Pessar eller spiral?
Jag har läst en hel del om preventivmedel, främst p-ringen, här på forumet och tänkte passa på att ställa några frågor.
Jag har använt p-ringen i ett par månader och ska till barnmorskan om några dagar. Det är det första preventivmedlet jag provar utöver kondom, och har haft en rätt jobbig tid. Jag har varit ordentligt pms-deppig och -sur betydligt längre perioder och oftare än normalt. Det är inte kul att vara supernere i flera dagar i sträck och bara gråta och fräsa... Första månaden hade jag inga som helst problem med att få ringen att sitta på plats, men den här månaden har den inte velat samarbeta alls. Dessutom har jag fått akne, svettats en massa och känt mig svullen konstant. Bortsett från allt det har det varit ett otroligt smidigt skydd. Önskar att jag mådde bättre med det!
Jag kan pga rejäl laktosintolerans inte använda p-piller - jag skulle i princip kunna vara oskyddad ett antal gånger per månad, vilket inte är en risk jag vill ta.
Jag vill inte prova p-spruta eller stav - då kan jag lika gärna fortsätta med ringen.
Kondom fungerar inte då det har varit idel problem och jag mot min vilja blev gravid i vintras. Vi provade att använda dem i ett halvår och ingen av oss vill gå tillbaka till dem.
Kvar blir pessar och kopparspiral, om jag inte misstar mig helt.
Hur har de funkat för er? Jag vet att spiralen kan orsaka värre mensvärk - har någon här med dysmenorré provat spiral??
Och pessar - är det inte krångligt och tråkigt att behöva planera? Jag inbillar mig att det är lätt att det händer olyckor när det ska ut igen...?