• Nickolina

Alltså nu har jag vräkt

Jag har svullat så mycket de senaste dagarna att jag har tokångest nu. Pizza massor av båbärspaj, vitchokladmousse, godis, dumlekolor, chips, vin osv osv i all oändlighet. Något som har något peppande att säga när finnarna sitter där och lyser och magen börjar välla över linningen

• Svar på tråden Alltså nu har jag vräkt
  • inte min tur än

Äh, det är bara att ta nya tag imorgon! Man måste få unna sig lite gott o onyttigt ibland! Man lever ju bara än gång!

• boll

Ingalill Enbom har skrivit en jättebra bok: "våga leva tvärt om", däri finns ett stycke om att det är viktigt att komma ihåg det lilla ordet IBLAND.
    "Igår kanske du såg ut som en råtta, men idag ser du väldigt trevlig ut.
    Igår var du kanske otrevlig, men idag är du så trevlig att du själv blir alldeles förvånad.
    Igår misslyckades du, men idag lyckas du"

Jag tror inte att ångest hjälper mot finnar. Och även om det hjälper tror jag inte det är värt det. Är du inte vacker imorgon så försök att lådsas att du är det. Det hjälper mer än man kan tro. :)

• Leone

Idag ar starten pa en ny vecka, och nya mojligheter att ta tag i ditt liv. Ga ut och ga en promenad, fa lite frisk luft och kann hur svullnaden i magen borjar ge med sig. At en nyttig lunch sa ska du se att du borjar kanna att du ar pa ratt spar igen.
    Min vv-ledare brukar saga att 'det du gjorde forra veckan kan du inte gora ogjort, men du kan gora tva saker: dels bestamma att *idag* ska jag ata nyttigt, dels fundera over vad det var som gjorde att du svullade forra veckan'.

Var det typ att 'jag har redan atit sa mycket sa det spelar ingen roll om jag fortsatter' (hande ofta mig forut, tills jag insag hur fel det ar att tanka sa - varje kalori raknas, varje kalori som inte hamnar i min mun hjalper mig att ga ner i vikt). Var det goda vanners sallskap? Jattebra i sa fall - det ar viktigt att ha vanner. Men nasta gang kan du kanske foresla att ni gar ut och gar en promenad istallet for att ata chips framfor teven?
    Osv. Det viktiga ar inte vad man har gjort fel, utan vad man kan lara sig om sig sjalv genom det.

• mrs.

God Morgon,
    och välkommen till en ny vecka

Börja från och med idag att kolla över vad som inte är "iallafall" synligt fett som kan ses med ögat som tex. pizza.
    Men ett tillägg: pizza är inte en hälsofara om det händer nån gång ibland.

Börja dagen/dagarna med en god frukost tex. (alltid kaffe/te om du brukar)
    * gröt m bär/frukt,
    * 1 fullkornsbröd med sallad/tomat/ost
    * 2dl lättjoghurt, 2 färska persikor/nektariner, 2msk osäötad musli
    *1 1 ½ msk mager kesella, 250gr gurka hyvlad på, ½ knippa rädisor i tunna skivor, 1 msk hackad persilja, 2dl tomatjuice
    * 1 löskokt ägg, 2 skivor grovt knäckebröd 1msk mager färskost, gurka, tomat, 1 litet glas äppeljuice

till lunch tex.
    * Skinksallad
    * Bröd med tonfisk
    * Toast m champinjoner o ost
    * kyckling med ris
    * tomatsoppa
    * korv m pasta

middag tex.
    * kyckling i wok m ris
    * köttgryta m potatis
    * fisksoppa
    * tonfiskgratäng
    * Pasta med köttfärssås

Mellanmål tex.
    * 1 digestivekex o färsk frukt
    * 2 ½ dl lättmjölk o en banan
    * 1 rågbulle, kaffe o färsk frukt
    * 1 liten klase vindruvor
    * 1 1/4 dl lättjoghurt, 2msk musli, färskfrukt
    * 2 skorpor, 1msk mager färskost, 1 tsk lättmarmelad

Jag hoppas att du glömmer "ätar dagen" och forts. med glatt humör livet, snart närmar sig sommaren oxå :)

Lycka till.

• KickanF

Hej Nickolina:
    Jag vet precis hur du känner dig, har själv nu under några dagar passat på o ätit allt smarrigt eftersom jag ska börja med nya vanor fr o m idag. Lika bra och erkänna att man har en lättare ätstörning av något slag, men men.....
    Men jag tror ändå på följande:
    DET ENDA MISSLYCKANDET SOM FINNS ÄR ATT SLUTA FÖRSÖKA.
    Själv har jag eg. "bara" ca 7 kg att bli av med. Kanske däför det är svårt att hitta motivationen, man är ju eg. inte tjock. Har bara några trivselkg att bli av med så man får på sig favis-jeansen igen.

• KickanF

Glömde skriva att jag faktiskt varit nyttig hela dagen O att jag har ett tips till alla som älskar pizza, (vilket jag själv också gör).

Ta ett tortillabröd.
    Pensla på me lite majs/oliv-olja (kan uteslutas).
    Bre på tomatsås.
    Sen är det bara o på med precis vad man vill, o sen sluta med en mager ost som smälter.
    O en fräsch sallad till det.

Svar på tråden Alltså nu har jag vräkt