• Miracle

göra egen sushi

Jag ääälskar sushi och tänkte prova att göra det själv för en gångs skull. Det jag funderar mest på är hur jag gör med fisken. Jag tänkte köra rullar med gurka och lax och sen äta som tacos med noriarken och fisk och ris.

Ska man frysa tonfisken innan man äter den (eller råa laxen) för att få bort bakterier eller är det bara att köra rakt av ?

Massa sushitips tas gärna emot av sushiproffsen på BT

• Svar på tråden göra egen sushi
  • K.C

hajar inte hur du menar med tacos... Rullar är ju jätteenkla att göra annars...

När det gäller fisken så rä det bra att frysa, om inte annat att frysa lite för att kunna skära tunna skivor. Fråga där du köper fisken, det kan bero lite på om man MÅSTE frysa eller inte.

ett annat tips - avocado! gör risbollar och lägg på breda skivor avocado... Mmm!! GLöm dock inte att klämma över lite citron på avocadon när du skurit upp - annars blir den svart!

• Miracle

Jo- du skär noriarkeen i fyra delar. Sen lägger du ett ark i handen, lägger på ett lager ris, doppar fisken eller vad du nu har i soja och lägger på. Sen viker du bara ihop arket lite och käkar (ungefär som skålarna av tacoskal)

Tack för tipset med avokado. Det är ju så gott!!

Fler tips?

• Miracle

Förresten, "måste" man ha det som uttryckligen heter sushiris? Kan man ha grötris istället? Billigare tänker jag.

• Ei saa peitää

Jag har gjort sushi några ggr och tycker det blir kanongott. Brukar göra rullar med sushi-ris, gurka och crab-sticks. Rå fisk har jag inte vågat mig på. Sen blandar jag lite wasabi och soja och doppar sushin i blandingen. Gotti gott gott.

Har fisken aldrig varit fryst så måste den frysas i två dygn innan man kan äta den så alla parasiter och liknande dör.

• Ei saa peitää

Ja jag tror grötris är detsamma som sushi-ris. Bara det att för att det ska bli sushi-ris så måste man blanda i div. ingredienser i det kokade riset. Jag har dock inte provat grötris själv men jag kan tänka mig att det blir samma sak som det som kallas sushi-ris i affärerna.

• mli_b

Det är gott med räkor och avokado i suchirullar. Man kan använda rökt eller gravad lax om man inte vill ha den rå.

• Miracle

Då får jag alltså inte tonfisk ikväll då..

*tjurar*

• K.C

det funkar super med grötris.

köpte själv färsk lax, tonfisk och pilgrimsmusslor och gjorde sushi igår - går superbra. måste vara kollad, bara. det är inte alltid parasitrisk...

• vixen not a tramp

Bra sida med tips!
    www.japanfood.se/recept.shtml

Jag kör alltid med grötris istället och det smakar mycket bra! Jag brukar köpa såna filér på ica i fyrpack med lax, billigt och garanterat fryst mer än 2 dygn. Lycka till med sushin!

• vixen not a tramp

Alltid kul när någon uppskattar ett tips!

• Miracle

Jag måste bara berätta att det blev så gott!!

Jag körde på grötris vilket gick hur bra som helst, gkorde risvinäger-socker-salt blandningen som fanns på japanfoods hemsida och blandade i. Kanon helt enkelt. Det gick jättelätt att forma "kuddar". På de hade jag det där gröna som jag inte kommer på vad det heter och lax i skivor. Jag köpte frysta laxbitar och skar tunnt.
    Sen gjorde jag makirullar med ris, lax, gurka och ris, räkor och avokado.

Yummie! Och hur lätt som helst!!

• ika (fd höst05)

Å, nu blir jag sugen också!
    Vi har aldrig fryst vår råa fisk (tonfisk, lax, hällefisk...) och har aldrig haft problem med det.
    Vill också tipsa om gräslök, krasse och andra örtkryddor. Supergott i rullarna. Susha på

• Miracle

susha- ett nytt verb har tillverkats på BT

• vixen not a tramp

Åh, va sugen jag blir!

• Ei saa peitää

Ika: Ni kanske har haft tur då som inte blivit dålig om ni ätit fisk som inte varit fryst. Fiskar innehåller massor av parasiter så det bästa är nog att ta det säkra före det osäkra tycker jag och frysa fisken innan.

• lij

Jag har också ätit sushi gjord på rå ofryst fisk många gånger utan att få problem. Samma sak som när man steker tonfisk, den är ju inte direkt genomstekt men det går bra ändå. Men visst, det är bra att hålla koll på att den fisk man ska äta är riktigt färsk.

Svar på tråden göra egen sushi