• Ellebelle

Borde inte det här vara det perfekta preventivmedlet?

Är det bara jag som tycker det när jag läser om det? Helt hormonfritt, inga biverkningar, 99% säkert. Är inte det här vad alla kvinnor frågat efter i flera år?

Trots det så verkar så få veta om det eller så ignorerar man det. Varför? Blir så nyfiken, funderar nämligen på att köpa en.

Hur tänker ni när ni läser om det?

www.babycomp-ladycomp.com/en/

www.buenaventura.no/lady/index.html

• Svar på tråden Borde inte det här vara det perfekta preventivmedlet?
  • snuttepuffan

Jag hade ett sharewareprogram förut där jag med hjälp av temperaturen beräknade säkra perioder. Finns nog att ladda ned på download.com.

Hur säkert det är går inte att veta, men jag vet att det fungerade för oss i över ett halvår. Kanske beroende på att det gick några dagenefter-piller under den tiden (sex är ju som mest spännande de röda dagarna)....

• lij

Visst vore det bra om det funkar, men som någon skrev tidigare så tycker jag inte att det är ett preventivmedel. Jag äter p-piller för att slippa tänka, planera och oroa mig. Ett piller om dagen och sedan är det fritt fram för sex när som helst utan risk för att bli gravid. (jag vet att det inte är 100% säkert med p-piller heller)

Men om man inte kan eller vill äta p-piller eller använda något annat hormonpreparat så är det väl bra, men det måste ju då kompletteras med ett preventivmedel för att man ska kunna ha sex när man vill.

• JAA

Om man är ute efter att hormonfritt preventivmedel och inte gillar kondom kan jag istället rekomendera en Persona. Den mäter hormonhalten och kan på så sätt avgöra om det är en säker period eller inte. Jag vet inget om denna produkt men att bara mäta temeraturen skulle jag aldrig lita på. Dessutom verkar den berydligt dyrare än vad em persona är.

• Ellebelle

Persona är ju mindre pålitlig. Bara 94%. Den skulle _jag_ aldrig lita på.

• Gulla

Ellebelle- om den här lilla datorn bara mäter temperaturen och hjälpter till att tala om säkra och osäkra dagar är det nog billigare att skaffa sig en termometer! Det är faktiskt ganska häftigt att man kan mäta temperaturen och plotta upp sin egen kurva. Trots att den varierar ganska mycket upp och ner så ser man ändå ganska tydligt när man har ägglossning. Fast det är klart att så där värst säkert känns det kanske inte att lita på- tryggare med en liten dator då.

• micropop

JAA
    Ladycomp är dyrare att köpa än Persona, men det kostar ju inget att använda. Med Persona måste man ju köpa teststickor för varje månad. Man kan prenumerera från personas hemsida, och då kostar stickorna 1650 kr på ett år. Det tycker jag är dyrt.

• Meddelande borttaget
  • boll

Annen
    Nu är ju inte jag Ellte förstås, men jag är också jätterädd för att bli gravid.
    Det finns nämligen kvinnor som inte vill ha barn men ändå vill ha samlag innan de passerat klimakteriet.

Svar på tråden Borde inte det här vara det perfekta preventivmedlet?