• Ansku

Negativa erfarenheter av att sluta med p-piller?

Har läst massor av inlägg om allt positivt som händer med kroppen då man slutar med p-piller. Eftersom vi börjar känna oss redo för att skaffa smått, så bestämde vi att jag skulle sluta med p-pillren. Nu har det gått över fem veckor och jag har inte upplevt något positivt överhuvudtaget. Jag blir irriterad mycket lättare än tidigare, sexlusten har minskat markant och då vi har sex njuter jag inte alls som förut. Jag är mycket känsligare där nere och ibland gör det till och med ont då vi har sex (har aldrig gjort det förut).

Är det någon annan som enbart uppplevt det som negativt att sluta med p-piller? Och ni som har positiva erfarenheter, hur länge tog det egentligen? Kanske är jag bara alltför otålig...

• Svar på tråden Negativa erfarenheter av att sluta med p-piller?
  • snuttepuffan

Det är nog lika bra att stå ut för p-piller är nog inget man ska gå på hela livet... Men jag tror att du snart kommer vakna en morgon och bara känna dig... lycklig... :)

• nano

Jag tror att det finns en liknande tråd härinne någonstans, har för mig att jag skrivit något om ämnet tidigare.

Hursomhelst, jag hade inga problem när jag slutade mina p-piller, mensen kom igång samma månad och allt var helt ok. Nu, sådär 3 månader senare, har det ploppat upp en massa finnar, och mensen är lite konstig. Däremot känner jag mig mycket bättre, jag känner mig mycket mer som mig själv, och inte alls lika deppig som jag var när jag åt dem. Fast jag räknar med att gå tillbaka till p-piller (eller p-ring) så småningom, bara inte samma sort.

• nano

Förresten är det nog 4 månader sedan... när jag tänker efter.

• snuttepuffan

Jag får också finnar när jag slutar med hormoner, men jag tror inte att det är någon biverkning för varje gång jag har börjat med hormoner har jag fått mindre finnar så jag tror att mina vanliga finnar kommer tillbaka...

• Leone

Slutade med piller forra aret och markte inga jattestora skillnader direkt, det var mer gradvis. Mensen blev helt annorlunda tempo (massor i tva dar sen ingenting, jamfort med mer utspritt nar jag at piller) men annars inga stora skillnader. Men efter ett halvar insag jag att saker faktiskt *var* annorlunda, men jag kan inte saga exakt nar det hande. Tror ocksa det kan bero pa att hormonerna sitter kvar i kroppen ett bra tag efterat och maste fa tid pa sig att forsvinna. Jag hade ju trots allt knaprat piller i over tio ar.

Ge det tid, det blir nog battre.

• Ansku

Tack för alla uppmuntrande ord! Det känns redan bättre då jag nu vet att det är helt normalt att känna som jag gör. Detta är tyvärr något som jag inte har kunnat prata med mina vänner om, då ingen är eller har varit i samma situation, dvs. ingen har slutat med sina piller. Jag har ju faktiskt knapprat p-piller i ungefär åtta år, så det bästa är nog att ge det tid.

• Bonnybrud

SÄger bara en sak FINNAR, i alla fall för mig, speciellt vid mens....

• Mjölk

Jag har tagit p-piller i 15 år och slutade för ca 4-5 veckor sedan. Har heller inte upplevt något positivt än. Jag har inte fått mens, har ingen sexlust alls och har inte skönt när vi prövar. Jag har även förändrats i humöret, jag känner mig mindre glad + att jag känner mig extremt känslig o gråter mycket mer! Men, jag har läst era inlägg så jag håller tummarna att det ska bli bättre!!!

• KatrinB

Har också slutat och mår bättre på många sätt, men humöret svänger väldigt och jag har fått MASSOR med finnar.
    Det har bara gått en månad, så jag håller tummarna för att det blir bättre. Och i vilket fall som helst har jag ingen lust att äta hormoner bara för att slippa finnar! Då får jag ta tag i det som ett separat problem om det inte blir bättre.

• Lilla-Lina

FINNAR FINNAR!!!
    Mådde inte bättre psykiskt, det sitter inte i pillrena.
    Lycka till

• hellokitty

Får också finnar precis innan mens.. Visst är det väldigt personligt med humöret men för mig var det mer att humöret var lågt hela tiden när jag gick på ppiller. Nu mår jag jättebra i tre veckor och får sedan en totaldepression i en vecka då jag går till jobbet med stora "puffar" under ögonen varje morgon.

Svar på tråden Negativa erfarenheter av att sluta med p-piller?