• yamman

Råd till en som är nyfiken på Atkins?

Hej på er alla Atkinsanhängare!

Jag är jättenyfiken och skulle vilja prova att lägga om min kost men är tyvärr lite för "lat" att läsa igenom "allt" som finns på nätet.

Jag funderade på att börja på måndag (ska på en 30-årskiva i helgen - har hört att alkohol är totalförbjudet under den första fasen och då det är bästisen som fyller så kommer det att bli en och annan skål).

Jag skulle vilja gå ner minst 9 kg men gärna 12 kg om det gick utan att jag tänkte på något annat än godis och att äta!
    Går jag ner 9 kg kommer mitt BMI att ligga under 25 vilket jag skulle vara helt nöjd med. Mitt nuvarande BMI är drygt 27.

Naturligtvis hade det varit underbart om de varit borta till vår vigsel den 1:a juni men jag inser ju att jag är lite för sent ute för det, men de kilon som skulle hinna försvinna före det datumet skulle det vara himmelskt att slippa.

Söker nu er erfarna att söka råd från, t ex vad som är bra produkter (funkar t ec Bregott?), enkla tips för lättare och snabbare rätter.
    Har ni barn? Äter de samma mat som er? Hade ni alla läst en massa litteratur innan ni startade eller kan man på något enkelt sätt ändå prova sig fram under den första fasen (induktionen)? Var kan man köpa "Atkinsprodukter"? Meny- och tillagningsförslag m m.

All startinformation välkomnas!

• Svar på tråden Råd till en som är nyfiken på Atkins?
  • Guccigirl

Hej,är en nyfunnen atkinsanhängare! Har lyckats att tappa hi hi hi 4 kg på 2 veckor.Ser bara framåt och funkar jätte bra.Har två barn.de äter samma förutom att jag väljer bort potatis,pasta,ris.Tar till grönsaker och ost istället. Gå in på www.atkins-se.com.Där läste jag all information som jag använder mig av.Jag har även anmält mig till en atkins kurs som pågår i 6 veckor.Där blir man lite övervakad samt får coaching av dietister,sjuksköterska samt föreläsare.Tror att man då får mer kunskap samt att man blir mer fokuserad.Har du fler frågor så fråga på!! Jag kan säga att jag verkligen har prövat det mesta och inget har bitit ,inte ens viktväktarna.Men Atkins fungerar verkligen och är inte speciellt svårt.Man behöver inte hålla på att räkna points eller dricka läskiga drinkar...utan du får äta goood mat.Lycka till!

• Zyrzan

Maria som är lowcaebare, har gjort en sammanställning på sin hemsida om olika lågkolis dieter och hur det fungerar, rekomederas verkligen :www.markazits.com/diet/

Ladda gärna ner hennes pdf bok..där finns allt och lite till.

atkins har tydliga riktlinjer, bara att rycka ut och hänga up på kylskåpet, på de amerikanska sajten finna massa rcept.

I bokform, är så klart originalet det bästa, för nybörjar fungerar lauritzons GI metoden oxå.

Lycka till och berätta gärna hur det går.. Vi har ju en atkins tråd är som du kan läsa och delta i!

• marriedbitch

Var det inte atkins som nån dog av, eller var det nån annan diet!? Fast det är klart kvällstidningarna letar ju rubriker till allt:(!

• yamman

Tack för tipsen. Ska gå in på sajterna ni föreslog.
    Det jag funderar på är de exakta 20 g kolhydraterna som ska konsumeras - vad händer om man missar alternativt överkonsumerar litegrann någon dag? Är allt förstört då?

Guccigirl, har du följt menyplanen på sajten du föreslog? Om jag t ex inte vill äta lammkotletter fungerar det då med t ex en kycklingfilé istället då eller är det uträknat på något sätt?

• yamman

Marriedbitch, var det inte du som nämde Hoodia i någon annan tråd? Passar på att följdfråga här vad det är för något och hur det fungerat för dig?

• Guccigirl

yamman

istället för lammkotlett välj kyckling eller fläskotlett...huvudsaken är att det är en proteinkälla.Och nej jag har inte följt slaviskt menyerna utan bytt ut vissa saker som tex lammkotletter (inte så förtjust i !) Har ätit rostbiff,utskuren biff,fläskotletter,kyckling osv.Sedan har jag gjort en hel del ugnsbakade grönsaker i stället för grönsallad ,tröttnar lätt på kall sallad...vill gärna ha varmt till middag.Jag kan återkomma med mer info efter att jag varit på första kursen om du vill. Lycka till.Förresten ,kan berätta att jag inspirerade min arbetskamrat att köra Atkins och följa med på kursen,hon började i Måndags och har redan tappat 3,2 kg, en del är nog vatten men en då...man ser resultat direkt vilket verkligen motiverar en att fortsätta. vi hörs

• yamman

Jaha, måndag i morgon, bara att köra igång då! Jag har bestämt mig för att prova mig fram tills jag har haft tid att läsa mer litteratur i ämnet.

Tack åter för alla råd och återkom gärna efter kursen Guccigirl. Var ges förresten dessa kurser? Finns det någon som vet om de går någon i Västeråsområdet?

Svar på tråden Råd till en som är nyfiken på Atkins?