• Buslinna

Pessar eller spiral?

Jag har läst en hel del om preventivmedel, främst p-ringen, här på forumet och tänkte passa på att ställa några frågor.

Jag har använt p-ringen i ett par månader och ska till barnmorskan om några dagar. Det är det första preventivmedlet jag provar utöver kondom, och har haft en rätt jobbig tid. Jag har varit ordentligt pms-deppig och -sur betydligt längre perioder och oftare än normalt. Det är inte kul att vara supernere i flera dagar i sträck och bara gråta och fräsa... Första månaden hade jag inga som helst problem med att få ringen att sitta på plats, men den här månaden har den inte velat samarbeta alls. Dessutom har jag fått akne, svettats en massa och känt mig svullen konstant. Bortsett från allt det har det varit ett otroligt smidigt skydd. Önskar att jag mådde bättre med det!

Jag kan pga rejäl laktosintolerans inte använda p-piller - jag skulle i princip kunna vara oskyddad ett antal gånger per månad, vilket inte är en risk jag vill ta.
    Jag vill inte prova p-spruta eller stav - då kan jag lika gärna fortsätta med ringen.
    Kondom fungerar inte då det har varit idel problem och jag mot min vilja blev gravid i vintras. Vi provade att använda dem i ett halvår och ingen av oss vill gå tillbaka till dem.

Kvar blir pessar och kopparspiral, om jag inte misstar mig helt.

Hur har de funkat för er? Jag vet att spiralen kan orsaka värre mensvärk - har någon här med dysmenorré provat spiral??

Och pessar - är det inte krångligt och tråkigt att behöva planera? Jag inbillar mig att det är lätt att det händer olyckor när det ska ut igen...?

• Svar på tråden Pessar eller spiral?
  • Texas

Ringen som du har nu innehåller ju både östrogen och gulkroppshormon. P-stav innehåller bara gulkroppshormon precis som mini-piller samma är det med hormonspriralen. Kanske funkar det bättre för dig om du slipper östrogenet. Sedan finns det också kropparspiral som inte innehåller något hormon. Hormonspiralen och P-staven brukar hos många ta bort mensen helt. Om du orkar stå ut med P-ringen kan det hända att de biverkningar du märker av nu blir bättre med tiden. Spriral får man prova ut om man kan ha om man ännu inte fött barn. Alla kan inte ha den pga för liten livmoder. Det är så otroligt olika hur man reagerar på olika preventivmedel så tyvärr måste man nog prova sig fram. Ring din gynmottagning eller barnmorska och diskutera med henne vad som skulle kunna passa dig.

• snuttepuffan

Knepigt, för ofta brukar man väl testa med minipiller först innan insättning av p-stav? Men hormonspiral kanske inte påverkar mensvärken så mycket eftersom den nästan helt tar bort mensen?

Förresten, när det gäller ringen, har du läst att man inte ska vika den i skarven? Det kan göra stor skillnad på hur bra den sitter kvar. Men jag har också trots det fått att den velat åka ut nån gång. Kanske är det kvalitetsskillnad mellan ringarna?

• Jennie med ie

Vad menar du med olyckor när pessaret ska ut? Talar du om "olyckor" som kan leda till graviditet? Pessaret ska ju inte ut förrän efter minst 6 timmar och då har det redan haft sin verkan, spermierna är inte förmögna att simma in och befrukta ägget längre.
    Nej det är inte krångligt tycker jag, man kan antingen sätta in det max en timme i förväg eller precis innan själva samlaget, vilket man vill beroende på situation, och det går snabbt att sätta in också när man övat lite.

• Buslinna

Texas,
    Hur är det med p-stavens biverkningar? Det är väl ganska hög frekvens på mellanblödningar osv med hormonspiral, såvitt jag har hört. Gäller samma för staven? Det jag gillar med ringen är att jag själv kan ta ut den, om det skulle bli för jobbigt.
    Hur långt efter att man börjat använda ett preventivmedel är det troligt att dess biverkningar släpper? Som sagt, skulle jag må bättre på ringen skulle jag nog fortsätta, men jag har ingen lust att må såhär i flera månader...
    Jag ska som sagt till barnmorskan om några dagar; just nu försöker jag bara ta reda på så mycket som möjligt om alternativen, och andras subjektiva erfarenheter brukar säga mer än den information från läkare som finns att tillgå.

Snuttepuffan,
    Jag har provat att vika den här ringen på alla möjliga och omöjliga sätt, men inget fungerar. Det är konstigt eftersom jag inte hade några som helst problem med den första ringen. Har den dessutom en gång smugit sig "ner", går den inte att få på plats igen utan att jag tar ut den helt. Det vore intressant att veta vad det kan bero på...

Jennie,
    Jag läste på lite mer om pessar och insåg precis det du säger. Känner mig ändå lite tveksam till metoden... Den mänskliga faktorn får lite för stort spelrum, helt enkelt. :) Efter att jag lyckades bli gravid av att en kondom gled av, UTANPÅ mig, och trots att jag tog akut-p-piller, har jag blivit lite paranoid... Det är helt fel tid för barn, och jag vill inte behöva besluta om abort.
    Om man får ett pessar tillpassat, är det hundra procent säkert att det sitter tätt då? Det kan inte bli några läckageolyckor? :)

• Jennie med ie

100% tätt kan man aldrig få det, det är därför man har spermiedödande medel på pessaret. 100%-igt blir det inte ändå, och det blir ju inget p-medel alls, men rätt använt är det ca 97% säkert.

