• PollyJean

Kjoltips till typ som vill se smalare ut ?

Hej hopp.

Ska gå på bröllop (som gäst alltså) och tänkte köpa en kjol att ha på mig. Det jag undrar över är vilken sorts kjol som ni tror att jag skulle kunna passa i. Minikjol är så klart uteslutet, liksom hellång kjol.

Jag är den s.k. äppelformade typen med breda höfter, lite tjock mage och ingen midja att tala om. Har vanligtvis stl 40 (nu tror jag nästan det är närmare 42 efter påsken, haha) och tycker att min rumpa kunde vara liiiite mindre. Men jag har å andra sidan rätt långa snygga ben

Alltså: något förslag på vilken sorts kjol jag passar i? Det är jätteinne med massa mönster och så på kjolar och jag är rädd att jag ser tjockare ut med en mönstrad kjol. Finns det kanske "slankande" mönster?

Likaså finns det många kjolar som har en massa volanger och som är ganska "fluffiga". Se tex på www.expressen.se/ i listen till höger. Min uppfattning är att någon som vill se smalare ut inte ska använda sådana här kjolar, men jag har kanske fel? Hde varit kul med en trendig kjol!

Tar tacksamt emot alla tips!

PS! Ska kanske tillägga att bröllopet jag ska på är ganska informellt, så jag behöver inte en särskilt strikt kjol.

• Svar på tråden Kjoltips till typ som vill se smalare ut ?
  • Blåklinten

Har du provar kjol eller klänning som är lite snett skuren...kanske de funkar

• Imperia

Enda tipset jag har är att ha en kjol i en mörkare färg( som get ett smalare intryck) och att inte ha stora iögonfallande mönster på den( drar all uppmärksamhet på området)
    Lycka tillo ha kul på bröllopet!

• Aii

Kanske en kjol med volang eller mönster endast längst ned som drar uppmärksamheten till benen.

• Babo

det finns många kjolar nu som är släta över höfterna och vidden börjar därefter. Det är snyggt och man ser nättare ut!. Klänning avskuren under bysten är också smickrande om man inte vill framhäva rumpan.

• Peppar

O, det var en artikel om sånt i senaste engelska InStyle, kjoltyper för olika kroppsformer! Om man har breda höfter rekommenderar de a-linjeformade kjolar, och att man undviker rynkor i midjan.

Men kjol som är slät i midjan och har volang längst ner borde funka!

• halstabletten

What to wear if you are an 'apple'

>>Trousers and skirts that are straight.

>>Avoid very fitted or tailored garments, particularly those with well defined waist bands as these will only draw unwanted attention to your mid-section

>>Avoid mixing and matching many different colours. Choose monochromatic outfits, as the use of just one colour will create an overall impression of length that will focus away from your width

>>Tops should cover the hip area and be worn over tapered trousers that flatter slimmer legs. Shorter skirts also help to draw interest to your lower body region.
    Light coloured hosiery(preferably 'nude') will help focus attention on your legs

>>Pockets should be avoided as often these can be unflattering and attract unwanted attention to the upper body

Från:
    www.uniquelywoman.co.uk/women's_apple_pear_shape_body_images.htm

• Annza

Ja, volangkjolar är ju mode nu och "lilla huset på prärien" stilen.

Hoppas du hittar nått!

• anne på grönkulla

Det låter som "min" figur - jag har midja om man tittar framifrån men inte från sidan (dvs tjock mage...) och rätt mycket rumpa & höfter. Däremot så tål mina ben att visas upp! Mina favoritkjolar är ofta ganska släta upptill och ca knälånga, t ex precis under knät, så att den snygga rundningen av benet nedanför syns helt (inte mitt på vaden, då ser benen tjocka ut) - eller om det är långa kjolar, ganska raka sådana. Min favvo just nu är lite asymmetrisk och "snett" vådsydd så den får vidd runt knäna, men sitter snävt & ser slankande ut upptill. Fluff går bort! Volanger nertill eller lite ojämt sydd i nederkanten eller så går dock bra, men det drar mer uppmärksamhet till benen än till rumpan & höfterna.

Hoppas denna förvirrade utläggning var till nån hjälp...

• AnnLee

Jag tänkte bara säga att kjolar som flera här beskrivit, dvs. en som är slät upp till och har en volangkant nertill, finns att köpa på H&M just nu. Jag köpte mig en svart i torsdags... det är en svart kjol med lite linnekänsla och dragkedja i sidan, slutar strax ovanför knäna på mig. Jag har samma kroppsform som du PollyJean. H&M:s kjolar fanns i svart, röd, beige och lime iaf. Priset ynka 149,-
    Kan kanske vara värt att ta en sväng på närmsta H&M?

• PollyJean

Vill bara säga tack till alla bra tips!

Svar på tråden Kjoltips till typ som vill se smalare ut ?