• Bröllopstokiig

Dresscode - hur formulera?

Fråga 1:
    Vi tänkte först ha klädkod kavaj men har ändrat oss, jag tycker inte att det är så viktigt och vill inte att folk ska känna sig tvugna att köpa dyra kläder för att komma.

Hur ska vi nu formulera oss fint och tydligt och _kortfattat_ för att beskriva klädseln? Vi vill att det ska vara uppklädda dock ej då kostym/långklännings-tvång, men vill inte att någon ska "klä ned sig" och därigenom känna sig bortkommen.

Fråga 2:
    Kan min pappa ha kostym även om de övriga gästerna ej har det? Han vill nog gärna vara uppklädd (min fästman ska ha frockcoat, troligtvis.)

Förslag? Tack!

• Svar på tråden Dresscode - hur formulera?
  • Bröllopstokiig

Vi skrev valfri finklädsel på inbjudan då vi inte villa begränsa ngn som t.ex. inte har kostym från att komma.
    Hur man bör formulera sig beror helt på era gäster. Ingen av våra gäster skulle någonsin komma på tanken att ta på sig frack iaf. Många blev dessutom glada över att vi skrev som vi skrev eftersom vissa inte har en kostym.
    Din pappa kan självklart ha kostym!
    Lycka till!

• Bröllopstokiig

"Kavaj" öppnar vanligtvis för både kavaj/byxa-stuket (med eller utan slips) samt kostym för den som vill ha det, så det är nog en bra dresscode för hur ni verkar vilja ha det.

• Bröllopstokiig

Tack Lisen!

Valfri finklädsel är jättebra!
    Men jag vill gärna ha fler förslag !

Det är nog ingen risk att någon kommer till oss i frack, men man vill ju inte att någon ska känna sig osäker på hur uppklädda eller inte de ska vara (ej heller vill mamma ha 70 frågor om vad de ska ha på sig vid osa .

Mer förslag på hur ni skrivit eller hur man kan tänkas skriva?

• Bröllopstokiig

Ola:

Men dresscode Kavaj är ju kostym och inget annat. Mörk, eller ljus på sommaren.
    Så det vill jag ej skriva eftersom jag ej kräver kostym.

• Bröllopstokiig

Läste "klädsel: sommarfin" nånstans, det tycker jag lät fint!

Och naturligtvis kan din pappa ha kostym även om de andra gästerna inte har det! Han har ju "rätt" att vara lite finare!!

• Bröllopstokiig

Varför inte skriva "casual" om det är vad ni menar, det kan knappast missförstås.

• Bröllopstokiig

En till: "ledig klädsel" kanske? Eller "ledigt uppklädd"?

• Bröllopstokiig

Mera, mera!!!

(Jag vill ej skriva casual eller ledig klädsel - jag vill att de skall vara uppklädda men ej strikt kostym etc. Och sommarfin passar ej, det är i september, sorry )

• Bröllopstokiig

Det är till att vara petig (skojar bara )

Höstfin då??

• Bröllopstokiig

Lena:

Eller hur , jag riktigt känner hur petig jag är.
    Höstfin är bra, men inte för mina gäster , de är så himla olika typer och jag vill ge dem bra riktlinjer och minimera risken att någon känner sig felklädd (äsch, det verkar lättast att köra på Frack, så slipper folk undra... )

Ytterligare någon som är fyndig?

Svar på tråden Dresscode - hur formulera?