• M:et

Undvika tunga trädgårdskrukor?

Har en rätt stor trädgårdskruka som jag vill plantera diverse växter i till sommaren. Saken är den att om jag har jord hela krukan så går det dels åt mycket jord men krukan blir även väldigt tung och svår att lyfta och flytta. Jag vill försöka undika detta genom att inte behöva ha jord i hela krukan, men jag kommer inte på något bra sätt att minska mängden jord. Vad kan man fylla upp större delen av krukan med för att det ska bli lättare? Eller kan man lösa det på något annat sätt? Hur gör ni andra som har stora trädgårdskrukor för att undvika tunga, otypliga krukor?

• Svar på tråden Undvika tunga trädgårdskrukor?
  • Bambi on Ice

Vi har satt tunga krukor på en liten "vagn" (en platta med 4 hjul bara), som egentligen hör till vinter/sommardäcken till bilen
    Funkar perfekt!
    Lätt att vrida och dra i lä när vinden friskar i...

• frulan

Som emipon säger, leca-kulor, jättebra Du kan ju eventuellt ha en lite mindre innerkruka o ha leca-kulor runt om o under o sen täcka med t ex täckbark?! Så att kulor o innerkruka inte syns.

Du kan även ta stora skärvor av krukor/tegelpannor o lägga i botten, men det kanske blir tungt det med...

Vagn är ju oxå bra!

Jag vill undvika mkt jord och så dels för att det blir tungt, men även för att det känns överflödigt eftersom det inte behövs så mkt jord egentligen, och lecakulor och sånt är väl ännu dyrare än jord. Hade som tänkt mig någon lösning som man inte behöver massa extragrejer för liksom... Skulle det gå att bygga upp någon slags ställning i krukan tror ni, av andra krukor eller av någon träbit eller nåt sånt, så man kommer upp en bit i krukan, förslag?

• lillakisse

Varför inte sätta den i en mindre kruka och fylla ut tomrum med mossa??
    det brukar kumma bli jätte fint!

Har tänkt på det också, men saken är den att det är lite ovanlig form på krukan, den är inte vanligt rund utan oval, så det är svårt att hitta någon mindre kruka som skulle passa...

• lillakisse

humm man kan ju alltid lägga stenar ner till men da blir ju krukan ännu tyngre..
    kan man kanske bygga ett fagelbo till den??
    alltsa en krans av tunna grenar och kvistar som man sätter avanpa själva krukan och en som man lägger nere men da behöver man nog oksa en innerkruka..anars sipprar nog jorden igenom..
    hum jag ska fundera..

lillakisse: vad snällt av dig att fundera! =)

Funderade på om man kan fylla botten med massa plastpåsar för att komma upp en bit, vad tror ni om det?

Eller träbitar eller brädor som man kilar fast ungefär mitt i krukan för att komma upp?

Svårt det här! =)

• Kiara

Jag brukar använda gräsklippet, kanske lite tidigt just nu.

Svar på tråden Undvika tunga trädgårdskrukor?