• mimmi80

Nån juli brud från Finland??

Hejsan!

Nån som skall gifta sig i juli månad och är från Finland här???
    Kanske vi kan följas åt i planeringstadiet fram till dagen D.??

• Svar på tråden Nån juli brud från Finland??
  • 23.7-brud

Här är en!

Det finns en Östebotten tråd, men den är inte särskilt livlig just nu...

• pampasbruden

Hej!

Här e en till! Jag gifter mig 9 juli i Österbotten. Var iFinland ska du gifta dig mimmi80?

• oravaisbo

Hej österbottningar, här kommer en till i klubben. Jag e fran oravais o gifter mig i augusti.....spannande.

• Chrihanna Joster

Då kanske ni tjejer vet hur ett traditionellt finskt bröllop går till?

Jag är finska och skall gifta mig med en svensk man. Jag har aldrig varit på ett finskt bröllop... Vad förväntar sig våra finska gäster?

• mimmi80

Hejsan!

Nu har jag varit några timmar med min sambos brors fru o planerat lite till vårt bröllop!Ho-ho!Mycket att tänka på!
    Fin slipar på inbjudnings korten nu just.
    Jag elle vi gifter oss här i Jakobstad!
    Den 23 juli!!!=) =) =)

• oravaisbo

Ett traditionellt finskt bröllop..., tja det e nog similar som i sverige skulle jag tro. Festprogram, god mat, dans. Vi kommer att ha vart brollop pa villan, det blir utebrollop vid havet :)

• oravaisbo

..by the way, jag gifter mig med en spanjor, vi bor i Spanien. Det blir en mix av de bada kulturerna. Vi aker hem nu till pasken och hoppas att allt blir mer el mindre klart. (catering, prast....etc)

• pepperoni

Hejsan!

En finländsk Julibrud till här! :) Jo, vår gamla tråd har gått i ide lite just nu, vet inte varför. Kanske vi börjar ha allt så minutiöst planerat? :) Vi börjar faktist ha det mesta fixat. Har inte veställt tårtan och buketten ännu, men det är ju iaf några månader kvar.

Chrihanna Joster
    De österbottniska bröllopen i Finland går till på i stort sett samma som de svenska bröllopen i Sverige, men de helt finländska bröllopen har faktist vissa egna traditioner. En sådan är ex. att någon "rövar bort" bruden, så att maken måste samla upp lösensumma i ex. en stövel för att få tillbaka sin brud. Brudparet får på detta vis en liten "startkassa" för sitt bröllop. En annan finländsk tradition är bröllopskonfekt. Alltså en karamell som är omsorgsfullt inlindad som man ínte ska öppna upp, utan spara som minne efter bröllopet.

• Ansku

Det finns många varianter på bortrövandet av bruden. Min man var tvungen att dansa en massa olika danser och sjunga en sång (som han för övrigt hade skrivit på sin svensexa någongång framåt småtimmarna) för att få sin brud tillbaka (alltså mig). Det var under dansen som min mans kompisar kom och bar iväg med mig (en av kompisarna slängde helt enkelt upp mig på sin axel).

Sedan hoppas jag att du får uppleva en typisk morsiussauna på din möhippa. Detta är ju en typsik finsk tradition och jag tyckte det var jätte kul.

• pepperoni

Såg nyss att vår gamla Österbottentråd är avstängd, så kanske detta blir vår nya officiella "Brudar i Österbotten-tråd"!

• Chrihanna Joster

Tack för era svar!

Morsiussauna låter mysigt! Det hoppas jag få uppleva, och gärna med lite vihta, det är jag inte bortskämd med här i den svenska västkusten....

Röva bort bruden, låter spännande...! Men vad gör bruden under tiden som hon är bortrövad? Får hon se på när mannen försöker få henne tillbax?

Jag har tänkt att gjuta små hjärtan i choklad och lägga i en liten låda till varje gäst. Fast då kan det inte räknas som bröllopskonfekt eller? Jag vill ju att de ska ätas upp...?

• Maricken

Hej! Inte juli, men 24 juni blir jag fru ( i Korsholm) , dvs på midsommarafton. Mycket börjar vara klart nu tycker jag. Skickade iväg inbjudningskorten idag. Hade först bara tänkt skicka de som ska till Sverige nu, men skickade iväg allihop - det är ju ändå bara 3 månader kvar. Pratade också med prästen idag, han tyckte vi kunde komma in och skriva hindersprövningen när som helst, oj vad det går fort!

• Ansku

Min mans kompisar var så snälla så de lät mig stå och kika bakom en dörr då min man "uppträdde". Sedan fick jag gå fram till honom då han sjöng sin sång, så att han fick sjunga den för mig (kan tilläggas att han verkligen INTE kan sjunga, så bandet hjälpte honom lite).

På min kusins bröllop rövades bruden bort i en roddbåt (festen var vid stranden) och de rodde i land först då brudgummen utfört sina uppdrag. Hon kunde då följa med allting från vattnet.

• B 2005

Hej!

Här händer det grejer. Blev just av med prästen... Men ringarna har kommit nu så vi ska och prova dem i kväll :)

Glad påsk på er!

• 23.7-brud

B 2005: Var g(l)ömde ni honom då :)

Själv så har jag äntligen bestämt mig för hur inbjudningarna skall se ut, beställt ringen (SÅÅÅÅ FIIIIIN ),köpt skor, pratat med mina tärnor, pratat med de som skall hålla i trådarna på själva festen, osv. Lite längre i planeringen än vad vi var för en månad sedan är vi med andra ord ...

Puh!

• B 2005

Hej hej!

23.7-brud: :D Han avbokade helt enkelt :( Men tja, jag är på "splendid" humör i dag så det ordnar sig säkert! Längtar efter att få prova ringen!

Svar på tråden Nån juli brud från Finland??