• Bröllopstokiig

Dresscode - hur formulera?

Fråga 1:
    Vi tänkte först ha klädkod kavaj men har ändrat oss, jag tycker inte att det är så viktigt och vill inte att folk ska känna sig tvugna att köpa dyra kläder för att komma.

Hur ska vi nu formulera oss fint och tydligt och _kortfattat_ för att beskriva klädseln? Vi vill att det ska vara uppklädda dock ej då kostym/långklännings-tvång, men vill inte att någon ska "klä ned sig" och därigenom känna sig bortkommen.

Fråga 2:
    Kan min pappa ha kostym även om de övriga gästerna ej har det? Han vill nog gärna vara uppklädd (min fästman ska ha frockcoat, troligtvis.)

Förslag? Tack!

• Svar på tråden Dresscode - hur formulera?
  • Bröllopstokiig

Vi skrev "Vackert, festligt & fritt"

För att få de som vill ta på sig något alldeles extra att förstå att det är OK samt att ingen känner sig tvungen att köpa något men ändå inte kommer i jeans.

• Bröllopstokiig

Hejsan.

För mej är Kavaj den lindrigaste koden. Valde just därför den för att eliminera risken att gästerna skulle känna sig felklädda.

Lycka till i valet.
    -AL:)

• Bröllopstokiig

Annahoj:

Toppenbra formulerat, tycker jag!

Ska spinna vidare på den!

• Bröllopstokiig

Heja, heja - nu börjar det likna nåt!! Det var fint, tycker jag också!! Och du måste tala om vad det blev till slut!!

• Bröllopstokiig

Det anses som oartigt om värden är finare klädd än gästerna. Ang din pappa i kostym. Men det är klart, är det valfritt så är det ju det.

• Bröllopstokiig

Festfint?
    Festfint och valfritt

• Bröllopstokiig

Festfint?
    Festfint och valfritt

• Bröllopstokiig

Vi skrev: "vi är inte så formella, ta något ni känner er snygga i"
    Ska bli spännande att se vad de kommer i!!!

• Bröllopstokiig

Gun:
    Min far är ej värd. Så enligt de resonemanget så kan alltså inte vi (brudparet/värdarna) vara finare än våra gäster - skojar ju bara)?

Helena T:
    Mycket informellt och enkelt!

Lena:
    Jag ska försöka komma ihåg att skriva här om vad det blir i slutändan!

Men jag tar fortfarande emot förslag!

(Fast nu verkar det lättast att skriva Kavaj och så får de som vet att det är kostym komma i det och de som inte fattar får skylla sig själva...

• Bröllopstokiig

Ni kan väl skriva "vårdad klädsel" (Fast det finns en tråd här där någon taigt illa vid sig av en sådan formulering...)
    Jag tror inte att du behöver oroa dig för att din pappa kommer vara "over dressed" om han kommer i kostym. Det brukar alltid vara några som kommer i mörk kostym om det är bröllop.

• Bröllopstokiig

Om man skriver "Festfint och valfritt" så kan ju din pappa ha kostym utan att "känna sig dum" för är det valfritt så är det ju... Så den formuleringen är ju ganska bra då det också står att det ska vara fint för fest.
    Annahojs förslag har ju samma andemening. Kör på något av dem tycker jag! :)

Vi skrev kavaj och jag måste bara påpeka för Ola, fast flera redan har gjort det. Det betyder mörk kostym (ljus är okej på sommaren) och att man absolut ska ha slips på sig! Det är ju givet. Egentligen är det vit skjorta som gäller också, men dagens mode är ju färgade skjortor så det är vi inte så hårda på. *fniss*
    Ser framför mig att vi avvisar alla i färgade skjortor utanför kyrkan...

• Bröllopstokiig

Festfint är faktiskt jättebra!
    Tack för den!

• Bröllopstokiig

Ambivalent: Fast jag tror ändå att man räknar den närmaste släkten som något slags värdfolk.

• Bröllopstokiig

Klädsel: kärlek, fest och dans

eller

klädsel: Festligt, fint & fritt

eller:

klädsel: valfri med det lilla extra!

• Bröllopstokiig

Ni är fyndiga, vill jag lova!

Mer...?!

• Bröllopstokiig

Äsch, jag glömde ju det viktiga...

Uppklätt, finklätt, bröllopsfint...

Återkommer om jag kommer på mer!

• Bröllopstokiig

Ledigt men festligt!

• Bröllopstokiig

Man kan väl skriva: Klä er i något ni tycker är snyggt! Eller klädsel: "Trivsel-fin", "Fritt festfint" eller "sensommar snyggt".

Vi skrev "klädsel: kavaj" efter många liknande funderingar. Vi ville inte att någon skulle behöva köpa finkläder för att gå på vårt bröllop. Vi visste med ganska stor säkerhet att ingen av gästerna skulle komma i jeans (den risken är nog rätt liten överlag!), så vi kände inget större behov av att uppmana till en "lägsta nivå". Det förtroendet hade jag för de flesta våra gäster. Men samtidigt ville många veta var nivån skulle ligga. Vi ville ge dem en ledtråd, och som sådan fungerade kavaj bra. Det resulterade i både ljusa och mörka kostymer, lång- och kortklänning, och enstaka kjol med snygg top och byxor med snygg skjorta. Det var precis vad vi ville! Jag tror att det blev så eftersom vi dels svarade på uppkomna frågor om klädsel och annat, dels för att vi inte själva är översig formela och dels för att våra vänner inte är det heller.

Svar på tråden Dresscode - hur formulera?