• Hetta

    Träff i Umeå tråd nr 3

    Startar en ny tråd för Umetjejer!

    l i s a:
    Jag antar att du är så glad att du känner för att tacka?
    Vi flyttar till Umeå för att jag har fått en doktorandtjänst där. Känns jättekul men smatidigt lite läskigt. Vänner o släkt trodde ju att vi skulle flytta mer söderut snart (jag kommer från Skåne, min blivande från Blekinge)!

  • Svar på tråden Träff i Umeå tråd nr 3
  • Moulin

    Callimillae: Äh, huvudsaken är ju att man hittar nån man trivs i! Kommer förresten på, när du säger det, att jag inte heller vet var "min" klänning är från! När det var nybestämt att vi skulle gifta oss toksurfade jag för att hitta klänning, frisyr och bukett. Jag laddade hem några bilder, men var de är ifrån? Ingen aning!

    Hetta: Tack, tack! Kul att andra också tycker om dtuket! Nä, om jag skulle sy den själv skulle det bli totalkatastrof! Så jag ska låta någon annan få den stora äran... Förmodligen kommer det bli en sömmerska i Röbäck som tar 190 kronor i timmen, tror jag. Om jag inte hittar någon som är billigare. Men jag har faktiskt tänkt ta en extra sväng i bröllopsbutikerna i Bulgarien när vi far dit i början av augusti. Om jag hittar någon som faller mig i smaken och inte är särskilt dyr, så känns det lättare att köpa en. Men helst av allt vill jag förstås sy den!

  • Moulin

    Och Hetta: Jag glömde ju att säga att din klänning var jättefin också! När jag såg den mindes jag ju att du hade beskrivit den på träffen, den var ganska precis som jag föreställde mig. Men hur hade du gjort, beställt den från Kina? Sydde någon upp den där? Vad kostade det?

  • Callimillae

    Hetta - vad duktig du är! Vad ska du doktorera i? Jag skulle också gärna göra det, helst i psykologi då, men jag backar pga att man måste undervisa haha. ;)

    Moulin - håller med dig. Men det hade varit kul att veta varifrån klänningen kom, då hade man kanske kunnat hitta en bild på internet och kika på den varje dag! :D

  • Hetta

    Callimillae:
    Vet inte om jag känner mig så duktig, men tack ändå! Jag ska doktorera i molekylär ekologi (en hel del populationsgenetik på molekylär nivå). Jag kommer att titta på insektsangrepp på asp och hur trädet försvarar sig.

  • Callimillae

    Hetta - då är du definitivt duktig! :) Är d kul det?

  • Lenchen

    Hejsan!
    Nu har jag haft möhippa! jag visste ju att min syster hade tänkt ordna en hippa, men jag trodde att det skulle bli på en helg, så jag var inte så orolig nu i veckan.

    Så väckte mamma mig i går morse med ett brev från en kompis i Stockholm där det stod VAKNA! Alldeles förvirrad läste jag det och där stod att jag skulle vara på flyplatsen senast 09.30. Så då blev det till att snabbpacka ihop lite saker och snabba sig i väg. Jag hade fått ett bokningsnummer så där fick jag hämta ut biljetter till stockholm!

    Framme i STockholm mötte min kompis mig och jag fick ta på en slöja och så åkte vi in till stan. Jag trodde att vi typ skulle åka till henne och laga middag och mysa lite, men vad förvånad jag blev när min syster( som bor i Skåne), kusin (som bor i Norrköping) och en annan tjej mötte upp vid centralen! Så gick vi och åt lunch. Jättetrevligt.

    Sedan gick vi iväg till skärgårdsfärjorna där alla utom min kompis stannade kvar. (jag misstänker att min syster är på väg till Umeå för att göra hennes riktiga hippa med lite annan folk här. Och att min kopmis fixade detta för att hon inte kunde vara med då hon ska simma tjejvansbrosimmet). Så vi åkte iväg med båten och hoppade av på Hasseludden (eller vad den nu heter). Där gick vi på det japanska badet! Jättelyxigt. Vi gick på meditation, badade, åt jättegod middag och låg och pratade i vårt rum till jättesent. Sedan åt vi lyxig frukost, gjorde lite Qi GOng, och badade lite till. Sedan åkte vi till henne och hälsade på hennes baby som jag inte sett på länge.

    Verkligen jättekul och hur lyxigt som helst!

  • Callimillae

    Å vad mysigt Lenchen! Lyx med två hippor till och med! :)

  • Hetta

    Moulin:
    Just det, från Kina. Jag väntar klänningen vilken dag som helst nu. Det kostade 1200 kr (i affär 5900 och då ingår frakt, tyllkol o ev. en liten enkel slöja. Känns bra, men jag vill ha min klänning nu!

    Callimillae: Kul o kul, det är intressant. Men det är klart att jag gillar ju att labba, sen får jag även vara ute i fält + göra exp. i växthus så det är ju kul.

    Lenchen: Vad kul! Härligt med folk som kommer långväga bara för att vara med en! Och kul om det blir en hippa till!

  • Callimillae

    Hetta - hur länge har du kvar tills du är doktor då? :)

  • Hetta

    Callimillae: Ja, det tar ju 4,5 år, men jag är ju gravid nu så det tar väl lite längre tid! Speciellt om vi planerar fler barn sen!

  • Callimillae

    :) Ok, så kan det ju vara. Det är ju onekligen rätt smidigt att vara just doktorand om man vill skaffa barn. :)

  • Lenchen

    Jag har haft min andra möhippa nu. Det blev min syster och några kompisar som tog mig ut på äventyr. Jag hade nog misstänkt att det skulle bli i lördags, men jag var ju inte säker. Det började med att jag fick klä på mig en slöja och en vit kjol och sedan lista ut var jag skulle ta mig. De andra gav sig iväg och lämnade mig med några ledtrådar. När jag kommit på stället skjutsade min pappa ned mig på sin veteranmotorcykel. Det var kul.

    VÄl nere på stan fick jag klä ut mig till fluortant och sälja fluor på torget för att få pengar till lunch. Kanske inte riktigt min grej men det gick riktigt bra och jag fick ihop över 60 kronor på mindre än en halvtimme. Sedan gick vi och åt lunch på station. Mysigt. Samtidigt fick jag rita en bild av Markus i akvarell.

    Efteråt spelade vi lite kubb i parken som är framför biblioteket och jag fick gå runt och samla goda råd om hur man skulle få äktenskapet att fungera...

    Tillslut åkte vi hem till en av tjejerna, åt middag och hade choklad och vinprovning. Mums!

    På kvällen gav vi oss ut på Rex, men då var vi så pass trötta efter en lång dag att vi egentligen var på ett jättepartyhumör... Men det var roligt ändå och vi somnade nöjda! (fast inte på Rex )

    Det går bra med klänningen också. Snart klar!

  • Lenchen

    Just det ja, jag blev sminkad också och fick lite tips på hur jag ska sminka mig på bröllopsdagen. Det var någonstans i gallerian där domus var tidigare.

  • Callimillae

    Lenchen - det lät som ännu en mysig dag! Lyx att få två möhippor! :)

Svar på tråden Träff i Umeå tråd nr 3