• Ellebelle

Borde inte det här vara det perfekta preventivmedlet?

Är det bara jag som tycker det när jag läser om det? Helt hormonfritt, inga biverkningar, 99% säkert. Är inte det här vad alla kvinnor frågat efter i flera år?

Trots det så verkar så få veta om det eller så ignorerar man det. Varför? Blir så nyfiken, funderar nämligen på att köpa en.

Hur tänker ni när ni läser om det?

www.babycomp-ladycomp.com/en/

www.buenaventura.no/lady/index.html

• Svar på tråden Borde inte det här vara det perfekta preventivmedlet?
  • Ellte

Jag tror det största problemet är att det inte KÄNNS säkert... För mig är det helt uteslutet...om det är något det minsta annorlunda med min kropp kommer jag bli gravid vilket är det värsta som kunde hända. Av någon anledning känns det som att mediciner eller helt enkelt fysiskt skydd är säkrare...och känslan är ju så viktig för hur sextet ska bli... :?

• Texas

Hur funkar den? Linknar den Persona?

• Ellebelle

Ellte - Okej. Men vad menar du med minsta annorlunda? Fast har man problem med t.ex torra slemhinnor och minskad sexlust p.g.a p-piller så har ju det också betydelse för hur sexet blir, och då kanske man ändå känner att det är värt att sluta och använda sig av den här, som ju sägs vara säker. Varför den är säker kan man ju läsa på om och övertyga sig själv eller nåt :P. Men ja, jag förstår vad du menar.

Texas - Nja, inte riktigt. Den mäter ens kroppstemperatur varje morgon och lär sig ens cykel och visar om man kan ha oskyddat samlag eller inte genom att en grön eller röd lampa lyser. Vid fel så eller t.ex i början innan den "lärt" sig så kan den visa gult som menar att den inte kan ge ett säkert svar. Den visar aldrig grönt om den inte är säker, men kan visa rött på dagar som skulle kunna vara säkra. Det är oftast så i början innan den lärt sig. De gröna dagarna blir fler och fler.

• Ellte

Ja vad menar jag :D *försöker tänka* Jag menar...tänk om inte min kropp funkar som de som gjort datorn räknat ut...eller tänk om det är nåt elektriskt som går fel...eller tänk om den visar fel för att min kroppstemp är så konstig...

Allt grundar sig i att jag är paniskt rädd för att bli gravid. För att må riktigt bra tror jag att jag skulle behöva sterilisera mig...men så långt vill jag inte gå. Sååå jag tror mao att denna dator ÄR bra för människor som inte är lika "fobiska" som jag :?

• Jennie med ie

Det skulle jag aldrig använda mig av eftersom jag vet hur skiftande temperaturen kan bete sig.

• micropop

Jag tycker det verkar bra och säkert, men det finns ju en nackdel - det är ju inget preventivmedel. Den visar ju bara när du kan ha oskyddad sex. Det kan ju vara nog så bra! Men de röda dagarna får du antingen avstå eller använda annat skydd. För mig som har en kort cykel betyder det en vecka mens (då jag själv vet att jag inte kan bli gravid, och ändå inte vill ha sex), en röd vecka med avhållsamhet eller kondom och sedan en grön vecka. Sedan mens, osv...

• Ellebelle

Det kan hända att jag är för okritisk och har en förskönad bild av den här datorn, mest därför jag skrev för jag vill höra vad ni tänker. Det är bra.

Men om temperaturen skiftar så ska den tydligen märka det och markera att den är osäker och så. Aja..

Micropop - Men det finns ju andra former av sex som kan vara lika trevliga, tycker jag i alla fall. Fast jag är väl lite desperat nu, mina p-piller har förstört allt för mig, så jag har nästan inte kunnat ha samlag alls. Att kunna ha det ibland duger gott för mig

• micropop

Ellebelle
    Är i samma situation som du - sex betyder väldigt sällan regelrätt samlag i det här huset ;) Men precis som du har jag slutat med p-piller och hoppas naturligtvis att det blir bättre framöver. Jag funderar på att skaffa ladycomp (inser att jag lät väldigt negativ i mitt förra inlägg, tycker egentligen det verkar toppen!), men först måste min normala cykel komma igång ordentligt.

• Ellebelle

Oh, vad kul att höra. Du och jag micropop . Jag väntar också på min cykel. Synd att datorn är så dyr bara. Jag kikar runt på ebay efter begagnade som verkar okej, och har jag inte hittat någon på en månad så beställer jag en från den där sidan.

• Jennie med ie

Ellebelle. Grejen är ju att tempen höjs EFTER ägglosningen ägt rum och om den höjs tidigare eller senare eller mindre än normalt och apparaten därför varnar så är det ju i många fall för sent. För att en sådan apparat ska vara hyfsat säker krävs det precis som med Persona att man har en ganska regelbunden menscykel med regelbunden ägglossning, och har man det så kan man med hjälp av temp och sekretkoll ändå räkna ut de dagar där det är störst/minst sannlikhet för graviditet utan att ha en apparat...

Svar på tråden Borde inte det här vara det perfekta preventivmedlet?