Typisk mat i Skåne/Danmark?
Vi hade tänkt ha lite olika teman på maten på festen. Har ni några tips på mat från Skåne/Danmark? Vi har rationaliserat bort snapsen eftersom det är buffé. Annars hade den varit given
Vi hade tänkt ha lite olika teman på maten på festen. Har ni några tips på mat från Skåne/Danmark? Vi har rationaliserat bort snapsen eftersom det är buffé. Annars hade den varit given
Hej!
Skal det være mad, som er typisk i Danmark nu? Eller før i tiden?
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med dansk mad, men inden da er det jo rart at vide, hvilken slags mad - det skal være til buffet men skal det være koldt eller varmt? sommer eller vinter?
Settekaka är typiskt skånsk, liksom svartsoppa..., gås, ål, men det tillhör ju olika perioder under året.
//Dockan
Smorrebrod, fläskesteg o rodkål, sill (även stekt), räkor, gås, äggakaka, ål, kål...
Ja, det är sommarmat som gäller, som passar för buffé. Gärna kallt. Och det spelar inte så stor roll om det är nytt eller gammalt. Fast gammalt kanske känns mer genuint danskt..?
Ålen har vi spikat! Spettekakan slipper vi..
Pølser,
Det kan man kanske göra något gott med till en buffé.
Man kan t.ex. göra "korvknyten" eller inbakad korv. Då menar jag att man lindar in korven i någon deg och det blir som ett bröd.
Man kan ju också göra några goda korvspett.
Man kan ju också servera någon god dansk ost, t.ex; Gamle Ole, Svarta Sara
eller något annan som faller en i smaken.
Eller varför inte bjuda på några olika Smørebrød med olika pålägg.
Ja, det var det jag kunde bistå med för tillfälligt...
Lycka till!
Jema
Kan även tipsa om denna sidan; msb2.malmo.se/nils/skane/mat.html (glöm inte http:// före adressen så att säga)
Där står det lite om olika böcker som man kan hitta olika maträtter i, det tror jag att det är i alla fall.
Jema
Gun, hur är det möjligt att "slippa" spettekaka?!
Ola: Allt är möjligt!