• Swing

Jag har haft kopparspiraler sen jag var 16, är nu 43. Endast kortare uppehåll för kondomanvändning mellan två barn. Har funkat jättebra. Svårt att veta HUR ont jag har vid mens eller hur mycket jag blöder jämfört med andra och hur det varit utan spiralerna.
    Visst, de två första satt fast och fick bytas på sjukhus under narkos. En gled ner och fick bytas lite akut. Jag hade inte fött barn då. Men det var värt besvären. Jag kan inte tänka tänka mig något annat p-medel och har alltid känt mig trygg för att jag inte kunnat bli ofrivilligt gravid.

• snuttepuffan

Jag hade någon månad då den absolut inte ville sitta kvar och jag fick säkert pilla in den varannan dag eller så, men det har inte hänt sen dess och jag har ingen aning om vad det beror på.

• Texas

Har inte själv andvänt P-staven men från kompisar och tidigare inlägg här på BT verkar det som det kan bli en del blödningsrubbningar i början för vissa. Vissa funkar den hur bra på som helst och andra har fått problem med blödningsrubbningar efter 1-2 år. Det är jättesvårt att veta vad som funkar bäst man får helt enkelt prova sig fram. Lycka till.

• Vänersborgs Pia

för min del är det gulkropparna jag inte tål.
    om man tittar på en mens cykel så ökar gulkropparna de ca två veckorna innan mensen kommer - den tiden brukar jag blir deprimerad, arg för ingenting, ja helt förjävlig.
    Jag kan inte ha p-stav (har provat) och jag har provat diverse p-piller.
    Har två sorter kvar att prova, den sorten med minst gulkroppar o den som inte har några alls.
    Jag har dock aldrig provat pessar och kondom gillar jag inte alls.
    Finns nått som heter p-dator med men jag tycker det låter osäkert.
    Spiral ska man helst inte använda om man inte har fått barn.
    Gå till din mottagning och berätta dina problem så kan dem troligen ta fram nått bättre för dig

• Ananas

Säger det här också..

Anledningen till varför det kan vara knepigt med spiral till kvinnor som inte fött barn är att livmodern kan vara lite liten, men oftast är det inga problem!
    Kvinnor som inte fött barn kan ha både koppar- och hormonspiral beroende på vad man vill ha.

• Petra76

Jag har samma problem som dig Pia, har prövat allt och reagerar kraftigt mot gulkroppshormon speciellt.

Vilket p-piller syftade du till som helt saknade gulkroppar?

• crud

Tycker att pessar är toppen och funkar bra. man ska ju ha det kvar i sex timmar efteråt men det är inga problem. Jag har varit på aerobics med det. Min gynekolog hävdar att pessar har dålig statistik eftersom det är många som slarvar med det spermiedödande medlet. Använder man sånt varje gång har man väldigt bra odds på att skydda sig mot graviditet.

• Jennie med ie

crud, det lär stämma. Många slarvar t ex med att ha spermiedödande medel på och tror det räcker med själva pessaret men även om det är rätt storlek kan man inte få det att sluta 100% tätt. Ca 13% blir gravida inom ett år. Rätt använt däremot har jag sett siffror som säger att det är till 97% säkert.

• tekakan

Jag funderar på att gå över till pessar. Både killen och jag är trötta på kondomer och jag vägrar äta hormoner. Hur bökigt är pessar jämfört med kondom? Blir det ett störande moment när man ska pilla in det? Eller hur gör man?

• Vänersborgs Pia

Petra76

Jag har en sort som heter Cilest.
    Jag kommer tyvärr inte ihåg va den andra sorten heter då vi inte gick in på den så mkt för om jag skulle börja käka den fick jag betala fullt pris...
    Men din barnmorska eller nån borde kunna tala om vilken det är?

Cilest är den som inehåller minst gulkroppar iaf :) Sedan den andra inehåller inga alls.

Lycka till!

• crud

tekakan:

Jag tycker inte det är mer störande än när en kondom ska på. Efter ett tag får man in den rätta snitsen och då går det rätt snabbt. När jag provade ut pessaret hos min gynekolog kollade han också att jag kunde sätta in det för egen maskin, man ska jag se till att livmodertappen täcks men jag tycker att pessaret glider rätt av sig själv. När det väl sitter där känner man inte av det.

• Rystall

Jag har hormonspiral och jag tycker att det funkar hur bra som helst med den. Och det bästa: nästan ingen mens och ingen mensvärk!!

• Rystall

Provade kopparspiral tidigare men fick värsta niagarafallet vad gäller mens och fruktansvärda menssmärtor. Dessutom ville inte min kropp ha spiralen utan stötte ut den.

• Cissi_73

Jag har också använt hormonspiral. Å den är superbra. Man blir inte påverkad av den inga biverkningar. den är toppen, jag rekomenderar dig att skaffa en hormonspiral i stället. den kostar Ca 1000 kr men sen håller den i 5 år, så man tjänar in det i längden :)

Lycka till nu..

Svar på tråden Pessar eller spiral?