• M:et

Undvika tunga trädgårdskrukor?

Har en rätt stor trädgårdskruka som jag vill plantera diverse växter i till sommaren. Saken är den att om jag har jord hela krukan så går det dels åt mycket jord men krukan blir även väldigt tung och svår att lyfta och flytta. Jag vill försöka undika detta genom att inte behöva ha jord i hela krukan, men jag kommer inte på något bra sätt att minska mängden jord. Vad kan man fylla upp större delen av krukan med för att det ska bli lättare? Eller kan man lösa det på något annat sätt? Hur gör ni andra som har stora trädgårdskrukor för att undvika tunga, otypliga krukor?

• Svar på tråden Undvika tunga trädgårdskrukor?
  • Decorist

Det bästa är lecakulor, dels för vikten och även för att det blir bättre "luft" för växterna i jorden. Plastpåsar har en tendens att samla vattnet och till slut blir det för fuktigt i krukan och blommorna kan ruttna. Samma sak blir oftast när man kilar fast nåt halvvägs i krukan också, då gäller det att man gör tätt så det inte kommer ner vatten i botten på krukan. Men som sagt, lecakulor är alltid bra att ha i botten på alla planteringar.

• f.d. Svart brud

Säger som alla andra att Leca är bäst.

Om det finns stora hål i botten på krukan, så lecakulor eller jord riskerar att komma ut, så kan man lägga ett par krukskärvor i botten, så vatten fortfarande kan komma ut, men ingenting annat.

• Tant Pernilla

Kan du inte göra en extrabotten i krukan av en plywoodskiva eller vattentålig masonit? Smalnar krukan av lite något neråt så borde det funka. Borra centimeterstora hål i skivan och fyll på med lecakulor och sen jord och därpå plantera blommorna. Då blir det ju bara luft i nedre delen av krukan och det är ju lätt som 17!

• Ladykaw

Jag brukar sätta en innerkruka (sån där i plast) upp och ner i den stora krukan. Tar upp plats utan att väga nåt. Dessutom gör hålen i plastkrukan att dräneringen fortfarande funkar, det kan annars vara problemet när man lägger grejer i botten.

Decorist: lecakulor är dom dyra dom? För jag behöver nog några liter...

Ladykaw: Ja, har funderat på innerkrukor upp och ner, känns som om det är en smart idé, men då är det formen som är oval som gör det lite klurigt.... Men man kanske kan ha runda också i en oval ytterkruka, blir ju lite jord på sidorna, men det blir ju fortfarande mkt mindre än om man skulle ha jord hela vägen, vad tros om det?

Tant Pernilla: Har även funderat på plywoodskiva eller dylikt, men då måste jag ju såga till rätt form och några sådana maskiner och så har jag tyvärr inte tillgång till. Vet inte om det finns någon som gör sånt kostnadsfritt heller...

• Tant Pernilla

Åhå, jag är så van vid att ha tillgång till verktyg, tyo sticksåg och sånt, så jag tänkte inte på att du kanske inte hade det... Dumt av mig.

Du har ingen kompis eller pappa eller nåt som har lite verktyg som kan hjälpa dig med det?

Lecakulor är inte särskilt dyra om man inte köper dem i nån snobbig affär. Gå till en trädgårdshandel/plantskola så får du nog rätt mycket för en 50-lapp...

• Nikita14

Ett tips är att ha dom så tunga som möjligt, min mamma hade med lecakulor i sina förra året och en natt så var det nån som bar iväg med både krukor och blommor och allt från deras tomt, trots att den är öppen med insyn från alla håll...så i år ska dom borra fast krukorna i betongplatorna dom står på...

Nikita14: Jo förstår det, men jag har en inglasad balkong så det är jag inte rädd för...

Tant pernilla: ja, jag får höra efter om någon jag känner har möjlighet att hjälpa mig såga till nån mellanplatta till krukan. Plus att jag ska kolla priser på leca... Häller man bara sånt i botten då och sen jord över direkt?

Sen ska jag kolla om det skulle funka med innerkrukor upp och ner också, så detta problem ska nog lösa sig till slut =) Tack alla som idas hjälpt mig med detta, rätt ointressant egentligen, problem!

• UllaBulla

Har för mig att jag köpte 4 liter lecakulor i min vanliga Konsum för ca 20 kr. Det var förra året, så borde inte blivit så mycket dyrare. Brukar dessutom återanvända dem, tvättar bara av dem när jag kastar den gamla jorden.

• Cybermamman

Jag brukar stoppa kottar och en massa kvistar i det tycker jag funkar bra.

Jaha, är lecakulor så billigt! Har fått för mig att det är någon lyxig grej... Men då så, då kanske jag ska satsa på det! Häller man bara jord ovanpå dem då sen?

Och lecakulor är jättelätta då, så krukan inte blir tung?

Går det ha lecakrukor i kanske 2/3 av en stor kruka då och jord bara 1/3?

• Tant Pernilla

Lecakulor är inte frigolitlätta, men de är betydligt lättare än jord. Man kan antingen lägga jord direkt på lecakulorna eller så lägger man en genomsläppligt fiberduk eller tygbit emellan så att man lätt kan återanvända kulorna nästa år och inte får dem blandade med jorden.

Det finns stora påsar med lecakulor. I en vanlig affär så kanske du kan få tag i upp till typ 15-literspåsar, men går du till en trädgårdsbutik då kan du nog hitta jättesäckar också!

ok, då ska jag kolla upp det! tack för hjälpen

Svar på tråden Undvika tunga trädgårdskrukor?