• Emilia
    Äldre 26 Apr 00:42
    15546 visningar
    18 svar
    18
    15546

    Guldsmed - Stockholm

    Ska imorgon (tisdag) vandra runt i Stockholms City i jakt på en bra kunnig och billig guldsmed/smyckesaffär som kan tänka sig att göra våra ringar i guld...

    Nu försöker vi få tips på vart vi ska vända oss... försökt hitta tips här på BT med finner inte så mycket tyvärr.

    Guldsmeden ska även köpa in t.ex. gammla ringar m.m. till bra pris.

    Vart ska vi vända oss??

    /Emilia

  • Svar på tråden Guldsmed - Stockholm
  • Palena
    Äldre 27 Apr 11:01
    #0

    Det finns en jättebra guldsmed på Ekerö. Han har mer eller mindre gått i pension så han har sin "butik" inrymd i Ekerö Skomakeri Kemtvätt & Skrädderi, Ekerö Centrum. Verkstaden har han hemma. Han har nyss gjort min ring och jag lämnade in guld, vilket gör att det blir billigare också.

  • Andrea­M
    Äldre 27 Apr 12:03
    #0

    Hej! Jag har två förslag:
    Christian guldsmed på Norrtullsgatan och Frickes på Folkungagatan. Vi köpte våra ringar hos Fricke, men hade varit billigare hos Christian, såg vi tyvärr försent! Båda rekommenderas!

  • Fenome­na
    Äldre 27 Apr 12:18
    #0

    www.brollopstorget.se/Forum-1-30/m1033974.html I denna tråd länkar jag till vår guldsmed, som vi verkligen kan rekommendera.

  • Emilia
    Äldre 27 Apr 18:27
    #0

    Ni som tipsat... jag önskar lite uppgifter som vad ni fick betala konta vad det annars skulle kostat och så. Svårt att jämföra ställen annars.

    Verkar som det kommer bli Smycka ändå, de flesta tar mycket för själva arbetet så att det ej vägs upp jämfört med de större kedjordna. :(

    /Emilia

  • raskan
    Äldre 27 Apr 18:37
    #0

    guld ringen på ringvägen är jätte bra!!!
    Millan

  • Popcor­n
    Äldre 27 Apr 18:38
    #0

    Emilia: Har ni kollat med Vasastans Guldsmedja och i så fall, vad fick ni för prisuppgifter där?

  • Andrea­M
    Äldre 27 Apr 18:54
    #0

    Hej! Vi betalade 8400kr för två släta ringar, ena 4mm andra 5mm i gult guld. Men då är de handgjorda, vilket man inte jämföra med de som finns hos de stora kedjorna, tycker jag.

  • Emilia
    Äldre 27 Apr 21:25
    #0

    Popcorn - Difusa svar som slutligen i princip gav samma slutsumma som Smycka, fast Vasastans Guldsmedja kunde inte garantera oss att det skulle gå eller att mönstret skulle kunna bli detsamma som på förlovningsringarna (vilket vi vill ha det!). Så tyvärr, verkade lovande i början - men känns ej rätt.

    AndreaM - Lät dyrt. Då lämnade ni inte in något eget guld? Med eget guld borde priset hamnat på hälften tycker jag för handgjorda ringar i den brädden.

    Visst kan det vara skillnad på handgjord hos en mindre affär/guldsmed och hos de större kedjordna. Men Smycka har även egentillverkning efter ens egen design m.m. - så det var inga standar ringar vi vill ha. ;) Med andra ord lika handgjorda som hos andra guldsmedar.

    Tack för tipsen ändå...
    /Emilia

  • Popcor­n
    Äldre 28 Apr 07:56
    #0

    Emilia: Kör på Smycka då! Jag gillar faktiskt de flesta Smyckabutiker och jag tycker inte alls att det bara för sakens skull är bättre med en fristående guldsmed. Smyckas butiker drivs väl såvitt jag har förstått (jag kan ha fel!) som fristående företag under samma namn med en gemensam profil, så jag tycker ni ska koncentrera er på att hitta en Smyckabutik ni trivs med. Jag har två kollegor som har gjort sina ringar på Smycka i Solna centrum (Virkenborgs guldsmedja). De sägs ha både okey priser och vara väldigt trevliga att ha att göra med. De har dessutom en egen smedja vilket gör att ni säkert kan anpassa ringen precis som ni vill. Ett tips är alltså att kolla med dem, om ni inte redan trivs med de butiker ni har varit i kontakt med.

  • Drömma
    Äldre 28 Apr 08:23
    #0

    Kolla Guldkedjan i Gallerian (nedre våningen). De är trevliga och har som mål att vara billigast.

  • deselb­y
    Äldre 28 Apr 09:01
    #0

    Håller med popcorn ovan och rekommenderar solna centrum!

  • Palena
    Äldre 28 Apr 12:52
    #0

    Min ring kostade 750:-. Då lämnade vi in två gamla skadade ringar, en herr och en dam samt en trasig kedja.
    Länk till ringen:
    www.palen.se/aboutme.htm
    www.palen.se/Aboutme/Ring.jpg

  • Emilia
    Äldre 28 Apr 14:07
    #0

    Palena - Fin kombination! :)

    Tror vi kör på Smycka Kista som det ser ut nu efter att vi ytterligare kollat runt. Ska leta i alla gömslen efter guld som vi ej använder och sedan beställer vi troligen ring på onsdag. :)

    Tack för allas svar.
    //Emilia

  • Tom
    Äldre 28 Apr 16:25
    #0

    Emilia!
    Svarar här eftersom jag inte kan se att jag noterat din e-postadress.
    Jag beklagar om jag uppfattas som luddig. Inte meningen, men vi tittade på flera alternativ att lösa era önskemål, och jag kanske rörde ihop det verkar det som. Dock vill jag förtydliga att vi kunde lösa det på följande sätt: Ny ring exakt motsvarande din beställs från FU (som gjort din), och på denna bygger vi en handgjord vitguldsfattning enl bild. Hans ring handtillverkas och vi låter mönstret graveras av en handgravör, då blir det mycket nära orginalet. Jag trodde att denna lösning gick fram, men uttryckte uppenbart mig dåligt och luddigt. Beklagar.
    Att vi sedan inte kunde ge dig ett bättre pris än Smycka beklagar jag givetvis med.

    Önskar dig dock lycka till och hoppas du får fina ringar oavsett hos vilken kollega!

    Mvh
    Tom H
    Vasastans Guldsmedja

  • raskan
    Äldre 28 Apr 21:59
    #0

    Härligt med sånna som Tom tycker jag "applåder"
    Millan

  • Palena
    Äldre 29 Apr 11:11
    #0

    Det som är lite personligt med våra ringar är att han, när han smält ner mitt guld och gjort en ny ring till mig även graverade för hand in texten på insidan av ringen. Det blev ju guld över som han inte använde då därför blev min ring så billig, 750:-.

  • Tant Pernil­la
    Äldre 29 Apr 11:18
    #0

    Vi köpte vigselringen hos Wilhelm Pettersson på Drottninggatan. De gjorde ringen efter våra önskemål och den blev jättefin och inte så väldigt dyr. Vet dock inte om de tar inbytesguld...

  • Emilia
    Äldre 29 Apr 12:50
    #0

    Tom - Tack för svaret...

    /Emilia

Svar på tråden Guldsmed - Stockholm