör kategorin som lätt slarvar med piller...!

Kanske kan detta vara ett alternativ för dig?

• Monn

Jag skulle föreslå alla att prata med en gynekolog istället för barnmorska. Barnmorsokr verkar ofta vara väldigt felinformerade när det kommer till just spiral.

Under det glada 70-talet gjordes en stor undersökning av kopparspiraler. Har man klamydia är risken att bli steril mycket större än om man inte har spiral, därför gör man alltid ett klamydiatest i samband med insättandet (eller om man gjort det strax innan). Det är också därför de rekommenderar att man bara har en partner. När undersökningen gjordes på 70-talet testade man inte för klamydia överhuvudtaget. Risken att bli steril av själva spiralen är näst intill obefintlig så länge man är frisk i övrigt.

• lena sn

ennna

jag kan inte ha bara gulkroppshormon, jag får för sköra slemhinnor av det.

jag har sprungit till um konstant i två år och många har rådit mig till att inte använda hprmoner alls, förstår inte varför de då sätter sig på tvären när jag kommer med förslag..

jag försökte få tid på barmorskemottagningen förut men de ville inte, de tyckte att de hade tillräckligt långa köer endå.

finns dock en privat gynekolog inte så långt härifrån, ska ringa henne. är dock rädd att det kommer att kosta skjotran. fast jag vill så gärna ha det gjort före hösten.

för övrigt vill jag tacka er allihop för att ni delar med er av era erfarenheter. tänk vilken tur vi har som kan dela med oss på detta genialiska sätt. annat var det före internet.

jo, jag vill helst gå till en gynekolog

• blivande fru J

lena sn: Men du har inte diskuterat pessar heller med UM eller gyn? Det kanske kan vara ett alternativ över sommaren så kan du sätta in spiral i höst om du inte gillar det? Konstanta blödningar under sommaren är tråkigt!

Svar på tråden kopparspiral utan graviditet?